Spy maskar?

SusieQ

Trådstartare
Avmaskade katterna i våras och p.g.a. att den ena katten bor ute och inte är helt tam ville jag ha ett maskmedel som tog så mycket mask som möjligt på så få behandlingar som möjligt (helst bara en). Hittade ett medel på apoteket som hette Milbemax och det stämde in på vad jag sökte. Köpte detta. Läste bipacksedeln och goolgade på det innan jag behandlade med det.
Det jag chockades över under min googling var att på väldigt många träffar (även här ifrån Buke) skrev folk att de avmaskat när katten kräkts upp maskar.:eek:

Jag vet inte men, jag tycker att det borde gått ganska långt om katten har så mycket mask att de kräks upp dem.Jag har då aldrig haft en katt, varken hemma eller i stallet, som kräkts upp maskar. Är det verkligen normalt/ok att detta händer, eller är folk slarviga med avmaskningen?:nailbiting:
Annars finns ju kolla masken.
Båda mina katter avmaskades med Milbemax och det gick bra, trots att många varnade för det.

Jag har haft en katt som spydde upp spolmaskar (tror jag, tittade inte jättenoga) i en av sängarna och det var bland det vidrigaste jag sett :eek::wtf::crazy:

Jag har haft en katt som spydde upp spolmaskar (tror jag, tittade inte jättenoga) i en av sängarna och det var bland det vidrigaste jag sett :eek::wtf::crazy:

Men det var en engångsföreteelse, antar att det inte händer varje gång det är dags för avmaskning?
När jag googlade verkade folk tycka att det var både normalt och helt ok att katten spydde mask.

Det var en engångsföreteelse vad jag vet. Katten i fråga avmaskades regelbundet men hade konstant massor av mask. Troligtvis på grund av att dieten till större delen bestod av sork, fåglar och annat smått och gott

Ja det har jag sett flera gångar trots att mina avmaskas regelbundet. Det är vidrigt men skönt för katterna att bli av med maskarna....

Jag ser inget märkligt med att katterna spyr mask. Katter som är ute har normalt sett mask och skulle man avmaska dem så ofta att de inte hade någon mask skulle det göras varje dag och det är ju orimligt. De nya rönen säger att man inte ska avmaska bara för att man ser någon enstaka mask i rumpan på dem utan först när katten mår dåligt av masken för att förhindra att maskarna blir resistenta.

Jag ser inget märkligt med att katterna spyr mask. Katter som är ute har normalt sett mask och skulle man avmaska dem så ofta att de inte hade någon mask skulle det göras varje dag och det är ju orimligt. De nya rönen säger att man inte ska avmaska bara för att man ser någon enstaka mask i rumpan på dem utan först när katten mår dåligt av masken för att förhindra att maskarna blir resistenta.
Så sa vår veterinär åt mig också. Nu fick jag avmaska för att frassen spytt upp en hop med låånga maskar men samtidigt också magrat av rejält. Det är nog länge sen jag sett maskar i spyorna men han jagar extra mycket skit nu också.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har tre katter, födda i mars i år. De lever mestadels utomhus dagtid, fångar och äter mycket möss, och sover inne på natten (fram...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Majjijann
·
Katthälsa Jag har en femårig katt som kräks ibland och som tunnat ur, är annars i utmärkt skick, pigg, lekfull, blank och fin i pälsen och helt...
Svar
8
· Visningar
6 530
Senast: anhe
·
Övr. Katt Jag vill ha tips på ett bra maskmedel. Jag avmaskade för 1,5mån sedan min huskatt med Drontal, man gav då en tablett så var det klart...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Royal_724
·
S
Övr. Katt ***Varning för äcklig info*** Min ena hankatt spydde idag upp världens hög när han precis hade kommit in och ätit. När jag skulle...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: Midna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama