Språngsedel - fråga

bettysmatte

Trådstartare
Har redan en tråd på Hästverksam men får inga svar där, så jag provar här i stället.

Shettisen som jag precis köpt sägs ha en godkänd hingst till pappa (ev. Pontus RS 116) och en mamma (jag vet namnet) med okänd stam. Det ska finnas en språngsedel på henne, men tjejen jag köpte av säger att den befinner sig uppfödaren (som är en granne). Hon har lovat att kontakta denne för att försöka få fram språngsedeln. OM det skulle visa sig att språngsedeln har kommit bort, vad gör jag då? Finns det något att göra? Registreras en kopia någonstans, t. ex.? Det hade ju varit kul att ha papper på sin häst, men också viktigt för passets skull, antar jag. Då slipper jag ju i allafall åldersbestämma, eller?

Någon som vet hur det fungerar?

Sv: Språngsedel - fråga

Prova att ringa någon i styrelsen på svenska shetlandssällskapet, eller maila, de har hemsida. Jag tror att man måste anmäla reg bevis/språngsedel som förkommet och sedan annonseras det på något vis, därefter kan man få nytt reg bevis. Jag är inte helt säker men man kan se såna annonser i tidningen Ridsport ganska ofta.
Har man inga papper alls så måste man väl testa genom blodprov för att fastställa härstamningen och då blir det nog ganska kostsamt.
Mitt råd är att ringa shetlandssällskapet, de vet ju allt om det här med registreringar. Försök dock med annan än den som är passansvarig för han är väldigt svår att nå och dålig på att besvara mail!

Du tjänar inte mycket på att ringa shettissällskapet, eftersom en häst måste ha godkänd shettisstam i 3 generationer för att reggas som shettis. Eftersom mamman hade okänd stam så hjälper det inte att du får tag på språngsedel eller pappan. :crazy:

Tyvärr kan din häst aldrig reggas som shetlandsponny.

Så för din del är det enklaste att ring till ASRP, som har hand om registering av korsningsponnyer, för där kommer din häst att hamna oavsett om du får tag i språnsedeln eller inte.
Den enda nyttan du kan ha av språnsedel är att du vet hur gammal din häst är. :idea:

Hoppas att du visste att den inte kunde reggas somm shettis när du köpte den, det är många som blir besvikna när dom inser att det inte är en shettis dom har utan en korsningsponny.

Häls Embla
PS: hör av dig onm du har fler frågor. DS

Nej, att hon inte kunde reggas som shettis det visste jag. Det gör mig inget. Men det skulle kännas bra med språngsedel som talar om vem mamma och pappa är och åldern då.

Nej, om ponnyn inte har några papper alls kan man komma undan med att chippa, göra ett konturdiagram och åldersbestämma enligt tänder.

OK, då är jag med på noterna... Hoppas att du får tag i uppfödaren så att du kan få den information du söker.

Häls Embla

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 709
Senast: Habina
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Avel Hej! :) Jag köpte för ett år sedan en häst som är imp. lettland och vill väldigt gärna hitta någon information om hennes pappa...
Svar
2
· Visningar
992
Senast: Daredevil
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
3 091
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III