Sprenger novocontact

Jag har det tvådelade med fasta ringar.

Hon är väldigt rädd/försiktig vad gäller bett. tar gärna inte stöd utan det är ganska mycket av och på. Går jätte bra på hackamore men det får man inte tävla dressyr på och vi har tittat in munnen på klinik 2 ggr det senaste året och de kan inte hitta några saker som orsakar detta beteende visserligen är inte min häst riden så jätte mycket så det kan ju förhoppningsvis bli bättre när vi rider mera, känns som om det är lite av unghästbetende som sitter kvar.

Jag har det tvådelade med fasta ringar.

Hon är väldigt rädd/försiktig vad gäller bett. tar gärna inte stöd utan det är ganska mycket av och på. Går jätte bra på hackamore men det får man inte tävla dressyr på och vi har tittat in munnen på klinik 2 ggr det senaste året och de kan inte hitta några saker som orsakar detta beteende visserligen är inte min häst riden så jätte mycket så det kan ju förhoppningsvis bli bättre när vi rider mera, känns som om det är lite av unghästbetende som sitter kvar.
Jag har testat KK Balkenhol/KK båge vilket har fungerat bäst av betten jag har testat men fick då tips om novocontact att det kanske skulle fungera ännu bättre

Nu så det tog sin lilla tid.

Jag har i alla fall hunnit testa bettet en gång och jag tror att det kan bli ganska bra som ni sett ovan så är min dam väldigt känslig och skulle hon få välja så skulle nog hon helst gå med bettlöst men då tanken är att vi ska komma ut på lite dressyrtävlingar (förhoppningsvis efter alla skador) så måste jag rida även på bett.

Dessa har jag testat innan poponcini, beris och sen de vanliga från hööks typ. Hon går ganska bra på mjuka raka plast/gummi/silikon men hon vill väldigt gärna gnaga på betten så poponcini för över tusen lappen bet hon rakt av av.

Ridmässigt var det inte en så rolig känsla på novocontact men det spelar inte någon roll för mig då jag tror att detta bettet faktiskt kan bli riktigt bra.

Det jag märkte jätte stor skillnad på och det är ju den anledningen så ridkänslan inte var den roligaste men det är även på den känslan jag tror det blir bra då hon inte riktigt (vet inte hur jag ska förklara på bästa sätt)
Hon tar inte riktigt ett ordentligt stöd på detta (ni får ha i åtanke att min häst har varit konvalescent över ett år nu) utan huvudet ligger typ rakt ut men när jag travar i den lilla stunden som vi får så blir det inte heller att hon reagerar som på den andra bett. Där blir det istället glappig kontakt och hon kryper gärna ihop så jag har inte så mycket stöd på de heller medans på novocontact så får jag ingen kontakt men när jag tar i tygeln så kryper hon inte ihop och det blir galpp utan nästan snarare att hon blir stark på detta bett vilket jag aldrig har upplevt tidigare förutom på bettlöst.

förstår ni vad jag menar?

Förhoppningen är ju när hon blir starkare och börjar jobba rätt med kroppen ju mer vi får sätta igång och då kommer formen allt eftersom då hon inte blir "rädd" för bettet, på intervaller på 100 m är det svårt att komma åt dem och få dem att jobba i en korrekt form då det är väldigt mycket av och på men det är ganska förståeligt när man både opererat fraktur och har fortfarande liagament skada som vi håller på att rehabar

@Eme_liie Intressant analys :) Hoppas hästen lär sig gilla bettet!
Jag kanske skulle skriva att det är det tvådelade jag har. Vilket då står att det skall vara bra för de känsliga hästarna vilket då stämmer bra då min som jag tidigare skrivit gärna hamnar bakom lod och tappar stödet när bettet blir för starkt.

Vi kämpar på, min ör ju inte så gamla och har inte heller gått så mycket med just bett kanske jag skulle tillägga också

Köpte de tredelade, har ridit med det två gr. Än så länge har jag inte märkt någon större skillnad på detta jämfört med mitt andra sprenger. ( Dynamic rs tredelat) Novocontact har dock större bettringar och jag upplevde de som om de var större fast de är exakt lika långt som mitt andra. :confused:

Jag har ett tvådelat med lösa ringar till Fille.
Han är lite knepig i munnen, väldigt känslig och kan vara lite svår att få ett jämnt stöd i handen.
Han trivs väldigt bra med sitt bett. Mycket mer tillfreds, inte så stökig med tungan.

Puttar upp tråden. Funderar på att investera i ett tredelat, kan dock inte bestämma mig för om jag ska ha fasta ringar eller rörliga. Min pålle blir lätt stark ute samtidigt som han gärna rullar ihop sig så det är svårt att få ett bra jämt stöd. Har provat Sprenger wh ultra, sprenger dynamic rs och nu senast ett vanligt tredelat lite smalare med fasta ringar. Wh ultrat får jag fin kontakt på när han är lugn men han blir vansinnigt stark när han får för sig något och det är inte så kul. Dynamic rs och det vanliga tredelade upplever jag att han blir lite av och på på. Så ni får gärna dela med er av era erfarenheter. :)

Liknande trådar

Utrustning Någon som har testat Sprengers ”nya” bett Satinox? Vad tyckte hästen? 😊 Extra intressant om man även har testat deras Dynamic på samma...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: Mirtai
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: fio
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
310
Senast: Elendil
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka