Spritbandage?

stjarnfrugt

Trådstartare
Min häst hade igår ett antal väldigt ytliga skärsår på båda bak. De var färska vid intag, ej svullet men lite ömt. Jag spolade av med varmvatten, tvättade med koksalt och la på lite LHP-salva. Hästen var inte halt så jag red som vanligt. Efter ridturen tvättade jag med hibiscrub och la på LHP.

Min häst är väldigt känslig för småsår och sväller lätt upp och får lymfangitliknande ben. Därför är jag nu livrädd för vad jag ska hitta i hagen idag.:crazy:

Frågan är om man ska lägga spritbandage eller bara tvätta med koksalt och lägga på LHP om det inte är svullet. Vad tycker ni? Hur lägger ni spritbanadagen, hur mkt ska det spädas ut? Lägger ni bomull, padd och stallbandage eller våtvärmande med plastpåse mellan bomull och padd?

Sv: Spritbandage?

Jag har lagt spritbandage några gånger för att få ner svullnader snabbt.
Dränkte in paddar med ospädd rödsprit eller 70% sprit och lindade fleecelindor runt.Plastade inte in utan lät det sitta 15 minuter.

Ska det inte sitta på längre?

Var ingen fara med hästen idag. Tvättade med mild tvål och satte LHP på såren och imorgon är det säkert ingen fara alls. Helt otroligt, jag trodde jag skulle få se telefonstolpar idag.

När jag lägger spritbandage får de sitta över natten, och lägger nytt om det behövs. Tycker det fungerar bra vid sånt du beskriver. Men vilken tur att hästen var bra idag! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag håller på att knåpa ihop ett litet startapotek till min nya häst som anländer på tisdag. Inser att det är alldeles för längesedan...
2
Svar
21
· Visningar
3 068
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka