Springer baklänges

Eliza

Trådstartare
Jajjamen, har nyss börjat rida min tidigare inte så välbehandlade fullblodsvalack och han är hur underbar som helst. Men. Men men men. Han slår på tvärnit imellanåt och börjar springa baklänges och ska resa sig dock mest stuttsar, han har inte ont ngn stans och de är inget krävande vi gjort när han börjar utan de kommer och ploppar upp som en svamp,
Gissningsvis testar han mig men de är fan grymt svårt att behålla behärskningen då diken hus och andra saker är jäkligt dumma att rammla in/springa in i plus att reser han sig tillräckligt högt går vi runt. Mindre bra.

Sist vi red bråka han och jag bråka tillbaka och de funka väl gyfsat sen vänta jag ut honom och klick så gick han kanon, dock har jag blivit varanad av tidigare ägare att han hållt på me detta och då sluppit jobba, ja ni fattar. De har blivit en betingad sak för honom, backar han och reser sig så slipper han och jobba.

Vi har jobbat snart ett halvår från marken så de saknas inte heller men va tusan gör man?
Ngn som har några tips?
 
Sv: Springer baklänges

Vad jag brukar göra är att bara vänta. Bara koncentrera mig på att ABSOLUT inte låta dom vända runt utan bara vänta. När det lugnat ner sig ber jag försiktigt men bestämt om framåt igen och känner efter hur långt jag kan pressa hästen, känns det som att det snart tar stopp så gör jag halt. Brukar fungera på hästar som är lite nervösa. Dom brukar lugna sig för att dom vet att dom får tid på sig om dom behöver det... Bara att man är noga med att inte kräva mindre för det (du sa ju själv att han hade fått slippa undan) Bestäm dig för att du ska trava 5 minuter sen om det tar 5 minuter eller 30 spelar ingen roll... Vet inte hur bra det fungerar på icke nervösa hästar... men...
 
Sv: Springer baklänges

Det är jättesvårt när man inte känner hästen. Det beror ju på individen och hur man bedömer orsaken.
En häst som gjorde så i bärjan, därför att han lyckats skrämma förra ryttaren att få gå hem med detta att backa och resa sig, på honom gav jag ett rejält rapp i rumpan när han bara visade tendens att börja backa, dvs innan han hade kommit till att resa sig. Han blev lite chockad och hoppade några meter framåt men slutade efter eftt par gånger helt med beteendet. Det var i o f s en snäl och i grunden välriden hingst som skaffat ovanor när han såg chansen.
Han blev stressad av att ryttaren var osäker och det gjorde honom värre och värre. Ju mer bestämd man var med ramarna "det här gäller" ju mer avslappnad och lugn blev han i arbetet. Han klarade inte ledarroll helt enkelt.

Andra kan ju ha helt andra orsaker till beteendet och kräva helt andra lösningar. Det är ju viktigt att känna hästen och veta var den har sina gränser så att du inte heller utsätter dej för fara.

Generellt tycekr jag envis konsekvent förhållnignssätt är bäst, som någon skrev ovan, "vi ska göra det här, om det tar 10 minuter eller hela kvällen spelar ingen roll för mej, det väljer du" (sagt till hästen)

Inget onödigt bråk o tjafs där hästen har chansen att vinna eller jaga upp sig och göra situationen värre.

Har du bara jobbat från marken ett halvår? Varför?
Orndetligt med motion så han inte samlar överenergi är ju också mycket viktigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Springer baklänges

Min dam började testa rejält förra vintern i samband med att hon tog över kommandot i hagen. Hon trodde väl hon skulle bli ledare över mig också. Hon slog på tvärnit och kastade sig bakåt. Fort gick det. Har inte varit med om att en häst kan trava baklänges, men det går, det vet jag nu. En gång backade hon över 500 m.
Jag märkte snabbt att ju mer jag försökte driva fram ju mer satte hon sig på tvären. Istället gjorde jag så att jag tog tag i högertygeln bestämt. (Hon kastade sig alltid åt vänster) Jag höll i tygeln så hon blev böjd åt höger. Det blev inte så lätt att springa baklänges då och när hon stannat fick hon stå där en stund och slappna av men lös tygel. Sen försökte jag mjukt få henne framåt. Kände jag att hon lade vikten bakåt tog jag i högertygeln igen och så väntade vi lite till.
De första gångerna stod vi ett tag innan hon förstod att antingen går vi framåt eller så står vi här. Bakåt var inte ett alternativ. Det gick ganska snabbt över till att hon fick så några sekunder och sen gick hon fram. Hon kan fortfarande testa lite ibland men det räcker med att jag tar lite i högertygeln så vet hon att det är bara framåt som gäller.
Tålamod och framförallt-var konsekvent. Lycka till.
 
Sv: Springer baklänges

min förra häst hade samma problem, hon kunde tvärvända, å en dag kom hon på att hon kunde galoppera bakåt.. å det gjorde hon.. jag har faktiskt vittnen :p backa gillade hon.. när en häst väl börjar så finns det int så mycket att göra (oftast) hon fick helt enkelt backa tills hon nästan kräcktes på det å då fick hon backa lite till ändå.. efter att jag gjort så några ggr så ville inte den tösen backa någe mer.. hi hi.. det gäller att "straffa på rätt sätt" å på en gång.. lycka till..:p
 
Sv: Springer baklänges

När en häst gör en rörelse jag inte gillar tex bockar, stegrar, backar osv har jag en "åtgärd" jag tar till.
Jag ger hästen EN chans. Handlar det om att vi är på väg framåt, ber jag honom att gå framåt genom att ge honom en tydlig skänkel och smackning.

Gör han inte det jag ber honom om kortar jag ena tygeln, riktigt kort, (hästen ska nästan ha sin mule mot ditt knä)det ska inte vara bekvämt! Jag nästan låser fast den, med handen i sadeln.

Den andra tygeln är väldigt viktigt att man släpper helt och hållet.

Sen smackar du på hästen och skänklar med den skänkeln som blir ytterskänkel. Väldigt bestämt ber du hästen att gå runt så, ca tre varv. Ge dig inte!

Sen släpper du tyglarna helt långa. Skänklar, smackar och då brukar hästen gå fram åt det håller man var på väg. (styra måste man ju lite förstås.)

Det jag säger till hästen då är på ett ungefär...
-Du, det är inte okej att du gör så.
-Du får inte bestämma över mej.
-Vi det här i stället, tyckte du det var kul eller ska vi nöja oss och gå vidare!? (eller vad det nu var man höll på med.)

När hästen går på den yttepytte lilla "volten" har den ingen möjlighet att gör något annat. Den kan inte bocka, stegra eller gå bakåt, den har inte balans till det.

Det kan va värt att testa i alla fall! För mig funkar det alltid!
Lycka till!
 
Sv: Springer baklänges

Det är jättesvårt när man inte känner hästen. Det beror ju på individen och hur man bedömer orsaken.
En häst som gjorde så i bärjan, därför att han lyckats skrämma förra ryttaren att få gå hem med detta att backa och resa sig, på honom gav jag ett rejält rapp i rumpan när han bara visade tendens att börja backa, dvs innan han hade kommit till att resa sig. Han blev lite chockad och hoppade några meter framåt men slutade efter eftt par gånger helt med beteendet. Det var i o f s en snäl och i grunden välriden hingst som skaffat ovanor när han såg chansen.
Han blev stressad av att ryttaren var osäker och det gjorde honom värre och värre. Ju mer bestämd man var med ramarna "det här gäller" ju mer avslappnad och lugn blev han i arbetet. Han klarade inte ledarroll helt enkelt.

Andra kan ju ha helt andra orsaker till beteendet och kräva helt andra lösningar. Det är ju viktigt att känna hästen och veta var den har sina gränser så att du inte heller utsätter dej för fara.

Generellt tycekr jag envis konsekvent förhållnignssätt är bäst, som någon skrev ovan, "vi ska göra det här, om det tar 10 minuter eller hela kvällen spelar ingen roll för mej, det väljer du" (sagt till hästen)

Inget onödigt bråk o tjafs där hästen har chansen att vinna eller jaga upp sig och göra situationen värre.

Har du bara jobbat från marken ett halvår? Varför?
Orndetligt med motion så han inte samlar överenergi är ju också mycket viktigt.

Varför jag bara hållt på från marken?
Tjaa.. han var inte så väldvårdad ( läs vanvårdad) och totalt ur kondition och hade tappat all livslust, då är det inte läga att klättra upp och rida, plus att hovarna inte var omhändertagna på dryga året och efter första besöket av hoslagare verkades de upp flertalet hovbölder som aldrig läkta, tog ett par måmader innan de blev som de skulle. Så där har du svaret varför.
 
Sv: Springer baklänges

Varför jag bara hållt på från marken?
Tjaa.. han var inte så väldvårdad ( läs vanvårdad) och totalt ur kondition och hade tappat all livslust, då är det inte läga att klättra upp och rida, plus att hovarna inte var omhändertagna på dryga året och efter första besöket av hoslagare verkades de upp flertalet hovbölder som aldrig läkta, tog ett par måmader innan de blev som de skulle. Så där har du svaret varför.

Jag skulle ändå utesluta först att det definitivt inte är ngt fysiskt fel på hästen. med den bakgrund du beskriver så kan det faktiskt finnas anledning att försäkra sig om det, såvida du inte redan gjort det med rönkten och besiktning.

om vi förutsätter att hästen inte har fysiska åkommor så säger jag det flera andra redan sagt: Med en sån häst, som isåfall troligtvis testar och som kommit på att detta är en metod som brukar funka -
lite omvänd psykologi.
När han börjar, så sluta med all hjälpgivning du gör. dvs driv inte, korrigera inte, bara sitt där och se vad han gör. det kommer då ett tillfälle då han upptäcker att han är ensam om att bråka, och förhoppnignsvis landar eller hejdar sig. När han gör det, klappa och låt honom stå stilla. När detta funkar, endera kommer han att gå framåt självmant, varpå du klappar lite i förbifarten, och sen rider på som om inget hänt. Upprepar han, så upprepar du detta.

kommer det sen ett läge då han hejdar sig, men sen väljer att börja backa, så sätt gränsen där, att backar han så markerar du, dvs driv på tills han stannar upp, när han stannar upp så slutar du driva.

med andra ord sätter du gränser där du KAN sätta gränser. Om du inte kan tvinga honom framåt, så kan du iallafall "bestämma" i det att du bestämmer att OK- stilla får han stå, men han får inte backa. Inte heller titta på annat, lyssna på fågelsång eller fjanta runt. har han valt att inte gå fram så ska han stå still - och ha tråkigt, tills han väljer att gå fram, då blir allt bra och roligt igen.

det är tryck och eftergift vi pratar om - ett språk som alla hästar förstår.

Återigen, förutsatt att hästen inte är fysiskt påverkad, så pratar vi nog en kombination av en smart häst (för det är fullblod!) och någon som utifrån det du beskriver även har lite i bagaget, vilket gör det hela mer att arbeta med/få bort. Men det går.

Konsekvens - omvänd psykologi, och framför allt - inte göra en stor grej av det hela, brukar funka på de flesta.
 
Sv: Springer baklänges

Jag skulle ändå utesluta först att det definitivt inte är ngt fysiskt fel på hästen. med den bakgrund du beskriver så kan det faktiskt finnas anledning att försäkra sig om det, såvida du inte redan gjort det med rönkten och besiktning.

om vi förutsätter att hästen inte har fysiska åkommor så säger jag det flera andra redan sagt: Med en sån häst, som isåfall troligtvis testar och som kommit på att detta är en metod som brukar funka -
lite omvänd psykologi.
När han börjar, så sluta med all hjälpgivning du gör. dvs driv inte, korrigera inte, bara sitt där och se vad han gör. det kommer då ett tillfälle då han upptäcker att han är ensam om att bråka, och förhoppnignsvis landar eller hejdar sig. När han gör det, klappa och låt honom stå stilla. När detta funkar, endera kommer han att gå framåt självmant, varpå du klappar lite i förbifarten, och sen rider på som om inget hänt. Upprepar han, så upprepar du detta.

kommer det sen ett läge då han hejdar sig, men sen väljer att börja backa, så sätt gränsen där, att backar han så markerar du, dvs driv på tills han stannar upp, när han stannar upp så slutar du driva.

med andra ord sätter du gränser där du KAN sätta gränser. Om du inte kan tvinga honom framåt, så kan du iallafall "bestämma" i det att du bestämmer att OK- stilla får han stå, men han får inte backa. Inte heller titta på annat, lyssna på fågelsång eller fjanta runt. har han valt att inte gå fram så ska han stå still - och ha tråkigt, tills han väljer att gå fram, då blir allt bra och roligt igen.

det är tryck och eftergift vi pratar om - ett språk som alla hästar förstår.

Återigen, förutsatt att hästen inte är fysiskt påverkad, så pratar vi nog en kombination av en smart häst (för det är fullblod!) och någon som utifrån det du beskriver även har lite i bagaget, vilket gör det hela mer att arbeta med/få bort. Men det går.

Konsekvens - omvänd psykologi, och framför allt - inte göra en stor grej av det hela, brukar funka på de flesta.


Självklart är han genomgången av vet, :)
Och han betedde sig så här innan han blev vanvårdad och ja jag gissar på att han testar. men men, nu har de gått ganska bra, gäller och ha väldigt varierad ridning och så men men.
vi är på rätt håll =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 052
Senast: Vita_N_6520
·
Ridning Har fått problem med min ena donna... För ca ett år sedan, i samband med att hon sattes igång efter sin mammaledighet, började hon få...
Svar
11
· Visningar
1 418
Senast: Nyrelski
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp