spruta kotor?

Messy

Trådstartare
kan man få lite för å nackdelar...

ska man göra det i förebyggande syfte, eller vänta tills det verkligen behövs...
har beslutsångest... vill inte behöva göra det mitt i säsongen, men samtidigt kanske man inte ska göra det om det inte verkligen behövs...
smörja kan väl aldrig skada... hon e 5 år...

Sv: spruta kotor?

Varför vill du spruta kotorna? Är de friska och sunda finns det ju inte en anledning i världen! Tror för övrigt att den här tråden hör bättre hemma under Hästvård...

ah jo, men jag vill ha galoppmänniskors svar...
för ridmänniskor e ju livrädda för sånt ;)

asså... hon e ju lite sliten, å hon haltade lite på böjprov...
så frågan är mer NÄR man ska göra det... innan eller när det har gått åt fanders... man vill ju som sagt inte sabba mitt i säsongen.. hellre innan....

Den som bäst kan svara på det är naturligtvis din veterinär! Kanske finns det en anledning till att vissa är livrädda för detta evinnerliga sprutande... en 5-åring som är sliten ska inte sprutas utan vilas!

Va! Är det redan första April? För du måste väl skämta? :confused:
Spruta i förebyggande syfte? Har man en häst som blir/är dålig i benen när den går löp så kanske man ska låta den slippa det... Inflamationer är ju ett symptom på att nått är fel!

Messy skrev:
så frågan är mer NÄR man ska göra det... innan eller när det har gått åt fanders... man vill ju som sagt inte sabba mitt i säsongen.. hellre innan....
Om man nu ska göra dom valen, så absolut nu på en gång, har du något litet lär det inte försvinna när tävlingarna börjar. Bättre spruta nu i så fall och ta en liten vila och förhoppningsvis ha en fräsch häst att tävla på. Såna där småsaker ska man ta direkt tycker jag.

Just kotor och ledbanden i benen är känsliga mojänger - en skadad kota kan ta upp till ett år att läka ihop, så i kontrast borde det ju vara smartare att låta hästen vila från galopp nån månad eller två nu, och enbart ta det lugnt...?

Nämen att maskera symptomen på en femåring är ju lysande. Kör hårt vetja och låt henne gå till avelsboxen när hon klappar ihop!

IRONISK!!

GÖR EN HÄLTUTREDNING OCH LÅT VETERINÄR AVGÖRA EV BEHANDLING. EN SKADA KRÄVER TID FÖR ATT LÄKA, VILL DU HA EN HÄST SOM HÅLLER SKA DU GE HENNE DEN TIDEN.

men nu blir jag lite matt på vissa....
jag har köpt henne från banan, VILAT i 3 månader... å hon mår 10000 gånger bättre ute på landet å hela hon lyser av lycka... rund å fin.... klart att en 5;åring är lite sliten.... 3år på banan sliter såklart... alla som har varit på täby vet ;) anledningen till att jag vill behandla är för att hon ska hålla å att jag vill att hon ska hålla långsiktigt... jag vill ha henne som ridhäst sen... hade jag enbart tänkt på å tävla å ev. pengar så hade jag såklart kört slut på henne å sen skitit i henne... men jag funkar inte så....
anhe verkar ju va den enda som hajjar vad jag menar...
jag bara undrar hur "alla andra" gör med sina... förebyggande, eller när det sker...
å jag undrar från de som BRYR sig om hästarna, inte pengarna....

Messy skrev:
å jag undrar från de som BRYR sig om hästarna, inte pengarna....

Dom som bryr sig om hästarna är inte här på Buke och undrar utan dom har redan varit inne på klinik för längesedan och låtit sin veterinär avgöra saken :smirk:

Messy skrev:
ah jo, men jag vill ha galoppmänniskors svar...
för ridmänniskor e ju livrädda för sånt ;)

Om hästen haltar vid böjprov är det väl dax att behandla nu? Det kan väl knappast kallas i förebyggande syfte? :confused:
Inte sitter du väl och tränar en halt häst? :eek: :smirk:

mmm... å det va jag för 2 månader sen (hon hade vilat när jag köpte henne), å sen har hon vilat...

många galopphästar är halta... stela å sneda i korset...
dagens sanning.

Bara för att dom är halta, och sneda betyder väl inte det att det är ok??
Har själv en gammal travare, har fixat bäckenet på honom några gånger.
Han var ren i benen när jag köpte honom.
Nu har han precis blivit behandlat pga att han inte var ren, och precis satt igång honom.

Jag skulle nog ta och kolla upp honom ordentligt, är hästen halt så behandla h*n enligt veterinärens råd.
Och bäckenet kan en equiterapeut fixa lätt. (oftast)

man måste ju ta reda på VARFÖR de haltar...
min e sned bak, har behandlat med kiropraktor, vilat, träckt, tömkört lite... veterinären blev förvånad över hur fräsch hon va (för å vara galopphäst)... å hon tyckte (då) inte att jag behövde behandla... men jag e nojjig å gör det hellre innan nått händer...

alla här verkar tro att jag är helt dum i huvet... vet ni inte hur galopphästar behandlas eller???? min har f*n fått det bra mkt bättre än va hon hade, å jag vill ge henne alla förutsättningar för å springa av glädje å utan att det gör ont (Självklart för mig nämligen) istället för å springa i ren panik för att det gör ont.

var å varannan häst går ju styvt å orent på väg till start... eller har ni blundat då?
tror ni galopphästar går igenom ua på en veterinärbesiktning eller?
det är iaf inte många som gör det....

jag tycker inte att man ska starta ofräscha hästar, men gissa hur många som startas ändå för att det e "skithästar" eller för att de "ska" gå sönder så man kan få in en annan istället...
om ni inte redan visste det så ere nog dax å öppna ögonen, å sluta hacka på mig

Messy skrev:
man måste ju ta reda på VARFÖR de haltar...
min e sned bak, har behandlat med kiropraktor, vilat, träckt, tömkört lite... veterinären blev förvånad över hur fräsch hon va (för å vara galopphäst)... å hon tyckte (då) inte att jag behövde behandla... men jag e nojjig å gör det hellre innan nått händer...

alla här verkar tro att jag är helt dum i huvet... vet ni inte hur galopphästar behandlas eller???? min har f*n fått det bra mkt bättre än va hon hade, å jag vill ge henne alla förutsättningar för å springa av glädje å utan att det gör ont (Självklart för mig nämligen) istället för å springa i ren panik för att det gör ont.

var å varannan häst går ju styvt å orent på väg till start... eller har ni blundat då?
tror ni galopphästar går igenom ua på en veterinärbesiktning eller?
det är iaf inte många som gör det....

jag tycker inte att man ska starta ofräscha hästar, men gissa hur många som startas ändå för att det e "skithästar" eller för att de "ska" gå sönder så man kan få in en annan istället...
om ni inte redan visste det så ere nog dax å öppna ögonen, å sluta hacka på mig
Om din häst är sned, tycker jag du i första hand ska koncentrera dig på att få den hel, ren och rak... Innan du ens börjar fundera över hurvida den behöver behandlas mitt i tävlingsäsongen eller inte!?

Och enligt din egen utsago så är det väl ingen merit att vara citat: "fräsch hon va (för å vara galopphäst)... " :crazy:

Jag vet inte om jag missförsått, eller om du missförstått andras svar.

Som jag förstår det är det ganska enkelt.
Är hästen halt? Ja då tar man tillsammans med veterinären beslut om den ska sprutas (beroende på vad som gör att hästen är halt)

Är hästen inte halt? Näe då behöver man inte behandla.
Eller??

Jag menar absolut inte att dumförklara dig, men jag kanske inte riktigt uppfattat hur du menar?

Om det är som du säger inom galoppsporten är det rent djurplågeri. Dock har jag svårt att tänka mig att halta hätar kommer till start, dels pga av att det finns en sk banveterinär, dels pga att en halt häst som "springer i panik" trots allt är en halt häst och omöjligt kan prestera sitt yttersta. Ta upp detta med att alla galopphästar är halta med ledningen på Täby eller en seriös tränare, skulle gärna vilja höra deras åsikt.

Och även om du nu har rätt och det verkligen är så att din häst har det "fan så mkt bättre" hos dig är detta fortfarande ingen anledning att laborera med ledinjektioner och hafsiga diagnoser, och definitivt ingen anledning att behandla en ohalt häst i förebyggande syfte för att slippa göra det mitt under tävlingssäsongen.

Även om ditt resonemang höll så har du fortfarande ett problem; karensen. Du kommer inte att få starta din häst så länge den smärtstillande delen av behandlingen sitter i och därefter lär hältan återkomma - om inte en korrekt diagnos ställs och en korrekt behandling - inkluderande vila och rehabilitering -sätts in.

Att andra plågar hästar rättfärdigar väl inte dig att göra detsamma?

En fråga till: vad exakt vinner en tränare på att köra slut på en häst så att man får in en annan? Vadå en annan? Skulle någon annan seriös hästägare med en lovande häst sätta denna i träning hos någon som beter sig så? En häst som inte går bra tas ur träning, varför ödsla tid och pengar på tortyr? För att få ut försäkringspengarna eller? Dessa får väl inte tränaren ändå eller hur många tränare äger hästarna i sitt stall? En tränare har endast sitt anseende att förlora på att göra som du beskriver. Funkar säkert för de mindre seriösa ute i bushen, kanske är deras sätt att lösa problem och att se på djur orsaken till att de aldrig blir några stora namn inom sporten?

Och en undran till: om din häst är sned och du inte vet vilken led som spökar - ska du då behandla alla leder för säkerhetsskull? Eller försöka spruta bort sekundära överbelastningsskador när hästen i själva verket har problem från bäcken eller rygg? Lycka till.

är du "galoppmänniska"?????

ta en titt på täby, sen kan vi diskutera saken...
banveterinär, visst... men kolla själv...

ang, att tränare tar ut hästar som inte e fräscha, JA DET GÖR DE!!!! "skithästar"... å ägare som pressar på att hästarna ska komma till start... sett för mkt, å ändå har jag inte sett mkt alls... jag mådde fan dåligt av å se det...
vissa "sköter sig" såklart... men långt från alla...
å det kanske är de som mår dåligt som ständigt kommer sist???
finns till å med de som har sprungit med fissurer (tror det stavas så... sprickor)... asså, det ÄR hemskt... varför tror du jag e så nojjig å vill att min häst ska va hel? jag vill inte komma hem med bara tränset, vill ha hela min häst å i bra skick med mig hem efter en tävling! men många på banan (människor) e j*t avtrubbade... hästarna är redskap, inte djur... för mig är det min vän.

å nej, jag skulle inte göra nått bara för att andra gör det å därigenom rättfärdiga mitt beteende. absolut inte!

Smurfmodesty skrev:
Jag vet inte om jag missförsått, eller om du missförstått andras svar.

Som jag förstår det är det ganska enkelt.
Är hästen halt? Ja då tar man tillsammans med veterinären beslut om den ska sprutas (beroende på vad som gör att hästen är halt)

Är hästen inte halt? Näe då behöver man inte behandla.
Eller??

Jag menar absolut inte att dumförklara dig, men jag kanske inte riktigt uppfattat hur du menar?

jag tror vi tänker lika... klart man måste veta var felet är å inte spruta varenda led som nån skrev...
men min fråga från början va snarare ska jag va överförsiktig, eller ska jag ta problemet när det verkligen kommer....
det e ju bara ren fakta, galopphästar BLIR slitna förr eller senare, å man vill ju hjälpa till så mkt som möjligt så de är tip top, de ska ju prestera! å framförallt, de ska inte ha ont!
du som har travare har ju oxå en (fd) "elitidrottsman".... människor som har varit många år på elitnivå är ju inte heller helt ok i kroppen... å får operera å linda ben ;)

alla som ändå bara ska "hacka" behöver inte göra sig besväret å svara... vill ha svar från folk som är insatta i galoppvärlden som vet "vilkoren" där... jag tänker självklart inte utsätta min häst för att gå löp om hon inte är tip-top, så ni som tjaffsar om "djurplågeri" kan lägga ner, min häst är min vän, å man gör inte så mot vänner, jag vill självklart att hon ska må super!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
944
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka