Sprängört

Milene

Trådstartare
Jag tror att det är sprängört som växer i vår sommarhage. Har försökt hitta hur man bekämpar det, men kommer inte fram till om det finns nån kemisk bekämpning. Att gräva upp alla rötter verkar ogenomförbart.

Nån som har nån idé?

(Ja, jag har hägnat av det aktuella området...)
 
Ja, det är ju en idé. Men om mesta giftet sitter i roten borde man ju komma åt den? Tänker på om det finns kemisk bekämpning som funkar bättre, men hittar ingen information nånstans.
 
Gräva upp och bränna verkar vara de vanligaste tipsen.

Vet inte om det skulle funka med vanlig ogräsättika?
 
Var reklam på tv förut om någon "grej" som man "duttade" på ogräset, såg ut lite som en deo, som kanske kan funka? Men om det gick ner i roten vet jag inte, men antar det. Får för mig att det verkar väldigt giftigt iallafall så kanske inget man vill ha i en beteshage?

Extremt bra förklaring, jag vet, men någon kanske vet vad jag menar?
Var bara något som ploppade upp i mitt huvud när jag läste tråden :)
 
Var reklam på tv förut om någon "grej" som man "duttade" på ogräset, såg ut lite som en deo, som kanske kan funka? Men om det gick ner i roten vet jag inte, men antar det. Får för mig att det verkar väldigt giftigt iallafall så kanske inget man vill ha i en beteshage?

Extremt bra förklaring, jag vet, men någon kanske vet vad jag menar?
Var bara något som ploppade upp i mitt huvud när jag läste tråden :)

Detta testade jag; ruondup av deo-typ. Det fungerade inte. Den stora maskrosen fortsatte leva sitt eget liv. Vet inte medlet blivit mer effektivt.
 
Ja, det är ju en idé. Men om mesta giftet sitter i roten borde man ju komma åt den? Tänker på om det finns kemisk bekämpning som funkar bättre, men hittar ingen information nånstans.
Men om du klipper ner plantan upprepade gånger så att den dör så kommer ju även roten dö och då brytas ner. Vill du ha bort roten snabbare är det bara spade som hjälper.
Är du säker på att det är sprängört? De växer vad jag kan läsa mig till i vatten.
 
Ni tror inte att det är palsternacka ni har?

pastsat7.jpg
 
Men det där är ju äng inte vatten och de växer ju i vatten. Är det inte palsternacka, kvanne, strätta eller någon av de andra som är väldigt lika varandra. Jag tycker inte de blad man ser på dina bilder liknar sprängörtens blad särskilt mycket
 
Men det där är ju äng inte vatten och de växer ju i vatten. Är det inte palsternacka, kvanne, strätta eller någon av de andra som är väldigt lika varandra. Jag tycker inte de blad man ser på dina bilder liknar sprängörtens blad särskilt mycket
Fast vi har en å intill hagen, så det är ju inte helt otänkbart? Hoppas såklart du har rätt!
 
IMG_2204.jpg
IMG_2202.jpg


IMG_2200.jpg


IMG_2206.jpg


IMG_2207.jpg


IMG_2203.jpg


Japp, värsta bildbomben, men vill gärna veta om det är sprängört...
Finns det nåt proffs här som kan uttala sig, bergsäkert?
 
Bergsäker på valeriana, vänderot. :up:

3210_1.jpg
Ja, de ser ut precis så! Och vänderot är tydligen inte giftig. Nu känns det mycket lugnare, plus att jag kan släppa på hästarna där igen.
Tack!!!!!!!!! :bow::bow::bow::heart!

(Det är ett elände att alltid ha katastroftänk......:crazy:)
 
Ja, de ser ut precis så! Och vänderot är tydligen inte giftig. Nu känns det mycket lugnare, plus att jag kan släppa på hästarna där igen.
Tack!!!!!!!!! :bow::bow::bow::heart!

(Det är ett elände att alltid ha katastroftänk......:crazy:)
Valeriana officinalis är vanligt på både apoteken och hälsokosten som rogivande medel. Jag har brukat dricka te på roten tidigare innan sänggående och sovit gott. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 427
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 916
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 774
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp