Spröjsade fönster

Lejonelle

Trådstartare
Med fyra äldre byggnader på tomten blir det förstås en del fönster att underhålla. Spröjsade gamla fönster med spruckna dåliga kitt. Jag har hållit på i 15 år nu och blir ju aldrig klar, eftersom det är många olika ytor, framsidor, baksidor, innerglas och ytterglas, det ska slipas, spacklas, kittas och oljas före målningen och maskeringstejp som ska klistras runt varenda liten ruta, och så har man begränsad plats där man kan vara, eftersom man vill vara under tak pga risken för regnskurar.

Just maskeringstejpen tycker jag nästan är det värsta. Egentligen ska man ju riva bort den direkt när man har målat, men eftersom det tar sån tid att maska ett fönster med alla rutor brukar jag låta samma tejp sitta kvar tills jag är klar. Vilket då innebär att det blir ett elände att få bort tejpen med klisterrester etc.
Skulle vilja ha en liten rulle som pytsade ut lagom långa tejpbitar med perfekt skurna hörn i rätt mått när man tryckte på en knapp.

Hur gör ni? Finns det smidiga knep som kan underlätta? Eller är det bara att bita ihop?

Sv: Spröjsade fönster

Jag tror aldrig jag haft maskeringstejp när jag målar fönster. Inte ens verandafönstren som var extremt pilliga med normalspröjs i mitten och smårutor över och under. Jag målar på frihand, och skrapar bort det som kommer på rutan. Enormt tidsbesparande.

Använd en rund pensel i lagom storlek (inte allt för liten) och av bra kvalitet som du har ganska bra med färg på och dra ett drag samtidigt som du vrider pensel lite så att färgen är flödig vid glaset när du sparar till. Ingen maskeringstejp, det blir mycket bättre resultat utan. Så har de gamla målarmästarna gjort sedan urminnes tider och det är det bästa och mest rationella sättet.

Far min är gammal "Målar mästare" han har aldrig använt tejp, utan använder rätt pensel för rätt ändamål och är säker på handen när han målar. Jag är inte lika skicklig utan använder gärna tejp och precis som dig är jag lite för lat för att ta bort tejpen direkt efter målning, och det blir sällan bra.

Träna på att måla utan tejp på de rutor som det syns minst på. Då spar du tid och svordomar.

/B

Den blå maskeringstejpen sitter inte lika hårt som den beiga. Men jag hade definitivt målat på frihand och tagit bort ev misstag med rakblad, det går ju lätt på glas.

En spackelspade kan fungera rätt bra för det ändamålet. Sätt den mot ytan som ska målas som gränsar mot glaset. Det är en smidig lösning som går snabbt för de flesta.

En spackelspade kan fungera rätt bra för det ändamålet. Sätt den mot ytan som ska målas som gränsar mot glaset. Det är en smidig lösning som går snabbt för de flesta.

Så gör jag med, riktigt smidigt! Man får torka av den ibland med en trasa om man är kladdig av sig, men det är fortfarande mycket enklare än att använda maskeringstejp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka