SQHA Breeders Futurity Pleasure

P

Peppan

Hej!

Såg att SQHA ändrat från 3 år till 4 år vad gäller deltagande i pleasure-futurity från i år. Blev lite nyfiken på orsaken (jag tycker det är bra att det är ändrat). Kanske har hästägarna drivit på unghästarna för hårt med skador som följd? Jag har själv en 4-åring som var skadad när han var 3 och det var dags för futurityt.

MVH/Carina

Sv: SQHA Breeders Futurity Pleasure

Hej!

Såg att SQHA ändrat från 3 år till 4 år vad gäller deltagande i pleasure-futurity från i år. Blev lite nyfiken på orsaken (jag tycker det är bra att det är ändrat). Kanske har hästägarna drivit på unghästarna för hårt med skador som följd? Jag har själv en 4-åring som var skadad när han var 3 och det var dags för futurityt.

MVH/Carina

Jag är inte säker...men jag skulle tro att anledningen lutar mer åt att det finns fler tävlingsklara hästar vid fyra än tre års ålder...ett sätt att ge fler chansen samt att öka deltagarantalet...ännu är skillnaden milsvid mot ex. USA att pressa våra hästar...har mycket svårt att tro att det skulle vara anledningen till skiftningen i Futurity reglerna....:)

Ni är inne på rätt spår. Pratade med en person som dömmer på hög nivå i Sverige som har insyn i detta, och han menade att vi måste anpassa våra årgångstävlingar efter våra hästars utveckling. Efter de förutsättningar vi har i Sverige. Det går inte att jämföra en amerikansk uppfödd treåring med en svensk. Vi har ett annat klimat vilket påverkar våra hästars utveckling dvs dom är senare, enligt honom. Själv tycker jag det är bra att vi utgår från det vi har och inte bara köper allt rakt av från andra länder.:bow:

Jag är inte säker...men jag skulle tro att anledningen lutar mer åt att det finns fler tävlingsklara hästar vid fyra än tre års ålder...ett sätt att ge fler chansen samt att öka deltagarantalet...ännu är skillnaden milsvid mot ex. USA att pressa våra hästar...har mycket svårt att tro att det skulle vara anledningen till skiftningen i Futurity reglerna....:)
Hello :rofl:
men stämmer det att om pleasuren är nu för 4 åringar..
är reiningen ändrad till 5 åringar ?:idea: om det ska vara lite rättvisa....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 711
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 078
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv