Sporten och spelet * irreterat svammel*

Humelibumlan

Trådstartare
Ok, jag förstår att sporten är beroende av spelet, men är det så himla svårt för "spelare" att förstå att det handlar om levande djur med egen vilja och inga maskiner? :confused:

Jag har inte brytt mig så himla mycket tidigare, men på senare irreterat mig på tv4 sändningar där de ställer folk "mot väggen" för både det ena o det andra konstiga? :smirk:

Senast jag blev upprörd var i söndags då de ställe B.G mot väggen för att ha kört "snällt" med Face for Ever... Men mest irreterad blev jag på min svärmor (kvinnan som gick från "sälj hästarna och gör nå kul för för pengarna" till "våra hästar" när de började tjäna pengar :smirk: ) tyckte det var fel mot spelarna att tänka på kommande starter, framtiden och hästens välbefinnande, vilket tydligen var en ganska allmän uppfattning i "spelar kretsar"??? :eek: :crazy:

Jag förstår att Å.S fräser åt repportar efter allt detta evinnerliga tjat om Gidde´s krona på sniskan och hit och dit... Vad kräver de egentligen av hästen, tränaren, kusken och skötaren??

Det är inte längre hästens väl o ve i centrum, utan allt för spelare, det är sko info, mörker anmälan, utrustning hit och dit och snart får man väl dryga böter om man väljer sitta kvar eller köra snällt med favoriten istället för att offra den i spåren... :mad:

Sv: Sporten och spelet * irreterat svammel*

Jag kan hålla med om att det börjar bli "hysteriskt" om att måna om spelarna, min gissning är för att det börjar bli kamp om spelarna för det finns så många sätt att göra av med pengar idag...

Och att man inte kan acceptera att hästarna ibland inte är på topp utan att man har märkt det före loppet, det är inte så himla lätt alla gånger... Och att man förväntar sig att hästarna ska vara bara vecka ut och vecka in utan att tappa formen, trots att det är ett välkänt fenomen hos de mänskliga idrottarna...

:bow:
Ja men herrrrreguuuuuudddd, vad jag håller med!
FINNS det något mer irriterande än när man sitter och tittar på V75 eller dyl, och dessa så kallade EXPERTER :crazy: ska börja tala?

Så fort att någon storfavorit förlorat så börjar snacket, och ännu värre om det är någon MEGAfavorit som tex Gidde....
Då jäklar ska det börja spekuleras i hur i gudarna en sån sak KUNDE hända, detta måste vara slutet för Giddes karriär, "har han gjort sitt på banorna" etc etc....ja ni vet

Man tycker ju att dessa "experter" borde veta att alla kan ha en dålig dag, så även hästar! Många av kommentatorerna har ju själva varit aktiva på ett eller annat sätt....dock ej profferssorn då :angel: , men han synes ju veta det mesta om hur hästarna mår och varför de vinner/förlorar :eek: ( Det är ju därför han är en sådan hejjare på sina tips, undra jag hur många 7or han satt på V7an eg ?? haha ;)

Nä, nästa gång era hästar gör en oförklarligt dålig prestation i ett lopp, bara så ni vet, så finns det ju MASSOR av experter att fråga, dom har säääkert en rolig förklaring eftersom de verkar känna alla hästar bättre än tränarna själva :p

Humelibumlan skrev:
Ok, jag förstår att sporten är beroende av spelet, men är det så himla svårt för "spelare" att förstå att det handlar om levande djur med egen vilja och inga maskiner? :confused:

Amen :bow: :bow:

Har ni läst sista sidan i Ronden idag? Där handlade det om att sulkybytet gjorde så att hästen vann... :angel: Det var ingen information till spelarna där inte...

Wow, tänk vad spelarna missade där... :crazy:

Jag hade missat att ta med reservhjul en gång så jag fick shoppa nytt på plats. Han som sålde hjulet sa att värmlandsluften är snabbare än annan luft när han pumpade och givetvis vann min häst till 20 ggr pengarna... :D Fast det är förstås långt att åka till Värmland och pumpa hjulen varje gång. :p

Jag tycker det liknar vansinne, detta.

Egentligen tror jag att de flesta spelare ändå hoppas på att hitta HÖGODDSAREN och är medvetna om vanskligheten med att spela på hästar. :D

Hästar har givetvis svackor i formen och hästar kan bli skadade eller trampa av sig en sko eller vad som. Media väljer att vinkla saker precis efter vad de själva känner för att säga och därefter är det en sanning. Vi som håller på med sporten kvider och gnisslar tänder över korkade uttalanden men tyvärr vet inte de flesta vilka små marginaler det handlar om om man inte har en riktig topphäst. :crazy:

/// ghost

Gud va jag håller med alla ovan :bow: blir otroligt irriterad av många uttalanden...

Alltså i grund och botten är det ju "vår" sport och våra hästar som vi har och tävlar med mot varann... sen om folk vill spela om vem som vinner är det ju jättetrevligt, men det måste ju ändå vara sporten och djuren som är i centrum!! Allt annat är ju sjukt

Självklart måste man ju får planera och matcha inför lopp i framtiden, vilka andra idrottare gör inte det??

Dessutom tycker jag det här med skorna har blivit så överdrivet, det känns som alla bra insatser förklaras på tv genom att hästen går barfota, och går det dåligt är det banan som var lite dålig så att den var tvungen att ha skor. Annars hade den ju vunnit :smirk: (det kan ju inte alls varit att formen va på väg ner eller nått annat "konstigt")

Egentligen håller jag med er men ni har fel....enligt reglementet måste kusken köra för bästa möjliga placering i AKTUELLT lopp, i detta fallet körde B.G. dessutom andrafavoriten.

Håller med! Det finns ingen som kan få mig så irriterad som M*cke N*brink som konstant drar din ramsa om att spelarna föder sporten bla, bla... :mad:
Det må ligga mycket i det han säger, men när det kommer till kritan är det ändå varelser av kött och blod vi pratar om och deras välbefinannde måste vara i centrum! Spelarna VÄLJER ju ändå att spela medan det är vi människor som gör det valet åt hästarna... Därför måste hästarnas säkerhet o välbefinnande komma i första hand!

För nån vecka sedan läste jag Mr X:s krönika i Sportbladet och den avslutades genom att kalla Solvallas tränarkår bortskämd sedan dom planerat att protestera mot de nya barfotareglerna... Jag säger bara, kom och jobba en vecka i ett stall så ska vi sedan se vem som kan kallas bortskämd!!

Mia W skrev:
Egentligen håller jag med er men ni har fel....enligt reglementet måste kusken köra för bästa möjliga placering i AKTUELLT lopp, i detta fallet körde B.G. dessutom andrafavoriten.

Ja bästa möjliga placering för hästen ja... Det betyder inte att spelarna vet mer än kusken även om de har lyckats spela ner hästen till andra favorit...

Snurrfian skrev:
Ja bästa möjliga placering för hästen ja... Det betyder inte att spelarna vet mer än kusken även om de har lyckats spela ner hästen till andra favorit...
I detta fallet sa B.G. själv efter loppet att han sparat hästen för framtida uppgifter och därmed EJ kört för bästa möjliga placering. Med andra ord...reglementsbrott...

Mia W skrev:
I detta fallet sa B.G. själv efter loppet att han sparat hästen för framtida uppgifter och därmed EJ kört för bästa möjliga placering. Med andra ord...reglementsbrott...
Han sa oxå att han inte velat offra hästen i spåren för han trodde inte hon kunnat slå ledaren/vinnaren för dagen, utan kunnat vara som bäst 2:a... Om det gått bra, iannatfall kankse han varit väldigt långt bak!

Men det kan ju inte vara lätt att vara den ska döma om kusken kört för bästa placering eller inte. Ibland fungerar ju inte hästen, utan att för den skullen vara halt eller avstannnandes i fältet...... Som kusk vet man ju då att det inte är lönt att "mana" på hästen. Gör den kusken då fel som nöjer sig med en femte plats, när det kunde varit en fjärde?

Var drar drar man gränsen?

Eller som nu när man kan få böter/avstängning för att få köra offensivt?

Kuskarna är ju faktiskt bara människor.... (faktiskt)

phoenix skrev:
Men det kan ju inte vara lätt att vara den ska döma om kusken kört för bästa placering eller inte. Ibland fungerar ju inte hästen, utan att för den skullen vara halt eller avstannnandes i fältet...... Som kusk vet man ju då att det inte är lönt att "mana" på hästen. Gör den kusken då fel som nöjer sig med en femte plats, när det kunde varit en fjärde?

Var drar drar man gränsen?

Eller som nu när man kan få böter/avstängning för att få köra offensivt?

Kuskarna är ju faktiskt bara människor.... (faktiskt)
Precis så resonerar jag oxå :D
Vem avgör vad som är bästa placeringen för hästen? :confused:

Ludde som "alltid" sänder fram hästen i dödens o kör så länge lampan lyser, eller Örjan som ofta smyger och fastnar... Båda dessa borde ju ofta få böter o avstängning för att inte kört för bästa placering.. :crazy:

Mia W skrev:
Egentligen så sa han ju inte riktigt så, utan han sa att hon hade lätt att bli het och han ville ge henne ett snällare lopp.... Att han tänkte på hästen framtid var ju ett surt svar till reporten... :smirk:

MN gör mig spysjuk bara jag ser han.Och Mr X.... vilken j*vla sopa,som inte ens törs stå för sina åsikter med att skriva under med sitt namn :mad:

Förra veckan (tror jag) var det en tränare som strök en häst Med motiveringen att det hade inte varit juste mot spelarna att starta hästen när den var halt. Sen la han till att han inte ville köra sönder hästen för att den är så pass lovande..

Eh juste mot spelarna? Man startar väl inte en halt häst överhuvudtaget? Det låter som en idiot kommentar till strykning...

gladys skrev:
Förra veckan (tror jag) var det en tränare som strök en häst Med motiveringen att det hade inte varit juste mot spelarna att starta hästen när den var halt. Sen la han till att han inte ville köra sönder hästen för att den är så pass lovande..
Det var oxå i helgen, hästen blev väldigt sent struken (efter värmingen) och tränaren sa att det inte var juste mot varken spelare eller häst att starta och sen inte vara bra..
Han ville inte riskera att starta hästen och sen få en lång konvalicens..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka