springa in i galoppen

L

LindavCindy

Jag har ett problem med min ponny med mycket motor att hon vill springa in i galoppen. Hon kan springer en långsida eller mer. Använder jag spö och smäller till henne något så svarar hon med att böra ett stort bocksprång och sen galoppera i antingen fel eller rätt galopp (slump). Är det någon som har några erfarenheter om detta så svara här och nu.

// Linda

Sv: springa in i galoppen

Kan den vara felinlärd? Förstår den öht själva galoppskänkeln eller tror den att det betyder "brassa på"? :p
Kan det vara något fysiskt? (tänker mest på bockningarna, brukar kunna tyda på att den inte gillar sadeln, är låst eller känner sig låst, eller att det tar emot så den vill avlasta) OM det skulle vara något fysiskt som den känner av så är det inte alltför ovanligt att det märks i galoppen och att hästarna då stressar upp sig när de kommer känna av det.
Kan det vara du som låser hästen?

Det första jag skulle göra om man är hyfsat säker på att hästen inte känner av någon låsning eller har illa passande sadel, det är att försöka "lära om" galoppen till FATTNINGAR, inte överväxel :p
Det är ju en fördel om hästen lärt sig fattningarna bra från början, att man kan komma tillbaka till det. Men som grundregel så fattar du för sitsen endast när hästen känns i bra balans och i bra tempo, brassar den iväg saktar man av. Jag skulle nog försökt från skritt så tidigt som möjligt för då är det svårare för hästarna att bränna på och lättare för en själv med timing och koordination så man inte riskerar att störa hästen.

Låter som att ponnyn är felinlärd eller helt enkelt bara inte orkar fatta galoppen när den inte springer så fort.

Ett tips eller övning är att få ponnyn lugn först och främst i traven. Lugn och fin med en bra takt och tempo. När du sedan ska fatta galopp så förbered mycket med halvhalter, förhållningar och eftergift. När han lyssnar så ställ honom lite utåt så han får in innerbogen och du sätter över tyngden lite inåt. Det gör att hästen lättare kan fatta rätt galopp och förhoppningsvis också utan att springa in i den.

När du galopperat ett halvt varv t.e.x på stora volten så sakta av till trav, trava några steg, gör om samma visa, ställ utåt, sätt tyngden lite inåt óch fatta galopp. Sakta av till trav efter ett halvt varv, gör om samma sak tills du känner att det går bra med detta. Allteftersom kan du börja forma honom som vanligt igen runt innerskänkel men fortfarande hjälpa honom med att trampa ner i innerstigbygel.

Förresten så när du förbereder galoppfattningen så ska han fortsätta gå lugnt, börjar han med minsta lilla att öka traven så sakta ner och börja om. Låt honom absolut inte fortsätta galoppera om han innan galoppen rusat iväg i traven, då tar du ner honom i lugnt tempo och börjar om.

Lycka till!

Jag har ett problem med min ponny med mycket motor att hon vill springa in i galoppen. Hon kan springer en långsida eller mer. Använder jag spö och smäller till henne något så svarar hon med att böra ett stort bocksprång och sen galoppera i antingen fel eller rätt galopp (slump). Är det någon som har några erfarenheter om detta så svara här och nu.

// Linda

om hon springer in i galoppen måste du ta tillbaka henne med en gång.du får ha ett stort tålamod.
va tydlig med galoppfattningen.men ibörjan kan du nöja dig med att hon fattar galopp sen när hon lyssnar på det kan du fatta rätt.visst det är ju bara bra om hon tarv rätt.

och kom ihåg att berömma mycket!!!;)

Kan den vara felinlärd? Förstår den öht själva galoppskänkeln eller tror den att det betyder "brassa på"? :p
Kan det vara något fysiskt? (tänker mest på bockningarna, brukar kunna tyda på att den inte gillar sadeln, är låst eller känner sig låst, eller att det tar emot så den vill avlasta) OM det skulle vara något fysiskt som den känner av så är det inte alltför ovanligt att det märks i galoppen och att hästarna då stressar upp sig när de kommer känna av det.
Kan det vara du som låser hästen?

Det första jag skulle göra om man är hyfsat säker på att hästen inte känner av någon låsning eller har illa passande sadel, det är att försöka "lära om" galoppen till FATTNINGAR, inte överväxel :p
Det är ju en fördel om hästen lärt sig fattningarna bra från början, att man kan komma tillbaka till det. Men som grundregel så fattar du för sitsen endast när hästen känns i bra balans och i bra tempo, brassar den iväg saktar man av. Jag skulle nog försökt från skritt så tidigt som möjligt för då är det svårare för hästarna att bränna på och lättare för en själv med timing och koordination så man inte riskerar att störa hästen.

Hon har aldrig varit så här innan, hon har just börjat.. :crazy:

Tack för alla tips. Tror nog att jag har både ett och annat jag kan öva på med henne :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 192
Senast: Juli0a
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 161
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama