Spruträdd häst?!

A

annamon

Är det någon som har erfarenhet av detta att dela med sig av?
Jag har en tvåårig hingst som är extremt svår att sticka och får fullständig panik så fort han förstår vad som är på gång.
Jag har pratat med Nh-tränare som är väldigt duktig och fick till svar att hästen någon gång upplevt ett stort obehag när han fått spruta. Jag har själv fött upp honom så jag vet ju allt han varit med om. Inget speciellt har egentligen hänt men det har liksom blivit värre och värre. Han är ju heller inte stucken särskilt många gånger, vaccinationerna för stelkramp och influensa, typ. Men ändå har ett "mentalt ärr" någon gång uppstått(enligt min tränare). Jag har fått tips och råd om hur jag ska kunna träna bort detta och när jag gör det hemma bryr han sig ingenting men mig litar han ju på. Tror inte han skulle stå lika lugnt om det kom en veterinär och han förstod att det var "på riktigt".
I alla fall, det vore kul och intressant om någon har råkat ut för samma dilemma som jag?
I övrigt är denna hästen mycket trevlig i temperamentet och går bra att ha som hingst, än så länge.
Är jättetacksam för svar!

A

Sv: Spruträdd häst?!

Min ponny var också rejält stickrädd..Det blev bara värre o värre efter att han blev chippad..Dock gick det riktigt bra när jag skulle spruta han en gång, men med veterinär var det inte så lätt..Att sticka i leder var omöjligt utan massor med lugnande + brems...

Vi har en häst istallet som reagerar som din. Just den här hästen har nog dåliga erfarenheter av männinskor som ligger till grund för hans panik.
Eftersom han måste ges lugnande vid skoning så måste ju sprutan fram ganska ofta. Vi har gjort så att en person leder honom fram och tillbaka i stallgången, vet går brevid och klappar honom på halsen och pratar med honom. Efter ett antal rundor brukar det gå bra att spruta i halsmuskeln om man är snabb (att sätta en kanyl i halsvenen kan vi glömma).
Kan ju berätta att han vet precis vem som har sprutan i handen, vi har testat med att låta personer som han litar på spruta medans vet tittar på, villket inte fungerar. Sist vi sprutade den här hästen var vi på klinik för röntgen, personalen hade en ängels tålamod, det tog 30min promenad i gången innan sprutan satt där den skulle.
Mitt råd är att du berättar för vet hur det ligger till och ser till att ni har gott om tid på er vid vaccinationer och liknande.

Vår ponny som är 9 år är också hysterisk så fort hon hör veterinärens bil! Har köpt henne från uppfödaren och enligt henne har inget hänt och ponnyn har alltid varit likadan! Vi bremsar och sen får veterinären vaccinera jävligt snabbt. Vet inte hur man ska komma ifrån det.

När vi skulle sticka vår ponny fick vi tipset att sätta på honom flugmössa, stoppa in tyg i flugmössan, så att hästen inte såg på det ögat som var på den sidan vi skulle sticka.
det gjorde honom otroligt mycket lugnare.

När vi skulle sticka vår ponny fick vi tipset att sätta på honom flugmössa, stoppa in tyg i flugmössan, så att hästen inte såg på det ögat som var på den sidan vi skulle sticka.
det gjorde honom otroligt mycket lugnare.

tills han lärt sig detta kanske. Man ska inte göra så stor affär av saker och ting.

en häst i mitt stall är väldigt nipprig vad det gäller allt vd vetrinärer heter....
fast i det fallet beror det nog på ägaren ;) för dottern sa att när de var i ramkvilla gick det bra för då tog skötarna hand om mamam karin med...

men din pojk kasnke det tycker vetrinärern är läskig?

Min häst skadade sig för ett par år sedan och stod i box i fyra månader. I början fick hon spruter varje dag för att kunna lägga om såret. Sedan varannan dag och så småningom mer sällan. Det här gjorde henne avig mot sprutor. Jag gör så att jag talar om att hon är spruträdd och sedan låtsas jag som ingenting när veterinären ska sticka henne. Jag försöker alltså inte att bli stressad själv och att inte göra någon som helst affär av det. Hon försöker fara runt och hon skakar med huvudet. Så fort sticket är över så kan hon ställa sig och äta. Det handlar nog inte om någon starkare rädsla eftersom hon kan koppla av så fort efteråt utan mer om att hon vet att det blir obehagligt och inte vill vara med.
Kan din häst koppla av direkt efter sprutan?
Annika

Min förra häst var sprut-samt karlrädd och vi hade en manlig veterinär. Vet. var dock lugn som en filbunke, jag satte på grimman, han gick fram och "nöp" henne i mulen, satte på bremsen och sen kunde han sticka utan problem (jag höll i bremsen). Allt gick lugnt till och hon var inte särskilt upprörd efteråt. Ngn gång hade vi en annan vet och då höll jag bremsen samt handen bakom ögat så att hon inte skulle se.

Har du provat hålla handen bakom ögat så att han inte ser vad som händer bakåt? eller blir han mer stressad av det? som tidigare har sagt, ta det bara lugnt själv och prata med veterinären så att han/hon är medveten om problemet. Kanske vet. har något tips på vad du kan göra?

mitt sto är extremt spruträdd o blir redigt förbannad om jag inte bremsar. har haft henne jättelänge o vaccinerat själv utan problem men då gömmer jag sprutan. många vet drar upp mediciner mitt framför näsan på henne o då är det kört.
Jag visste inte ens att hon var spruträdd förrän i somras då jag måste spruta penicillin och sätter kanylen i halsen o hästen försöker på blodigt alllvar sparka ihjäl mig.
Så nu bremsar jag, men det är viktigt att inte stressa, inte skylta med sprutan o låta det ta tid. Så du gör helt rätt.
Orsaken till spruträddhet är oklar har haft massor med hästar som är spruträdda utan att ens fått en spruta en gång.
MAn måse ha rätt veterinärer som låter det ta tid helt enkelt.

Jag har haft en spruträdd häst (inte extremt panikrädd men ändå såpass att det ställde till problem) och mina efarenheter säger att det beror jättemycket på den som ger sprutan. Vissa veterinärer kunde ge utan att hon blinkade, medan det med andra veterinärer kunde sluta med brems. Ett trick som funkade hyffsat bra om man märkte att hon fattade vad som var på g, var att rykta henne (och låta vet spruta på motsatt sida under tiden). Då slappnade både hon och jag av och hon fick annat att tänka på.

Har haft en häst som fick näst intill panik när sprutor eller avmaskningsmedel var i närheten:(
Avmaskningen var lätt att lösa, eftersom hon var så matglad att hon åt trots att vi hade klämt ut pastan på maten. Värre var det med vaccination och penicillinsprutor (som hon fick som 1-åring)Veterinärer trängdes in i boxväggen (världens snällaste o goaste häst annars) och sprutnålar böjdes när hon kastade med halsen. Blev så blockerad av rädsla att hon sprang över folk och annat som stod i närheten.
Det slutade med att veterinären alltid överlät sprutandet till mig (även vaccinering) då denna inte ville riskera sin egen hälsa (hästen visste direkt vad som var på G när stetoskopet kom fram, så det var/är den enda häst som vi INTE lyssnat på innan sprutning). In i boxen, klapp klapp och sen snabbt fram med sprutan, inte göra någon större affär av det. Hästen blev lugnare o lugnare för varje gång, men jag kan ju inte påstå att hon någonsin var lätt...:crazy: Vet inte hur hon är nu, då hon flyttade från mitt stall -04, men har hört att den nya veterinären hon är väldigt duktig med spruträdda hästar...

Vi hade en häst som blev rädd efter att en veterinär kastade pil med sprutan (haha nästan i alla fall), försöket misslyckades och veterinären blev så rädd att hon sa att hästen fick hellre dö än att hon sprutade.(Fast hon var bara rädd och upprörd,jag förstår att man inte vill riskera livet)

Vi åkte då in till klinik istället.Väl där så pratade jag lite med veterinärerna om ditt och datt och sen skulle det bli min tur.Döm om min förvåning då en djursjukvårdare redan fixat allt när jag pratat klart med veterinärerna.I transporten!(Vi är välkända där med våra hästar så de visste vilken bil o transport det var)

Sedan fick den hästen bli sprutat i transporten varje gång.Fattade aldrig varför det gick bra där när han rev hela stallet om vi provade där.....

Min ponny är extremt spruträdd (eller rädd kanske inte är det rätta ordet?). Efter ett antal veterinärbesök på kliniken fick han nog av sprutor.

Han fick dubbel dos lugnande, brems, höll för både ögon och öron, knackade i pannan, men envis som han var försökte han fortfarande göra motstånd.

Har dom bestämr sig så har dom.. :smirk:

kl

min erfarenhet säger att det ofta är ägarens fel. alltså så är antingen ägaren väldigt spännd och det känner ju hästen, eller så är man helt enkelt inte ledare, för om man är ledare så gör hästen inga konstiga saker om man har sagt till den att stå still.

min förra valack var extremt spruträdd (betar nu på de evigt gröna ängarna :cry: ) så länge jag höll i snöret var han hur snäll som helst, sen en dag blev jag nödig och gick på toa, stänger dörren till behandlingsrummet bakom mig... hästen blir skogstokig och börjar stegra och hoppa mot dörren, jag märker ju ingenting jag sprang för att det skulle gå så fort om möjligt.. när jag kommer tillbaks så ser jag min sötnos stå på bakbenen med öronen platt bakåt, jag springer in smäller till honom på bogen (inte hårt men ändå en rejäl markering) och ryter stå på alla benen! han står då som ett ljus, assistenten börja raka hans has han står fortfarande som ett ljus! (han hade aldrig sett en rakmaskin förut...)

med den här historien vill jag demonstrera att det handlar bara om ledarskap, är du ledare så gör hästen det du ber om, ibland kan det förvisso behövas en påminnelse, men så stor behöver den inte vara om man verkligen har en befäst ledarroll!

en gång när jag inte kunde vara med så gav de honom massor sövande, i vanliga fall räcker 0,5 han fick 5,0 och lyckades ändå sparka iväg personen som höll i hans bakben! så vilja hade han! men den går ändå att kontrollera, om man bara vill och har kunskapen!

Senast ändrad:

med den här historien vill jag demonstrera att det handlar bara om ledarskap, är du ledare så gör hästen det du ber om, ibland kan det förvisso behövas en påminnelse, men så stor behöver den inte vara om man verkligen har en befäst ledarroll!

Det är inte i alla lägen ledarskap är lösningen, inte om hästen drabbas av panik. Däremot håller jag med om att det i många fall handlar om bristande ledarskap, men inte i alla. Extrem rädsla kan inte alltid kontrolleras, trots att ledaren är närvarande. (gäller oavsett djurslag), däremot så undviker man "dumhetsbråk" om man ser till att ha befäst sitt ledarskap.

Jag blev tvungen att ge bägge min fölungar penicillin, den ena var 8 månader den andra bara 2 månader gammal. Det var inte populärt alls men jag mutade dom med mat och det blev faktiskt lättare för varje dag att sticka dom.

min är också extremt spruträdd, och det har kommit med åren. han är pga detta även väldigt rädd för veterinären, då han hade skadat sig och skurit upp ett stort sår på bakbenet så fick inte vet. komma i närheten ens.... :crazy:

har löst det så att jag bremsar honom när det är vaccin-dags. vet sticker snabbt och sen är det över och han märker inte att det sticker. så försök att bremsa!

.... och mina efarenheter säger att det beror jättemycket på den som ger sprutan...

Exakt mina erfarenheter också.
Ledarskap i all ära - men om hästen mer eller mindre blir "överfallen" av en stressad vet. som slänger sig in i boxen och utan pardon kör in sprutan i halsen på en totalt oförberedd häst - ja, då är det ju inte så konstigt att hästen reagerar. Är då hästen dessutom av den känsliga typen som brukar reagera kraftigt på insektsstick o dyl, så kan man förstå att den får panik.
Men med en lugn vet. däremot, som ger sig tid att hälsa på hästen, prata lite med den, klappa den lite på halsen - ja, då blir det sällan problem.
Jag har ett gott exempel på det hemma i stallet. En egen uppfödning som är ledarskapstränad sedan föltiden - men som ändå fick fullständig panik när en speciell vet. kom och skulle spruta. Jag bytte vet - och problemet försvann ...

Så ni som har spruträdda hästar - tala alltid om det för den som ska spruta så att behandlingen kan göras på ett så lugnt och avspänt sätt som möjligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 852
Senast: Efwa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 318
Senast: Gimlan
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar