Om inte hästen/ ponnyn var tillräckligt lyhörd, så var det säkert för att det bankats för mycket.Jag förstår dock inte vad det här har med rykt att göra? Jag har aldrig ridit med sporrar, blir jag mer stabil och min häst mera utbildad kommer jag troligtvis testa det- för att få så små hjälper som möjligt. Jag är även mycket (överdriven) noggrann när jag borstar min häst, och självklart hör relationen ihop med vilka hjälpmedel (bett, sporrar, spön) man kan använda. När jag gick på ridskola var det tyvärr sällan hästarna blev ordentligt ryktade (det var för ca ett år sen). Jag tror dock att det hör ihop med att hästarna inte var sura när det kom in folk, dem fick vara ifred. Men det användes enbart vanliga "snälla" bett (även om ryttaren påverkar mest) och jag såg aldrig någon rida med sporrar. Spön användes vid behov, och ofta när man ville att hästen skulle flytta för skänkeln. Hästarna var helt enkelt inte så lyhörda och uppmärksamma som min häst är, men det hör nog ihop med att hon inte är ridskolehäst/ lämplig ridskolehäst också.
Jag tycker nog att det är värre att rida med sporrar på en treåring än att göra det på en 25åring, men det ska inte behövas mer än för att göra mindre. En treåring kan inte vad den ska göra helt, och då tycker jag nog att det är onödigt med sporrar även om det kan funka med mycket bra ryttare. 25 åringen däremot vet troligtvis exakt vad den ska göra och då ser jag inga problem med att rida med mindre hjälper, med sporrar som hjälp för att nå det.
Jag har sett elever sitta och slita dra i en het häst, på skarpt bett "sk pessoa bett"
Bra om du inte såg på den ridskolan att de unga ryttarna red med sporrar.
Om du vill ha exempel på olika fall när rykten spelat in på med utan eller med sporrar, så skicka PM.
Annars försvinner vi ifrån ämnet som är aktuellt här.