Springer i traven- hur få till det?

finapina

Trådstartare
Hej! Rider just nu en häst som blir väldigt "springig" i traven. Det går fort, han blir även hängig i handen när han börjar bli trött(?). Ridläraren säger långsammare tempo, korta upp stegen. Men jag får inte till det! Känns som jag tar 100 halvhalter på ett varv o han lyssnar men efter 2-3 steg är det full rulle igen. Försöker även rida m sätet o magen. Hur samlar man upp energin o får hästen att sätta energin lite mer under sig istället för full fart framåt? Hur lyckas man korta o länga stegen? I galoppen är han en dröm, går fint o balanserat o i bra tempo. Han är inte jättekänslig i munnen o det tar ett tag innan man "når" fram m sina hjälper. Han reagerar inte blixtsnabbt, men han har också ganska stor o klumpig kropp. Egna knep o tips önskas!

Sv: Springer i traven- hur få till det?

Om hästen börjar hänga i handen så gör jag en halt på en gång. Och om det tar ett tag innan hästen reagerar på dina hjälper så skulle jag "klassa" hästen som lite okänslig.
Som sagt, gör halt om hästen inte lyssnar omedelbart! Det är en lätt övning som får många att börja lyssna. :)
Du måste helt enkelt börja kräva att hästen ska lyssna på dina hjälper -varenda liten halvhalt!

Sv: Springer i traven- hur få till det?

Ät hästen tillräckligt stark för det arbetet den gör? Vissa hästar kan bli hängiga och gå i övertempo när de är trötta, och den verkar vara en av dem. Övergångar är en konsekvent övning är du får igenom din inverkan samt är mycket stärkande.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 541
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Nepeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka