sprängd kota

lis1e

Trådstartare
på en tävling förra helgen fick en häst avlivas pga brutet ben. det visade sig att kotan hade "sprängts". kan det verklingen hänga och vad heter det egentligen?

Sv: sprängd kota

Vet inte vad det heter egentligen, men min ena häst "sprängde" sin kota, så visst kan det hända.

Spränga?

Min häst har haft en avsprängningsfraktur i kotsenbenet, alltså ett litet hörnstöd som lossnat.

Vad jag hört så kan det vara gaffelbandsskada som kan vara inblandad vilket ökat belastningen på skelettet. Men Peter_Lundin kan säkert reda ut begreppen. Hoho P_L?

Kommer genast att tänka på splitterfraktur. Hade en häst som råkade ut för det för ett antal år sedan. Vid röntgen visade det sig att kotbenet var i "miljoner" bitar. Vnligare än man tror enligt vet.

Min första häst fick avlivas pga splitterfraktur i kotan, hände i hagen. Tydligen väldigt vanligt att det blir bara "mos" när kotbenet går sönder och i hennes fall hade flisor gått in i leden. :cry: Jag fick det förklarat som när ett kotben går sönder är det som när man tappar ett kristallglas i golvet, det finns inget kvar som går att laga. :(

Troligen är det inte en sk splitterfraktur som menas utan exakt samma som min första stora häst drabbades av bara 6 år gammal. I Helsingborg (Flemming och professorn vad han nu heter) hade endast sett denna typ av fraktur en gång tidigare och det var på en galoppör. Det var verkligen som om kotan hade sprängts inte bara ett specifikt ben i kotan, Flemming förklarade för oss att det finns vacum inne i kotorna och av någon anledning har hästen troligen haft ett ökat tryck i kotan, på min hände det när hon hoppade av helt perfekt på en hoppträning in i en kombination, det small till som när de slår ihop skorna och sedan landade hon på tre ben. Enligt Flemming har hon troligen trampat lite snett i avsprånget och då det redan var för högt tryck så behövdes inte mer. På röntgenbilderna så såg man 4 frakturer på varsin sida om kotan varav 3 gick genom kotleden och den fjärde gick genom både kotled och hovled. De bad specifikt att få obducera benet (då det inte fanns någon möjlighet att rädda hästen). Fick ett brav av Flemming efter obduktionen och när de öppnat kotan så var allt innanför det som syns på röntgen bara småsmulor så den hade verkligen sprängts innifrån.
Måste bara fråga var detta hände ? För förra helgen var det tävlingar i just det ridhus där detta hände min.

Kicki_J skrev:
Kommer genast att tänka på splitterfraktur. Hade en häst som råkade ut för det för ett antal år sedan. Vid röntgen visade det sig att kotbenet var i "miljoner" bitar. Vnligare än man tror enligt vet.

Jo det är sant som du skriver att det är vanligare än vad man kan tro. Denna typ av fraktur kallas oxå "duralexfraktur" då hela kotan exploderar i miljontals små bitar så som ett duralexglas gör om man tappar det i golvet. Om man tar och försiktigt klämmer på en sådan kota så frasar det och känns som om man klämmer på en ispåse där man först har krossat isen i små små bitar.

Har själv varit med om detta vid ett par tillfällen och det är en otroligt tråkig och smärtsam fraktur som det inte finns en tjans att göra ngt mer åt än ett snabbt avslut för den drabbade. Varför och hur den uppkommer vill jag inte gå in på mer än att det skall till en otrolig otur med en rad omständigheter för att denna fraktur skall ske.

Det jag ville säga va att misstänker man en sådan fraktur och genom lätt palpering över kotan känner att det "frasar" så vet VET redan när man ringer vad som gäller och kommer prioritera detta fall utifrån hästens lidande.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 287
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?