Sprucken analkörtel

karamba

Trådstartare
Igår kväll så upptäckte jag att min tik var lite kladdig vid rumpan och efter rengöring så såg jag att den ena analkörteln var svälld. Jag testade att trycka lite men fick inte ur någonting, hunden verkade inte ha ont utan lät mig trycka utan reaktion. Så jag tänkte att det är nog ingen panik att åka till veterinären sent på kvällen, men idag har analsäcken spruckit och det har runnit ur var och såklart var det lite blod vid "sprickan". :(

Som jag har förstått det så brukar veterinären spola ur och ge antibiotika, men frågan är om jag törs vänta tills imorgon innan jag åker in med hunden? När jag trycker försiktigt på analsäcken nu så rinner det ut lite sekret (känner ingen lukt), men svullnaden har nästan försvunnit helt och hunden har inte feber och är som vanligt i övrigt. Kanar på rumpan ibland såklart, det är väl inte speciellt behagligt kan jag tänka mig...

Jag har självklar ringt jourveterinären men jag fick lämna ett meddelande så skulle dom ringa upp senare. Så tänkte mest om någon här har erfarenhet av den här sortens åkomma och har lite mer koll än mig på hur bråttom det är :crazy:
 
Så länge inte hunden har ont och nu när analsäcken redan har spruckit är det inget måste att åka till vet. Massera ut så mycket av sekretet du kan.
Spola rent rumpan i duschen 5-10 minuter varje dag. Det både gör rent samtidigt som duschstrålarnas massage främjar blodcirkulationen och ökar läkningen. Utöver det kan du tvätta och hålla rent med alsollösning eller klirhexidinlösning (ej spritvarianten).
Det underlättar om du kan raka i området för att förhindra att sekret klibbar fast och underlätta rengöring.
Du kan också smörja området med Xyloproct rektalsalva som dämpar inflammation och fungerar lokalbedövande 2-3 gånger per dag men det viktigaste är själva tvätten.
Om det inte blivit bättre inom några dagar (dvs du börjar se att det läker) eller om hunden får ont behöver du kontakta veterinär. Hunden måste ha en krage på sig om den kommer åt att slicka. Det kan du köpa hos veterinären eller djuraffären.

Det är ytterst sällan antibiotika behövs, inte ens när det är varbildning eller när den spruckit. Däremot förskriver man ofta smärtstillande och antiinflammatorisk medicin att ge via munnen i de fall då veterinär har uppsökts.
Lycka till!
 
Åh tack för utförligt svar! Jag har fortfarande inte blivit uppringd av veterinären...:banghead:

Men då testar jag att ta en sväng på Apoteket och avvaktar så länge hon verkar oberörd och det ser bra ut. Som tur är verkar hon inte så intresserad av att tvätta där, men hon tvättar tassarna mer än vanligt så det hör nog ihop med att hon är lite besvärad där bak.

Men är det inte konstigt att hon inte sa ett pip när jag tryckte där igår? Med tanke på att körteln var så svälld att den gick sönder så borde hon ju haft jätteont :eek:
 
Uppdatering nudå... jag har följt råden om dusch och klorhexidinlösning, och att trycka ut varet. Salva är beställt då det var slut på Apoteket så imorgon borde den komma.

Det jag oroar mig över nu är att idag när jag har tryckt ut sekretet så ser det ut som blodblandat var, tidigare har det bara kommit ur var. Är det "normalt" eller tyder det på att något är galet? :nailbiting: Hon säger fortfarande inte ett pip vad jag än gör, men hon är lite besvärad efter att jag har sköljt med klorhexidin, hon kanar lite på rumpan direkt efter men i övrigt är hon som vanligt...
 
Uppdatering nudå... jag har följt råden om dusch och klorhexidinlösning, och att trycka ut varet. Salva är beställt då det var slut på Apoteket så imorgon borde den komma.

Det jag oroar mig över nu är att idag när jag har tryckt ut sekretet så ser det ut som blodblandat var, tidigare har det bara kommit ur var. Är det "normalt" eller tyder det på att något är galet? :nailbiting: Hon säger fortfarande inte ett pip vad jag än gör, men hon är lite besvärad efter att jag har sköljt med klorhexidin, hon kanar lite på rumpan direkt efter men i övrigt är hon som vanligt...

Jag antar att det normalt, på min förra hund så tryckte vet ut. tills det bara kom blod och spolade sen med koksaltlösning. Hans hann också spricka innan och kändes halvonödigt att åka till vet. när jag kunnat göra samma sak hemma.. :P
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 627
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 228
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej, tyckt min ena kille sett lite hängig ut i ögonen o blicken i två dagar + varit omvartannat torr/blöt om nosen samt varm/kall om...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 765
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp