Sprickor i revben

Wembley

Trådstartare
Många bukefalister har säkert precis som jag råkat ut för sprickor i revbenen. Gjorde en "go-landning" på grusvägen efter ett högt bocksprång.

Ont som f-n bl a i höftbenet, men kände inte så mycket av revbenen just då. Några dagar senare började det dock göra väldigt ont i övre delen av bröstkorgen.

Nu en vecka senare kan jag inte lyfta något på den sidan, inte sträcka upp armen högt, hosta, skratta eller böja mig framåt. Sadla på eller av hästen själv är inte att tänka på :crazy:

Frågan är hur lång tid tar det att läka? Och försämrar man något/förlänger läkningstiden genom att anstränga sig så det gör ont? Har bland annat en hoppträning på måndag-kväll inbokad :meh: Tacksam för erfarenheter! :)
 
Sv: Sprickor i revben

Jag har inga sprickor men väl erfarenhet av frakturer, du tror inte att du skadat muskelfästena? Jag har insett nu att det är inte längre så mycket mina frakturer som spökar som mina muskelfästen som gör att jag måste fortsätta knapra värktabletter. :crazy:

Har du inte redan varit till läkare tycker jag att du ska gå dit och är det muskelfästena så lär de inte läka snabbare av överansträngning.
 
Sv: Sprickor i revben

"Sprickor" eller småfrakturer som inte rubbats ur läge, gör precis som du beskriver mer ont efter ca en vecka.
De brukar läka på sex veckor. Under tiden kan du inte göra mycket mer än att ta värktabletter. Undvik helst NSAID-gruppen (Ipren/Ibuprofen/Nurofen, Voltaren/Diklofenak, Naproxen/Pronaxen, Treo/Magnecyl etc) som kan påverka läkningen men ta gärna paracetamol (Alvedon/Panodil/m fl).

Du kan göra precis vad du vill, smärtan säger ifrån om du tar i för mycket men jag skulle tippa att om du klarar hoppträning så har du inga revbensfrakturer...

Om du får svårt att andas behöver du söka sjukvård.
 
Sv: Sprickor i revben

Hundra säker på att det är spricka är jag förstås inte, men antar att det är det.

Känns som skelettet är ömt om jag trycker på det. Att nysa förut var förskräckligt :arghh::down: Kan inte lyfta något alls med den armen utan smärta i bröstkorgen.
 
Sv: Sprickor i revben

Tack Cilla! :) Ja jag är högst tveksam till att det fungerar att hoppträna.

En terrängtävling var inbokad imorgon, men är framflyttad p g a väderlek. Hjälpte ju mig att boka av per automatik! ;) Tyvärr är jag ganska envis och smärttålig och ger inte upp det första, på gott och ont..

Symptomen på att det blivit värre efter X antal dagar stämmer väl in. Så med all sannolikhet är det en spricka.
 
Sv: Sprickor i revben

Undvik helst NSAID-gruppen (Ipren/Ibuprofen/Nurofen, Voltaren/Diklofenak, Naproxen/Pronaxen, Treo/Magnecyl etc) som kan påverka läkningen men ta gärna paracetamol (Alvedon/Panodil/m fl.)
En liten fråga till dig Cilla, om du kan svara? Jag fick utskrivet Citodon, Naproxen och Alvedon som jag skulle ta mot värken, hur påverkar de läkningen negativt? Jag hade tänkt gå över till vanlig acetylsalisylsyra då jag upplever det som effektivare på mig än vad paracetamol gör, men då är det lika illa som att fortsätta med Citodonet? :cautious:
 
Sv: Sprickor i revben

Många bukefalister har säkert precis som jag råkat ut för sprickor i revbenen. Gjorde en "go-landning" på grusvägen efter ett högt bocksprång.

Ont som f-n bl a i höftbenet, men kände inte så mycket av revbenen just då. Några dagar senare började det dock göra väldigt ont i övre delen av bröstkorgen.

Nu en vecka senare kan jag inte lyfta något på den sidan, inte sträcka upp armen högt, hosta, skratta eller böja mig framåt. Sadla på eller av hästen själv är inte att tänka på :crazy:

Frågan är hur lång tid tar det att läka? Och försämrar man något/förlänger läkningstiden genom att anstränga sig så det gör ont? Har bland annat en hoppträning på måndag-kväll inbokad :meh: Tacksam för erfarenheter! :)

För 7 år sedan blev jag avslängd och spräckte ett par revben i bröstryggen. Det gjorde ont utav helvete i två månader. Första månaden fick jag Tiparol mot smärtan, men hade ont i alla fall, andra månaden hade jag lika ont UTAN Tiparol som jag hade haft MED Tiparol första månaden. Kunde inte klä mig, ta mig ur sängen, duscha osv själv. Då det där med att rida var bara att lägga ner. Det tog 3 månader innan jag kom upp på hästryggen igen...

/Lizzie
 
Sv: Sprickor i revben

En liten fråga till dig Cilla, om du kan svara? Jag fick utskrivet Citodon, Naproxen och Alvedon som jag skulle ta mot värken, hur påverkar de läkningen negativt? Jag hade tänkt gå över till vanlig acetylsalisylsyra då jag upplever det som effektivare på mig än vad paracetamol gör, men då är det lika illa som att fortsätta med Citodonet? :cautious:

Ställer också ytterligare en fråga ang. smärtstillande. Testade någon motsvarighet till Panodil idag, gav marginell effekt. Kan man blanda något för att få bättre effekt eller måste jag gå till läkaren för att få något annat utskrivet? :confused:
 
Sv: Sprickor i revben

För 7 år sedan blev jag avslängd och spräckte ett par revben i bröstryggen. Det gjorde ont utav helvete i två månader. Första månaden fick jag Tiparol mot smärtan, men hade ont i alla fall, andra månaden hade jag lika ont UTAN Tiparol som jag hade haft MED Tiparol första månaden. Kunde inte klä mig, ta mig ur sängen, duscha osv själv. Då det där med att rida var bara att lägga ner. Det tog 3 månader innan jag kom upp på hästryggen igen...

/Lizzie

Usch, låter inget vidare alls! :( Kanske mer smärtsamt med bröstryggen än bröstet? Här klär vi oss och duschar på egen hand iallafall. Hoppas inte denna smärta varar i flera veckor. :crazy:
 
Sv: Sprickor i revben

Det handlar om callusbildning (benläkning), vi vill ha smärtlindring men inte inflammationsdämpning. På kort sikt visar forskning att det är dåligt med nsaid, något som ignoreras av många läkare. Varför? För det funkar ju ändå, men ev tar läkningen längre tid/blir sämre kvalitet. Kontentan är att inflammation inte är egativt! :D

Det finns starkare smärtstillande än paracetamol, men man ska alltid "grunda" med det oavsett. Citodon är morfin+paracetamol = ok :)

/Dr C (delade en gång kontor med den prof som pionjerade inom detta fält... Jag fick höra alla detaljer. Vare sig jag ville eller inte O_o)
 
Sv: Sprickor i revben

Så intressant! Slutar genast med mina ipren och återgår till alvedon alltså :o. Jag har en fraktur vid handleden och har prognos att vara utan gips om två månader (det är lite ledband som gick sönder också).

För många år sedan bröt jag nyckelben och revben. Hade mest ont av nyckelbenet, var uppe i sadeln efter några dagar men hoppade inte på ca två-tre månader. Vill minnas att nyckelbenet var boven, fick röntga flera ggr medans det läkte.

För ett tag sedan fick jag troligen en spricka i ett revben. Gjorde ont som helvetet ett par dagar men jag kunde rida om jag lät bli att galoppera. Hoppning var bara att glömma. Provade men fick bryta. Det tog dryga månaden innan jag kunde hoppa ordentligt igen. Fick rek från vc att ta två alvedon och en ipren. Helt fel alltså?

TS, hoppas du snart blir bra!
 
Sv: Sprickor i revben

Citodon är Paracetamol + Kodein, inte morfin, däremot omvandlas kodein till kroppseget morfin i kroppen.

KL
Om man tar både Panodil o Citodon måste man hålla koll så man inte kommer över maxdosen för paracetamol som är 2x500 mg x 4
 
Sv: Sprickor i revben

Det är det här som är så svårt, helt fel är nsaid inte. Det är inte att rekommendera dock! :) garderade nyansskillnader ;)
 
Sv: Sprickor i revben

Det handlar om callusbildning (benläkning), vi vill ha smärtlindring men inte inflammationsdämpning. På kort sikt visar forskning att det är dåligt med nsaid, något som ignoreras av många läkare. Varför? För det funkar ju ändå, men ev tar läkningen längre tid/blir sämre kvalitet. Kontentan är att inflammation inte är egativt! :D

Det finns starkare smärtstillande än paracetamol, men man ska alltid "grunda" med det oavsett. Citodon är morfin+paracetamol = ok :)

/Dr C (delade en gång kontor med den prof som pionjerade inom detta fält... Jag fick höra alla detaljer. Vare sig jag ville eller inte O_o)

Jag som är ortoped ignorerar det definitivt inte!
Vi ger t o m NSAID efter höftplastiker för att minska ektopisk bennybildning.

Ska man vara petig är det inte morfin i Citodon, utan kodein. Men det blir ju morfin senare.
 
Sv: Sprickor i revben

En liten fråga till dig Cilla, om du kan svara? Jag fick utskrivet Citodon, Naproxen och Alvedon som jag skulle ta mot värken, hur påverkar de läkningen negativt? Jag hade tänkt gå över till vanlig acetylsalisylsyra då jag upplever det som effektivare på mig än vad paracetamol gör, men då är det lika illa som att fortsätta med Citodonet? :cautious:

Naproxen kan påverka läkningen negativt, men om det måste till för att få tillräcklig smärtlindring får man överväga det ändå. Det är ju inte så att det absolut inte läker, men det kan som sagt ta lite längre tid.

Citodon innehåller paracetamol precis som Alvedon, plus att Citodon även innehåller kodein som omvandlas till morfin. Ingen av substanserna påverkar läkning men man får se upp så att det inte blir för mycket paracetamol totalt. Max 4 gram (åtta vanliga tabletter), oavsett om det kommer från Citodon eller Alvedon.
 
Sv: Sprickor i revben

Ställer också ytterligare en fråga ang. smärtstillande. Testade någon motsvarighet till Panodil idag, gav marginell effekt. Kan man blanda något för att få bättre effekt eller måste jag gå till läkaren för att få något annat utskrivet? :confused:

Mot smärta generellt är det bra att kombinera med NSAID-preparat som de vi nämnt ovan. Om det är olämpligt av någon anledning så är det receptbelagda smärtstillande som gäller.
 
Sv: Sprickor i revben

För ett tag sedan fick jag troligen en spricka i ett revben. Gjorde ont som helvetet ett par dagar men jag kunde rida om jag lät bli att galoppera. Hoppning var bara att glömma. Provade men fick bryta. Det tog dryga månaden innan jag kunde hoppa ordentligt igen. Fick rek från vc att ta två alvedon och en ipren. Helt fel alltså?

TS, hoppas du snart blir bra!

Inte helt fel, funkar det så är det ju bra men man får som sagt vara medveten om att det kan ta lite längre tid att läka.
 
Sv: Sprickor i revben

Väldigt OT:

Jag har ju div. gamla "krigsskador" i bla. rygg, axlar, nacke mm. och det som håller mig igång är min älskade friluftshängmatta jag sover i som blir som en kokong (nej jag har INTE flyttat den inomhus än och grannarna är ännu mera oroliga över min mentala status) :p , paddling året runt när tiden räcker till och kamfersalva till kor när ryggen låser sig helt.

Citodon är verkningslöst, morfin likaså och pillren i den omärkta burken jag fick av veterinären används bara ett halvt av när ryggen låst sig och börjat krampa och det är kris, då räcker det med en engångsdos (händer ett par gånger om året).

Man får helt enkelt experimentera lite och hitta "sin grej", för mig blev det hängmatta och kamfersalva. :)
 
Sv: Sprickor i revben

För mig fungerade både citodon och morfin bra. Fick nu senast citodon på akuten men sedan oxykontin och oxynorm efter op. Slutade dock med morfinet ganska snart, blev så flummig i huvudet.

Fastn hängmatta och kamfersalva låter ju perfekt, inga problem att köra bil heller efter :) ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp