Sprayflaska

T

Tuzla

Någon som har något bra tips på hur man vänjer sin häst vid sprayflaska? Min häst är livrädd för sprayflaskan och håller på att klättra över väggarna så fort hon hör ljudet. :crazy:

Jag har inte haft hand om henne så länge och har nu fyllt en sprayfaska med vatten och den sprutar jag med i hennes närhet (inte på henne) så fort jag kan. Har hållit på med detta i ett antal dagar men märker ingen skillnad, hon blir lika stressad fortfarande.

Ska jag fortsätta som jag gör eller finns det något bättre sätt?

Sv: Sprayflaska

Jag har hjälpt till ett flertal gånger att vänja hästar vid detta. Det jag har gjort är att ta med hästarna ut på gårdsplanen och ha dem i långt grimskaft, de ska INTE hållas fast utan ska kunna fly undan. Spraya sidan om hästen varje dag tills hästen ignorerar det och inte kastar sig undan. Sedan utökar du och sprayar närmre och närmre. En del hästar tar lång tid på sig, andra är jätte lätta det beror lite på deras personlighet.
Lycka till!

Fyll en sprayflaska med vatten så gör det inget att du slösar, kanske inte så lämpligt att öva med det dyraste pälsglanset :D
Spraya en bra bit ifrån till att börja med och gå närmre och närmre ju mindra hästen reagerar. När du sen ska spraya på hästen så stryk först med handen över pälsen så att hästen är beredd att något kommer så att det inte blir obehagligt och kittligt.
Man kan också stryka med handen samtidigt som man sprayar så döljer man lite den obehagliga känslan. Om det är ljudet ger detta samma efekt, en liten klapp eller lite godis samtidigt som man sprayar gör upplevelsen lite mera positiv.

Fortsätt som du gör, det kan ta lång tid att vänja sig.
Min häst t.ex. har inte vant sig än (har tränat i flera år :crazy: ), att spraya på kroppen är fruktansvärt tålamodskrävande (för mig :angel: ), flugmedelsperioden är inte kul :( , däremot hovarna är helt okej. För övrigt så är hon inte rädd för NÅGONTING, hur cool som helst, men det där med dusch/spray är ju SÅ hemskt, inte ljudet utan när det landar på henne... Hon är 18 år och man tycker ju att hon skulle ha vant sig med det mesta...

Har provat med lång lina men hon blir så stressad att det blir värsta galopprusningen runt, runt. Det går bättre i spolspiltan, med långa pauser mellan varje tryckning, så hon hinner lugna ner sig.

Vårat sto lärde sig faktiskt att acceptera sprayflaskan just när det var så gräsligt med inekter i somras :bump:
Hon upptäckte snart att sprayandet åtföljdes av underbar frihet från insekter :idea: Detta krävde ju dock en del "tvångssprayande" så hon fick på sig medlet :crazy:
Det funkade bättre att börja med att spraya med strålen som en enda hård stråle, det väser inte lika mycket :idea: och sedan kunde man skruva mer och mer mot duschen!
Lycka till!

skuggi skrev:
Vårat sto lärde sig faktiskt att acceptera sprayflaskan just när det var så gräsligt med inekter i somras :bump:
Hon upptäckte snart att sprayandet åtföljdes av underbar frihet från insekter :idea: Detta krävde ju dock en del "tvångssprayande" så hon fick på sig medlet :crazy:
Det funkade bättre att börja med att spraya med strålen som en enda hård stråle, det väser inte lika mycket :idea: och sedan kunde man skruva mer och mer mot duschen!
Lycka till!

Tack!
Har provat det också men kan testa igen. Oftast sprayar jag flugmedel på en fuktig svamp och stryker det på kroppen (dåligt med spolspiltor vid betet...:D ).
Jag behöver nog bli lite flitigare på att "träna", varje dag är väl grejen. Kanske ska börja redan nu så blir det inga problem till sommaren :idea:
Gissa om fölungen som kommer här i vår skall vänjas tidigt...;)

har en kompis vars häst aldrig vande sig... hon gav upp, tyckte inte det va nåt större problem:smirk:

skuggi skrev:
Hon upptäckte snart att sprayandet åtföljdes av underbar frihet från insekter :idea:
Lycka till!

Vad har du för insektsspray!?!?! Alla insektsmedel jag har provat har inte fungerat och en utlöste en allergisk reaktion:mad:

Jag tycker inte att hästen ska kunna fly.
en del kan "snurra ihjäl sig" eller trampa på sig innan/om de ger upp.
Om man har tilliten o respekten funkar det ändå.

Det bästa är om man har kunnat spola den med slang o sen med duschmunsycke, innan man går loss med flaskan.
sen tror jag att man kan börja med att spruta med vtn på en o samma fläck.

Min märr HÖR när jag trycker ut t.ex Arnika ur en flaska o går o gömmer sig. Tror att det hänger ihop med hennes långa Mugg o Rasp period.
Då hon blev pillad,sprayad o tvättad. De var en obehaglig tid.

De hästar jag haft såna problem med har det hjälp att ha så de KAN röra sig. Inte fly direkt, men så de inte sitter fast som uppbundna. Dessutom har jag inte slutat efter ett sprut, utan fortsatt spruta trots att hästen springer undan (runt mig då).

När de fått ge uttryck för sin första "spring iväg"-reaktion och inser att det hemska händer ändå, men det händer faktiskt inget farligt när ljudet kommer, så stannar de och så är det lugnt!

Men man måste ju se till varje individ också. Om hästen får PANIK och springer så den slår sönder sig så är det läge för en annan taktik. Men att sätta fast en sådan häst skulle jag aldrig göra.

ta en tom flaska och vänj hästen vid ljudet en bit i från hästen i början... ge tex en morot vid varje tryck, när hästen vant sig vid det kan man göra lika dant med vätska ex vatten i början, tryck samtidigt som du ger moroten :idea:
då blir varje tryck en positiv sak för hästen..

en stor risk är juh att dte faktiskt bara är ljudet hon reagerar på.. gör öronproppar* och sätt i hästens öron och prova..
varför jag rekommenderar det är för att polarens ponny var dörädd för all trafik större än personbilar (även kombimodellen var livsfarliga) och med öronproppar lugnade hon ner sig avsevärt direkt och det gick mycket lättare att vänja henne vid trafiken (även bussar och traktorer)..

*öronproppar = ett par gamla strumbyxor + fetvadd, lägg fetvadd i tårna, ska bli som pingisbollar i storlek knyt av trka och klipp, så har man två öronproppar för häst..

När jag stöter på hästar som är livrädda för sprayflaskor, (inte så ofta men det händer) brukar jag börja med att helt enkelt göra eget sprayljud, "pysscha", när jag handskas med hästen, borstar, utfodrar och grejar osv. tittar inte på hästen utan bara gör ljudet.
Sedan när hästen inte bryr sig längre, dvs. du ska kunna göra det ljudet i alla lägen var och när som helst utan att den reagerar. Då kan du börja med att hålla flaskan i handen utan att spraya, gör så ett tag, ha den bara med dig i ena handen när du borstar eller dyl.
Sedan brukar jag hålla flaskan i handen utan att sikta på hästen eller hålla upp den mot hästen och göra ljudet igen. När hästen klarar av att jag håller i flaskan och gör det egna ljudet brukar jag börja kombinera, jag "låtsas" spraya men gör det egna ljudet och sedan provar jag att göra sprayningen på riktigt. Det gäller att inte göra så stor grej av det, låtsas om att det är helt naturligt. Om du stirrar på flaskan så gör hästen det också, göm inte flaskan men vifta inte med den heller... ja krånglig förklaring men du fattar nog vad jag menar ;)

// M

Senast ändrad av en moderator:

en stor risk är juh att dte faktiskt bara är ljudet hon reagerar på.. gör öronproppar* och sätt i hästens öron och prova..
varför jag rekommenderar det är för att polarens ponny var dörädd för all trafik större än personbilar (även kombimodellen var livsfarliga) och med öronproppar lugnade hon ner sig avsevärt direkt och det gick mycket lättare att vänja henne vid trafiken (även bussar och traktorer)..

*öronproppar = ett par gamla strumbyxor + fetvadd, lägg fetvadd i tårna, ska bli som pingisbollar i storlek knyt av trka och klipp, så har man två öronproppar för häst..

Det finns annars öronproppar att köpa till häst grangården brukar ha såna.

Bara du tänker på att inte sluta så fort hon hoppas undan eller reagerar, utan fortsätt spruta tills hon lugnat sig, så kan man sluta och berömma. Det "obehaglgia" tar inte slut för att man kastar sig undan... Lycka till!

Jag har bara sprayat, sagt att det inte är farligt och låtit honom lukta på det. Nu är det inte så farligt längre. Men han reagerar ju fortförande. Och berömt massor förstås! :d

Mina reagerar aldrig när jag sprayar svansen.
däremot de första gångerna på säsongen med insektsmedel- som luktar:eek:
Brukar börja på rumpan o gå framåt. Beröm den!

Senast ändrad:

Någon som har något bra tips på hur man vänjer sin häst vid sprayflaska? Min häst är livrädd för sprayflaskan och håller på att klättra över väggarna så fort hon hör ljudet. :crazy:

Jag har inte haft hand om henne så länge och har nu fyllt en sprayfaska med vatten och den sprutar jag med i hennes närhet (inte på henne) så fort jag kan. Har hållit på med detta i ett antal dagar men märker ingen skillnad, hon blir lika stressad fortfarande.

Ska jag fortsätta som jag gör eller finns det något bättre sätt?

ponnyn min jag hade hatade spray ljudet. men när ja skulle spruta på pälsglans va det bara att prata HÖGT så hörde han inte ljudet :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Vi har ett helt gäng idioter här i stan som tycker att det är skitkul att gasa upp både a-traktorer, bilar och motorcyklar tills det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 262
Senast: Lyan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 961
Senast: ls2023
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II