Sprengers baucher

Picazzo

Trådstartare
Ser ju att baucher nu blivit tillåtet i sverige också på dressyren :D
Bettet som är på bilden är tvådelat, är det då enda komb som är laglig eller kan man kombinera ringar och delningar som man vill? (Tror jag vet, men dubbelkollar ;) )

Den egentliga frågan här, Sprengers baucher har ju lite annan utformning på ringarna, typ som ett stort B istället, men klassas ju av de som baucher. Denna ring är inte avbildad i TR, der är därimot den vanliga baucher ringen - vågar man satsa på att köpa sprengers, eller ska jag safe och köpa ett annat fabrikat med den klassiska ringen på?

Sv: Sprengers baucher

Har sj inte sett den varianten med formen utav ett stort B, bara sett den Baucher (alt Hanging Cheek bett) med mer form av ett litet b som är avbildad i TR.
"Det som inte finns med i TR är inte heller godkänt".
Baucher-bettet finns ex inte med på bild som tredelat i TR och kunde inte tolka in att det var godkänt i annat format än tvådelat heller, så min tidigare fundering kring att skaffa ett tredelat baucher/hanging cheek till kandaret har lagts på hyllan.

Sprenger har också den avbildade baucherbettet, mitt baucher är ett Sprenger nämligen. Stübben har ett tjockare tredelat, sen finns det några fler fabrikat tror jag med den avbildade formen.

men det står ju såhär om betten
"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat
bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial,
och kan även vara täckt med gummi.
"
vilket jag tolkat som om att alla bett får vara en eller två ledade och vara i metall, syntet eller gummi.

så jag skulle inte tveka om att använda tredelat baucher

Okej, tackar för svar.
Var som jag tänkte ang ringarna, att det var tryggast att köra på det som är avbildat även om det andra är samma, bara med lite annan form.

Ang två och tredelat är jag lite osäker, då det i norska TR står preciserat att alla komb är lagliga, bara att dom inte avbildat alla, hittar inte den texten i svenska TR.

När det står en eller två-ledat så är det två och tredelat som avses (har jag för mig) vanligt tvådelat har en led och tredelat har två leder.

Jo, där är jag med Fio :) Dom utgår från hun många gånger bettet är delat, men i TR så är det bara den tvådelade/enledade, som är avbildat med baucher ringerna, därav frågan när jag inte ser ngn stans att man kan kombinera munn och sidodelar som man vill, förutom ev den meningen som Sweep skrev.

Fungerar väl egentligen som ett vanligt tränsbett, men som ger lite tryck över nacken istället för bara i munnen..

Nu har jag läst och funderat och försökt att tyda TR, och det står faktisk inget ställe att det endast är tillåtet med tvådelat baucher. Det står att det er prototypen på tillåtna bett som är visat, och på baucherbettet står det inget om hur många leder som är tillåtet - endast preciserat som hanging cheek snaffle..

Kopierat TR2

Tillåtna tränsbett samt stång- och bridongbett framgår av bilderna för häst respektive
ponny, vilka visar prototyper för godkända bett. Tvåledat bett skall ha rundat
mellanstycke.

Senast ändrad:

Jag har varit i kontakt med SvRF om det bettet då jag själv testat detta och tycker det fungerar bra. De säger att det är tillåtet med ett tvåledat baucherbett, så nu ska jag byta upp mig till Sprengers eller NS tredelade.

JA :D tyckte det kändes bra ut, men hon fungerar inte optimalt på tvådelat.. Men nu blir det att införskaffa ett tredelat, siktar nok på ett NS eller sprenger jag med, hon fungerar bra på deras bett.. :)

Inte ett svar på frågan utan en ny fråga i samma ämne. Vad är syftet med baucherbettet, d v s vilka särskilda effekter ger det och lämpar det sig till någon viss sorts häst/problem? Vore intressant om någon har kunskaper/åsikter om detta för jag känner inte till bettets verkan alls.

*kl*
Intressant det här med att detta bett skulle ge en lite hävstångseffekt med lite tryck i nacken. Har studerat vad som händer när jag tagit i tygeln och konstaterat att för egen del får jag ingen hävstång - tvärtom ställer sig sidostyckena utåt/nackstycket upp. Och min häst trivs :).

Det är godkänt både som tränsbett och bridong.

Någon hävstångseffekt finns inte på bettet, det har ju ingen kinnkedja. Något vidare tryck på nacken har inte jag heller märkt av.

Jag använder baucher för att överskänkeln låser munstycket i läge så att leden styrs så att munstycket viker sig i det närmaste vinkelrätt mot lanerna och tungan får mer frihet än med ett vanligt tränsbett. Om man använder tvådelat munstycke är det dock viktigt att absolut inte spänna nosgrimman för hårt. Priset för tungfriheten är nämligen en ökad risk att leden går upp i gommen.

Min häst är väldigt tungkänslig och den här TR-ändringen har öppnat upp för oss att börja tävla. :banana:

Min häst är också otroligt känslig i munnen och går gärna och gapar och grejar med tungan, ska bli jätteintressant att testa detta bett! :D Är storlekarna detsamma som ett vanligt tränsbett?

Ja, men om man har oledat munstycke vill det till att skänklarna inte klämmer.

Kl

Någon som vet om det finns tvåledade Baucherbett med rund mittdel? Har bara sett enkelledade samt tvåledade med platt mittdel. :confused:

Förrutom sprengers då, men de är alldeles för dyra.

Liknande trådar

C
Dressyr Hej! Har äntligen börjat våga fundera på att börja tävla lätta klasser i dressyr med mitt lilla sto :D Typ Lätt C till att börja med...
Svar
5
· Visningar
3 377
Senast: Seabaz
·
Dressyr Vad är det som gäller egentligen och vart vänder man sig för säkert svar? Jag ska köpa en ungponny och då jag själv är överårig så är...
Svar
3
· Visningar
1 104
Senast: orion_x
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 082
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar