Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

ullo

Trådstartare
Hej o allvetande skräphög,

Mitt "hals-haka-käke-tunga-parti" är ledset och har så varit sedan förra veckan nån gång. Självdiagnosen säger att det är spottkörtelinflammation på höger sida, den körteln som liksom ligger snett under tungan. Vätska (var, saliv?) kan pressas ut efter att jag ätit, och det smakar iaf inte urk ännu.

Googling brukar hjälpa kring det mesta, men inte i detta fallet. Det enda jag hittar är att alkohol och vissa uttorkande mediciner kan förvärra, och att behandling består av antibiotika.

Men, hur länge kan jag gå med detta innan jag ringer VC och ber om tid? Riskerar jag att trilla omkull död på tisdag av blodförgiftning eller kan jag köra utmattningsmetoden fram till påsk utan problem? Borde jag köra en tiodagars Ipren-kur innan jag ringer läkare? Är det ok att gå med det så länge jag inte känner mig "allmänpåverkad", som det så vackert heter?

Hjälp!
/fråge-fraggeln
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

den här delen av skräphögen har nog något liknande (vars symptom effektivt dämpas av den ändå dagliga värkmedicineringen... ) och utgår själv kallt från att så länge allmäntillståndet är bra finns ingen anledning till oro. :D

(att denna skräphögen dessutom pluggar bland annat antibiotikaresistens och sånt precis just nu, gör väl inte att hon blir mer benägen att söka läkare för antibiotika om det inte är alldeles väldigt nödvändigt!)
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Varför gå med en inflammation i onödan?
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Det kan man undra.
(Sa hon som begravde en kompis pga lunginflammation för ett par veckor sen.)
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Ring iaf sjukvårdsupplysningen å fråga vad de anser :idea:
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Varför gå med en inflammation i onödan?
Först kan man diskutera vad "i onödan" är. jag har väldigt svårt att tänka mig att man inte blir allmänpåverkad om det är något av allvarligare art. Det mesta går över...
För att det går en massa virusinfluensor just nu och dessa är inte behandlingsbara.
För att inte sätta in antibiotika i onödan - vilket det verkar som att många läkare gör för att de inte orkar med gnälliga patienter som "kräver sin rätt" - detta är en stor bov i dramat med antibiotikaresistens.
Det kan man undra.
(Sa hon som begravde en kompis pga lunginflammation för ett par veckor sen.)
Fast är man så dålig att man dör av lunginflammation så lär man nog ha varit allmänpåverkad också....
(beklagar...)
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Nja, man dör av blodförgiftning pga lunginflammation, och om blodförgiftningen kickar in under natten så hinner man inte med att uppfatta försämringen i måendet. Det kan tydligen gå på 4-6 timmar att dö av en blodförgiftning. Så det enda personen visste var att han var förkyld och andfådd och skulle gå till läkare, snart. Men han hann aldrig dit.

Jag känner mig inte så lockad av antibiotika jag heller. Sparar det gärna tills det verkligen behövs. Men, hur vet jag när det verkligen behövs? Äh, jag säger som skolsköterskan sa förr i tiden: "Ta två alvedon och kom tillbaka på måndag om det inte blivit bättre."
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

När jag fick spottkörtelinflammation sa de bara att jag skulle vila och suga på en citron.
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Jamen tjena. Citron? Fattar de hur torra och spruckna läpparna är denna årstiden? :p
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

men du behöver ju inte ha citronen på läpparna... ;)
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Men man brukar ju tipsa om att sätta armbågarna i varsin citronhalva när de är torra och spruckna.. Det borde ju hjälpa läpparna lika bra :p
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Jamen tjena. Citron? Fattar de hur torra och spruckna läpparna är denna årstiden? :p

Du behöver tömma körteln. Därav citronen. Lägg citonen i munnen. Det bildas i regel 'stenar' som täpper till, därav inflammationen. Det kan göra ont satan att ha spottkörtelinflammation, och man kan bli ganska risig. Aj aj.

Edit, så nu att tråden var två dagar gammal. Lever du ullo?
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Jag lever! Och blockerad är gången inte, räcker med att jag klämmer underifrån så kommer det ut gojs.

Tillståndet oförändrat. Trött och slö, men inte döende, inte ens för hängig för att jobba. Tusan. :p
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Vilken lättnad! Sug på salivstimulerande godis. Det gör gott på fler sätt än ett. :D:)
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Okej, nu har det gått en månad sen det började, och skiten kvarstår. Vad göra?

Förresten, om man skriver om en spottkörtel på buke, är det en bukspottkörtel då? :p
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Nej, det är en bukespottkörtel.
20-20.gif


Jag tycker at du ska uppsöka VC/DSSK. Sen kan denna avgöra om du behöver träffa doktorn.
 
Sv: Spottkörtelinflammation - hur länge innan läkarbesök?

Ajaj! jag har haft spottkörtel inflammation flera gånger, tungan blir jätteöm, äcklig och svullen och det gör jätteont att tugga, svälja och tala. Ibland kommer problemet i samband med en förkylning eller efter nattlig tandgnissling. Sömntabletter och ålder verkar förvärra problemet också. Läkaren skrev ut antibiotika en gång, men rekommenderade citron, som är så surt att spottkörteln tömmer sig snabbt och effektivt. Läkaren på VC tyckte att jag skulle ha gått till min tandläkare istället, för tungan är deras ansvarsområde, förutom tänderna. Eftersom jag gnisslar så mycket tänder när jag sover så slipade min tandläkare ner de vassa kanterna på mina kindtänder och det hjälpte, inflammationerna kommer numera ganska sällan. Läsk är surt med pH ca 5 och tömmer spottkörtlarna effektivt, med snabb lindring, om man låter drycken vara i kontakt med problemstället några sekunder åt gången. Syrliga karameller, halspastiller och bitar av frukt och bär kan också hjälpa, om man låter dem vara intill den inflammerade spottkörteln. Läkaren rekommenderade också massage med fingret på den svullna bulan på tungan.:wtf:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp