Spruta kortison i ryggen..

F

Fladde

Min häst är sprutad igår vid 6 besöket på Djursjukhuset med Kortison i ryggen för Ryggbesvär .
Har ni några erfarenhetr av det?

Sv: Spruta kortison i ryggen..

Fladde skrev:
Min häst är sprutad igår vid 6 besöket på Djursjukhuset med Kortison i ryggen för Ryggbesvär .
Har ni några erfarenhetr av det?

Ingen :angel:

Jag tror att min nuvarande nya häst blev sprutad med kortison förra våren. Vet inte vad som hände sedan, men de hade ingen efterbehandling i alla fall, för sedan ställde de henne på bete.
I höstas försökte de rida in henne, men hon hade ryggkänningar då med, vad jag förstod.

Nu har hon mycket ont om det är kallt och halt (ej broddad bak) och lite ont annars. Det verkar som inflammationen aldrig gick över med den behandlingen eller att hon fått det igen.

Hästen sprutades i muskulaturen mot inflammation (longissimus dorsi).

Min häst sprutades i ryggen hösten -03 i samband med att han hade kotledsinflammation. Man kunde se en liten irritation på röntgenbilderna. Vet sa att han behandlade lite i förebyggande syfte, så han inte skulle bli sämre, det hade ev gett med sig med lite vila. Han behandlades en gång och har aldrig behövts behandlas om.

okej

Min fick det då det är stora späningar i ryggen:(

jag måste bara få fråga er som har hästar och som väljer att spruta dem i ryggen när de har ont/spänningar.

Har ni funderat på om detta är ett symptom på ett problem? att bota symptom för att göra hästen användbar är tydligen det enda veterinärer/hovslagare håller på med idag.

felsöker ni era hästar? funderar på om de har fel sadel/bakviktig ryttare(inga påhopp, vi är alla sneda och vinna...), ont i hovar och spänner upp sig(VÄLDIGT vanligt!), träning som inte är bra etc...

tycker att hästsverige går åt fel håll...finns knappt en enda aktiv häst på ridskolor/tävlingsbanor som inte är sprutad i en eller annan led/muskel...

/Migo

Migo skrev:
jag måste bara få fråga er som har hästar och som väljer att spruta dem i ryggen när de har ont/spänningar.

Har ni funderat på om detta är ett symptom på ett problem? att bota symptom för att göra hästen användbar är tydligen det enda veterinärer/hovslagare håller på med idag.

felsöker ni era hästar? funderar på om de har fel sadel/bakviktig ryttare(inga påhopp, vi är alla sneda och vinna...), ont i hovar och spänner upp sig(VÄLDIGT vanligt!), träning som inte är bra etc...

tycker att hästsverige går åt fel håll...finns knappt en enda aktiv häst på ridskolor/tävlingsbanor som inte är sprutad i en eller annan led/muskel...

/Migo

Sadlen är bytad och ridsättet med men ändå kom protesterna från häste :crazy:

I September 2004 nä hon vissade symtom som hälta så märkdes det inte på henne att hon hade ont utan det kom nu vid igångsättningen :confused:

hm. tittat på hennes fötter? är hennes bogmuskulatur spänd? har hon "bulldoggsmuskler" i bogen? om hästen har felverkade fötter spänner de sig. Det börjar ofta som hälta och går vidare tills de har ont i rygg/nacke av spänningarna... veterinärerna tittar i regel inte på fötterna på det sättet alls vid hältutredning, utan söker högre upp om de inte hittar hovbölder eller andra "tydliga" sjukdomstecken i fötterna.
Hur höga trakter har h*n? om traktstöden är för höga och trakten kontrakterad, kan det ge spänningar i hela kroppen, som antingen visar sig som "kittlighet"(hästen surar när man tar den mellan frambenen/ på bringan/halsen), hältor, ryggsmärtor...listan kan göras vääldigt lång:/

Migo skrev:
hm. tittat på hennes fötter? är hennes bogmuskulatur spänd? har hon "bulldoggsmuskler" i bogen? om hästen har felverkade fötter spänner de sig. Det börjar ofta som hälta och går vidare tills de har ont i rygg/nacke av spänningarna... veterinärerna tittar i regel inte på fötterna på det sättet alls vid hältutredning, utan söker högre upp om de inte hittar hovbölder eller andra "tydliga" sjukdomstecken i fötterna.
Hur höga trakter har h*n? om traktstöden är för höga och trakten kontrakterad, kan det ge spänningar i hela kroppen, som antingen visar sig som "kittlighet"(hästen surar när man tar den mellan frambenen/ på bringan/halsen), hältor, ryggsmärtor...listan kan göras vääldigt lång:/

Okej
Det jag aldrig tänkt på=/

Men hon är spänd i nacken (av ryggbesvären enligt vet)
Hon är också genomgången och behandlad av en Fysuterput(stavas :angel: ) i Okt/Nov förra året..
Som ska gå genom henne den 1 mars igen

en liten grundkoll du kan göra av hoven...

en frisk hov är UNGEFÄR tre centimeter från hårlinjen till marken(ej medräknad ev.sko)
hårlinjen ska vara ca. 30 graders lutning från trakten och framåt sett ifrån sidan och en rak linje, inga uppåtvikande vågor! båda ballarna skall vara i samma höjd om man tittar på dem bakifrån(viktigt!)
vinkeln på tån fram ska vara ca 45 grader, och 55 grader bak.

om du lyfter hoven, så ska traktstöden(de två krokarna av hovvägg som viker in mot strålen i trakten) vara lika höga/långa. de ska vara ca 2 cm höga en fjärdedel ned längs strålen från trakten räknat, och sluta halvvägs på strålen. strålen skallvara triangulär och breddas tydligt bakåt! inga små skrumpna 2-3 centimeter i trakten alltså.

Migo skrev:
en liten grundkoll du kan göra av hoven...

en frisk hov är UNGEFÄR tre centimeter från hårlinjen till marken(ej medräknad ev.sko)
hårlinjen ska vara ca. 30 graders lutning från trakten och framåt sett ifrån sidan och en rak linje, inga uppåtvikande vågor! båda ballarna skall vara i samma höjd om man tittar på dem bakifrån(viktigt!)
vinkeln på tån fram ska vara ca 45 grader, och 55 grader bak.

om du lyfter hoven, så ska traktstöden(de två krokarna av hovvägg som viker in mot strålen i trakten) vara lika höga/långa. de ska vara ca 2 cm höga en fjärdedel ned längs strålen från trakten räknat, och sluta halvvägs på strålen. strålen skallvara triangulär och breddas tydligt bakåt! inga små skrumpna 2-3 centimeter i trakten alltså.

Det ska jag kolla..

Migo skrev:

/Migo

:bow:

............

Nu har min häst inte haft mer besvär av sin rygg, däremot ledinflammationer och enligt vet hänger ofta kota och rygg ihop. Vi har därför kollat min sadel på kliniken där det finns en tjej som är duktigt på det här och enligt henne var det inget fel på sadeln. Jag pratade med tränare och andra "ridkunniga" om det var min ridning som var boven i dramat och det trodde de inte. Nu har det visat sig att min häst har en skada i hoven, förmodligen liagment eller senor som är skadat. Eftersom min häst behandlades i kotan hf i samband med behandlingen i ryggen och det är i den hoven skadan upptäckts, så kanske den skadan redan låg och pyrde för att sedan bli värre, men vem vet.

Nu är min häst ny för mig, så visst har jag grubblat både dagar och nätter om varför hästen har så ont i ryggen som hon har.
Hon är nämligen inte arbetad något alls, varken inriden eller inkörd. Ändå har hon sådana här rejäla problem med spänningar över hela ryggen och bakdelsmuskulaturen. Nånting gör ju att hon går och spänner sig.

Så man får göra felsökning. Hon ska t.ex. till ny hovis snart, trots att skorna och hovarna gott hade kunnat vänta ett par veckor til. Varför? Jo, jag tycker deras gamla hovis har skott snett.
Jag har också börjat täcka hästen (En aldrig tidigare täckad unghäst) och hon har direkt fått mindre ont. Vi sitter bara och hoppas på att hon börjar fälla normalt bara.

Men visst kan problemen i ryggen bero på en sned kota eller knepig hasvinkel eller vad som helst egentligen. Men det vet man ju inte förrän man fått bukt på problemet.

Men under tiden, tycker jag man kan underlätta för hästen genom att på medicinsk väg lindra smärtan och få spänningarna att släppa. För att på så sätt komma ur den onda cirkeln. Men naturligtvis måste man se ett par steg längre och ta reda på orsaken till spänningarna. Som jag tidigare skrev vart ju min häst behandlad av förra ägarna, men problemen kvarstod ändå.

Jag tycker det är bra att du skriver som du gör, det är bra att ge folk tankeställare till varför de gör som de gör. Men bara en liten tankeställare till dig, även fast jag håller med dig i det du säger:
Är det dåligt att lindra symtomen ifall de hjälper till att ta bort sjukdomstillståndet allt som allt?

/Zenith

nej, men ofta så behandlar folk bara symptomet, utan att sedan försöka hitta orsaker...:(

sen tror jag att vi är lite överförtjusta i att fylla våra husdjur(och oss!) med mediciner etc. men förhoppningsvis är det en trend som kommer gå över...:)

/Migo

Det beror nog på vilken typ av människa man är, hur man väljer att ta ansvar för sin häst (eller i många fall undviker ansvar genom att skylla på hästen).

Insikt, heter kanske lösningen på dagens rådande symptombehandling?

Migo skrev:

/Migo

Jo min!! :bump: :banana: 13 år i år och har varit aktiv ft häst på elitnivå sedan han var 7 år :) (ta i trä)

Vet trodde det skulle räka med bara en sprutning så vi får väl se :crazy:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
692
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
426
Senast: Joppsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka