ST HIPPOLYT bra eller dåligt ???

token

Trådstartare
Tänkte höra om era erfarenheter av detta foder.

Bytte till detta för några månader sen

Ger Naturmusli och champions claim + irish mash till tävlingshästen

dom andra får naturmusli och irish mash

Sv: ST HIPPOLYT bra eller dåligt ???

Finns en jättelång tråd om detta foder där du kan läsa.

Allmänna uppfattningen är att det inte är ett bra foder. Läs innehållsförteckningarna och fundera på hur mycket av ingredientserna som egentligen hör hemma i ett hästfoder.

Dyrt foder utan nåt särskilt spännande, det är väl min slutsats. Dessutom blev jag så jäkla irriterad på en säljare på en mässa, hon menade att deras magfoder var nåt riktigt unikt, jag ville veta exakt vad hon menade. Vi stod och dividerade ett bra tag, min slutsats var att hon inte fattade ett dyft om vad innehållet verkligen var. Min kompis som är veterinär var med (hon är själv foderintresserad) och hon kunde inte heller förstå vad som skulle vara så fantastiskt.

Dock luktade proverna väldigt gott och min häst tyckte det var smaskigt. Så om man ska få i hästen nåt som inte smakar så gott skulle jag kunna tänka mig det, men då väljer jag hellre Dodson.

Ett dyrt ganska ordinärt foder, går att få bättre kvalitet till bättre pengar.

Förutom det vanliga som det alltid är för mycket av som socker, majs, spannmål så innehåller det tex äpplen, sirap, vindruveskal, koriander, algkalk mm.

Vad har sånt i ett hästfoder att göra? Rena skräpet.

Hög Ca/P kvot också, det vill ja aldrig ha, särskilt inte som jag ger mycket lusern.

finns så himla många olika foder så man blir alldeles snurrig:confused:

Tänkte om jag skulle testa detta foder ett tag till och se om det är nån skillnad på pålle när tävlingarna drar igång igen....När han får för mycket protein så blir han slö och loj.

Fodrade med havre, betfor och fibergi elit i somras/höstas innan jag bytte...
Funkade väl men man söker ju alltid efter nåt bättre, eller jag gör det:grin:

Inbillade mig att han blev lite mer stirrig av havre. Vill samtidigt ha mer power i honom så svårt detta....

Han bygger väldigt lätt muskler, man får lätt passa så han inte blir som en "belgian blue".....är ju hopphäst så får inte bli för tung, därav inte foder med för mycket protein.

Vårt hösilage som vi har nu är SUPER med bra värden...

Fodrar tävlingshästen med Naturmusli, champions claim och Irish mash

1 åringen får naturmusli och irish mash

3 åringen får naturmusli och irish mash

gammeldamen på 20 år får naturmusli och irish mash

När jag har frågat om detta foder så sa dom att irish mash är lika bra som betfor.... stämmer detta?????? Jag fodrade alltid med mycket betfor på tävling förut..

Nu ioförsig så dricker pålle mera, förut var det svårt få i honom vatten. Dom på st hippolyt sa att det kan bero på att nåt fattas i fodret som törsten inte riktigt innfinner sig. Nu har han faktiskt börjat dricka mycket mera...Det är ju väldigt positivt...

Precis vad jag tänkte, uppfylls värderna av hösilaget så är det ju lugnt. Möjligtvis tillsätta lite mineraler.

Tänkte lite så oxå....st hippolyt behöver man ju inte ge så mycket av om man bara är ute efter mineralerna o vitaminerna...räcker med ett kilo per dag till en normalstor häst...

Då måste det ju bli bra mycket mer lönsamt att köpa ett kompletterande mineralfoder, och bättre för hästen kanske. Ser du ju på analysen, om något behöver tillsättas och vad.

Då måste det ju bli bra mycket mer lönsamt att köpa ett kompletterande mineralfoder, och bättre för hästen kanske. Ser du ju på analysen, om något behöver tillsättas och vad.

jo det är ju sant. Jag ska be om höanalysen. Har inte sett den men en bekant som har samma sa att det var supervärden...såsom hade fått sluta med Luzern som dom alltid gett förut. Jag har aldrig räknat på foderstat utan gett på känn.

Skulle jag inte göra efter att ha sett häst får urkalkning i ben just pga att man inte hade koll på mineraler.

Tänkte lite så oxå....st hippolyt behöver man ju inte ge så mycket av om man bara är ute efter mineralerna o vitaminerna...räcker med ett kilo per dag till en normalstor häst...

Det finns svensktillverkade koncentratfoder också, men det är sällan de passar precis till grovfodret man har oavsett vilket land det kommer från!

Fast ett kilo låter riktigt mycket i mina öron. Min unghäst får maximum 0,5 kg kraftfoder samt mineraler. Krävs det så mycket för att få ordning på mineralerna hade jag, precis som andra skriver letat efter ett bra mineralfoder istället..

Om du inte har koll på värdena så hade jag definitivt inte gett ett färdigfoder, speciellt inte till en unghäst.

Är ingen foderexpert, men om egna åsikter/upplevelser räknas så;
Jag tror absolut att St Hippolyts foder kan vara bra för en del hästar. Men varje gång jag sitter och räknar själv (även "på skoj" utifrån andras hästar) så får jag inte ihop det till något bra. Särskilt inte om man vill ha ett prisvärt alternativ, finns nästan alltid något som är både billigare och bättre, utifrån mina referensramar.

I höstas hade jag själv bra resultat av Irish Mash för magens skull. Men om det var den eller att hästen i samma veva fick några timmars längre tuggtid/dag eller kanske en kombination av båda, det vet jag inte.
Vet andra som är väldigt nöjda med sina hästar när de fått st hippolyts foder. Men tror nog att de hade kunnat få fint resultat för hälften eller en tredjedel av pengarna (eller ännu bättre, för då har det inte direkt varit pedantnogranna foderstater, obalanser här och där).

Tycker också de verkar ha konstiga resonemang på många punkter och konstiga ingredienser, kvoter som är svåra att jobba med, med mera. Å andra sidan tycker jag det är fint tänk -om det nu fungerar- att de satsar pengar på egen forskning för att få fram foder som är effektivt för hästen, att de försöker vara ekologiska, ha bra råvaror, ha grovfodret som grund och inte lägga till så stora mängder kraftfoder.

Men jag behöver inte tänka på det så länge de envisas med att inte ha foder som passar in i mina foderstater! ;)

När jag har frågat om detta foder så sa dom att irish mash är lika bra som betfor.... stämmer detta?????? Jag fodrade alltid med mycket betfor på tävling förut..

Nu ioförsig så dricker pålle mera, förut var det svårt få i honom vatten. Dom på st hippolyt sa att det kan bero på att nåt fattas i fodret som törsten inte riktigt innfinner sig. Nu har han faktiskt börjat dricka mycket mera...Det är ju väldigt positivt.. .

Men om man tänker lite längre - om det "är lika bra som betfor" (tvivlar jag inte på) - är inte då betforn mycket bättre för plånboken??

Om hästen har brist på salt så känner den inte att den är törstig. Salt kan man köpa på Ica för 8:50/kg och blanda i fodret. :p

Sen tycker väl jag att 1kg kraftfoder är väldigt mycket att ge om man har ett bra grovfoder. Särskilt om det är vitaminer/mineraler man är ute efter. Det kan man ju köpa separat och blanda i betforn!

Kolla vad jag sparat dig många hundralappar nu! :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 389
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar