Sv: sprängd kota
Troligen är det inte en sk splitterfraktur som menas utan exakt samma som min första stora häst drabbades av bara 6 år gammal. I Helsingborg (Flemming och professorn vad han nu heter) hade endast sett denna typ av fraktur en gång tidigare och det var på en galoppör. Det var verkligen som om kotan hade sprängts inte bara ett specifikt ben i kotan, Flemming förklarade för oss att det finns vacum inne i kotorna och av någon anledning har hästen troligen haft ett ökat tryck i kotan, på min hände det när hon hoppade av helt perfekt på en hoppträning in i en kombination, det small till som när de slår ihop skorna och sedan landade hon på tre ben. Enligt Flemming har hon troligen trampat lite snett i avsprånget och då det redan var för högt tryck så behövdes inte mer. På röntgenbilderna så såg man 4 frakturer på varsin sida om kotan varav 3 gick genom kotleden och den fjärde gick genom både kotled och hovled. De bad specifikt att få obducera benet (då det inte fanns någon möjlighet att rädda hästen). Fick ett brav av Flemming efter obduktionen och när de öppnat kotan så var allt innanför det som syns på röntgen bara småsmulor så den hade verkligen sprängts innifrån.
Måste bara fråga var detta hände ? För förra helgen var det tävlingar i just det ridhus där detta hände min.