springer iväg i dressyren

J

jump_

Har en arabkorsning på snart 12år som jag tränar hoppning men också lite dressyr men för att få honom lite lyhörd.
Nu har han börjat med att dra upp huvudet och springa iväg:crazy: ..Jag vill inte rida med martingal i dressyren för jag vill kunna rida utan den och fortfarande ha lite kontroll över honom...Nån som har något tips på vad jag kan göra för att få "ner" honom på jorden igen??

Sv: springer iväg i dressyren

Troligen går han inte att samla eller och rör sig kanske lite kort i traven?

det är säkert problem i hans samling över huvudtaget. Filma en gång när han gör sådär och ta dig en titt på framben och bogar när han gör sådär. Han trampar säkert igenom djupare fram och spänner underhalsen och bryggen blir framåtlutad. Vilket allt leder till att den går på bogarna. det krväs rätt ridning för att få ordning på det problemet. har själv en arab som var obalanserad.

Lycka till. Och det bästa tipset jag kan ge är att ta kontakt med ngn B-tränare i dressyr kanske en gång i mån minst.

han är lätt att samla i både trav och galopp om jag har martingal men jag försöker att undvika martingalen i dressyren..

Mitt arabsto gör likadant, man jag brukar fånga upp henne i yttertyglen så brukar det gå bättre.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 376
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama