Sprida musik på nätet

S

Sonita

Är det lagligt att sprida musik på nätet om musiken i fråga inte längre tillverkas? Någon som har koll?
 
Sv: Sprida musik på nätet

Antar att det är samma sak med musik som skriftliga verk. Artistens liv + 70år efter skaparns död har denne copyright. Så utan tillverkarns medgivande få du inte ge ut musiken...
 
Sv: Sprida musik på nätet

Kan du precisera lite mer vad du är ute efter? Vad menar du t ex med tillverkas?
 
Sv: Sprida musik på nätet

Lite dåligt minnet av vad formuleringarna säger men upphovsrätten för skriftliga verk är artistens livstid + 70år (eller 75 kanske) efter dennes död. Vet visserligen inte när stenkakorna kom men kan tänka att det är svårt att hitta nån musik du får ge ut...

Att musiken inte längre sälj spelar ingen roll, det är ägarn rättighet att behålla det privat eller sälja...

Aja, har bara läst genom det där lite hastigt så lite dålig koll.

Vad påföjlderna blir är därimot en annan sak. Troligen kommer inte upphovsmannen bryr sig. Kan ju t.ex. kolla på nintendo 8bitars spelen (NES) som finns helt öppet i enorma mängder utan att nån bryr sig..
 
Sv: Sprida musik på nätet

Skivbolagen äger rättigheterna, inte artisten. Du blir stämd av skivbolaget, inte artisten egentligen.
 
Sv: Sprida musik på nätet

zeemee skrev:
Skivbolagen äger rättigheterna, inte artisten. Du blir stämd av skivbolaget, inte artisten egentligen.

Om artisten har skivit över rättigheterna till ett skivbolag ja..
Men det är endå artististens liv +70(75) man utgår infrån. Kanske finns fall där det är något annorlunda, tänkte fråga min juridiklärare idag men glömde bort det...
 
Sv: Sprida musik på nätet

Tack tack för era svar!
Ja, jag får väl överleva. Finns andra sätt att få tag på skivan hoppas jag. Får leta runt lite :)
 
Sv: Sprida musik på nätet

Vad exakt är det du vill veta? Om du preciserar frågan så är det troligare att du får ett relevant svar, och dessutom av någon som har koll på gällande rätt.

Tycker faktiskt att vissa som svarat i tråden gör ett rätt allvarligt misstag, ett som en jurist aldrig skulle göra, nämligen att svara innan man vet vad frågan är. Juridik är sällan på "tycka" eller "tro"-nivå, speciellt inte när det gäller så här allmänna frågeställningar.

Man skulle här kunna snöa in på en förklaring på ekonomiska och idella rättigheter, något som de som som svarat tidigare i tråden tydligen inte känner till.
 
Sv: Sprida musik på nätet

Okej, då ska jag presicera mig. Jag har en kompis som har fått tag i en CD-skiva av bandet Honung Konung. Bandet existerar inte, och skivorna görs inte längre. Om kompisen då skickar musiken i filer via internet till mig, är det lagiligt eller inte?
Bättre så?
 
Sv: Sprida musik på nätet

Sonita skrev:
Okej, då ska jag presicera mig. Jag har en kompis som har fått tag i en CD-skiva av bandet Honung Konung. Bandet existerar inte, och skivorna görs inte längre. Om kompisen då skickar musiken i filer via internet till mig, är det lagiligt eller inte?
Bättre så?

Det är borde faktiskt vara lagligt. Du får faktiskt spridda musiken till din familj och dina närmaste vänner.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är ingen stor poddlyssnare, men skulle ändå vilja ha en specifik app för det. Har haft Googles, vad den nu hette, men den har de...
Svar
12
· Visningar
246
Senast: Lavine
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
209
Senast: sweep
·
Fordon Numera händer det att polisen bötfäller personer som spelar extrem hög musik i bilar i städer/samhällen så att folk inte kan sova. Nu...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: Smoothi
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp