Stabil,cool hopphäst ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anikin
  • Startdatum Startdatum
A

Anikin

Hej !! Jag skulle vilja ha lite avels tips också :)

Jag har blivit ägare till ett vackert KWPN sto nu i somras. Hon är skimmel, ca 1,63hög och ganska lagom i kroppen. Varken lång eller kort rygg och normala ben.
Hon är e: Elcaro , ue: Faram. Alltså har hon både Ramiro Z och Nimmerdor längre bak i stammen.

Saken är den att hon är triangelmärkt så jag funderar på att ta föl på henne. Hon har varit hopphäst så hoppa kan hon. Hon har hög ridbarhet och är ganska känslig och framåt. Tidigare erfarenheter har gjort att hon är väldigt huvudskygg och svår att tränsa. En känslig, snäll häst som har blivit felbehandlad helt enkelt. Skadan som gjort att hon är triangelmärkt är väldigt diffus men den är inte ärftlig utan verkar bero på en liten slitageskada i brosket på ena frambenet.

Så jag letar efter en trevlig hingst med bra hopptalang och ett stabilt tryggt lynne. Jag vill alltså ha en häst som funkar bra att rida ut själv men även kan hoppa och tycker det är kul. Vad skulle ni rekommendera ?

En fin kompis framför allt, ej bara tävlingsmaskin.

Sv: Stabil,cool hopphäst ?

Irco Marco-blod brukar ge mentalt stabila hästar med stor hoppförmåga och ridbarhet. Nackdelen är att de kan vara grova och lågställda.

Jag skulle titta på hans son Feliciano och dennes söner Hip Hop och Fetcher N.

Har du koll på om Hip Hop ger stort eller smått? Han är en hingst jag tycker är riktigt intressant, både temperamentsmässigt och "stammässigt". Men jag är rädd för att avkomman kan bli för liten för mig!

Tex så är For Feeling medan han var kvar i Sverige en häst jag gärna skulle ha betäckt med. Men efter att ha sett att i stort sett alla hans avkommor verkar bli under 165 cm, flera tom under 160 cm törs jag inte ens tänka tanken att använda honom!

Hip Hop har, precis som Feliciano och Irco Marco minus på blup MEN deras avkommor är sent utvecklade och växer långsamt, skulle de mätas som 5-6 åringar skulle resultatet bli annorlunda.

Har FF lämnat nått direkt bra? För här var nästan alla på treårs i nederdelen av placeringarna både i hopp och dressyren.

Har FF lämnat nått direkt bra? För här var nästan alla på treårs i nederdelen av placeringarna både i hopp och dressyren.

Han hade ett par med i finalerna på Flyinge, och ännu fler i semifinal, annars är det ganska tunt med tanke på hur mycket han betäckt. Det som är lite udda är att han i Tyskland (där han betäckte ett par år innan han kom hit)ligger rätt högt i hoppindex och har flertalet avkommor som syns hos toppryttarna och går högre klasser trots att de inte är så gamla...

Niveau tror jag hade kunnat passa. Bra ridbarhet, lynne och fina grundgångarter:).

Casir Ask, välkänd för sina avkommers höga ridbarhet och stencoola psyke. Dessutom har han toppsiffror på sin hoppnervärvning. Majoriteten av avkommerna är lätta, långbenta och högställda.

Har en bekant med C A avkomma som är helt bananas. Jävligt snygg men en riktig bråkstake/busunge som dessutom är väldigt rädd för ljud och plötsliga rörelser. Det behöver ju inte ha med stammen att göra dock ;) Högrest, långbent och en av de snyggaste hästar jag sett!

De flesta hästar har ju dock två föräldrar ;) risken finns ju alltid att inte rätt sida slår igenom.
Dock hör det faktiskt till ovanligheten när det gäller hans avkommer, han är välomtalad i danmark just av den anledningen att man sällan ser någon avkomma som inte fått hans psyke och ridbarhet och han har ju varit i avel i många år nu så det finns ju en hel del att se.

Tack för alla tips :laugh: !
Last Liberty har jag läst lite om och han verkar väldigt trevlig , Casir Ask har jag faktiskt inte hört talas om så mycket. Men det låter ju bra att han lättar upp lite.
Ska läsa på lite om honom.

Sedan undrar jag en annan sak , om jag nu bestämmer mig för att betäcka henne och att allt går bra. Hur gör jag sen ? Hur viktigt är det för fölet att ha jämnåriga kamrater ? Jag har mina hästar hemma och har ingen möjlighet att ha ännu fler.
Hur har ni gjort ?? :confused:

Vill ju att fölet ska få en fin uppväxt men vill ju samtidigt vara med och lära känna den nya och inte behöva ha dem någon annanstans.

Om du planerar föl så tycker jag att du får se till att du antingen kan ta dit ett annat sto med föl på bete alternativt hitta ett annat bete där ditt föl får sällskap. Jag tycker att det är viktigt att föl får möjlighet att vara i flock och leka med jämnåriga.

Jag håller med Görel att det är bra om fölet har jämnåriga kamrater, men huvudsaken att den inte är ensam häst. De föl som växer upp i "vanlig" blandad hästflock utan andra föl blir trevliga de med ;) iaf de som jag har stött på :)
Själv tycker jag att det är viktigast med jämnåriga när de är 1-2 år, främst för hingstar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka