B

Binobus

Jag har hört från vissa att men sa ha sporrar när man tävlar i dressyr
men är det sant eller inte och i så fall hur långa sporrar får men ha??

Sv: Sporrar

På lokal tävling är det valfritt, på regional och högre måste man ha sporrar.
För ponny är det max 1,5 cm som gäller i alla klasser.
På häst finns inga begränsningar ang längd.
För bägge gäller att sporrarna ej får vara vassa, och måste bäras rättvända dvs peka rakt bakåt eller nedåt.

Det är de väl inte? :confused:

är inte helt säker iofs, har aldrig funderat på att rida med såna så jag har inte brytt mig om att forska vidare i frågan.
Har heller inget nytt TR, så kan inte kolla...

Har själv ingen koll heller(där av frågan) ;)och har tappat bort mina TR :o

*Ropar och hoppas att någon som vet hör* ;)

jag kanske har fel, men jag har för mej att jag har läst någonstans att den utskutande delen från sporrens ytterkant inte behöver vara mer än 0 mm? alltså att det inte är nån ''pigg''. men det verkar ju ganska onödigt?

Sporrarna får inte vara utformade för att skada hästen, men sen tror jag man får ha vad som helst när man rider "storhäst"(?)

Eller är jag ute och cyklar?

jag kanske har fel, men jag har för mej att jag har läst någonstans att den utskutande delen från sporrens ytterkant inte behöver vara mer än 0 mm? alltså att det inte är nån ''pigg''. men det verkar ju ganska onödigt?

Mm jag vet! Jag red med sporrar utan några skänklar alls när jag tävlade min medryttarhäst :p

När vi kom upp till regional så var vi tvungna att ha sporrar men hon var alldeles för allert för skänkeln även utan sporrar. Därför red jag med "sporrar" som bara var den böjda metalldelen runt hälen :D Såg lite knasigt ut och var helt onödigt men måste man så måste man :D

Mm jag vet! Jag red med sporrar utan några skänklar alls när jag tävlade min medryttarhäst :p

När vi kom upp till regional så var vi tvungna att ha sporrar men hon var alldeles för allert för skänkeln även utan sporrar. Därför red jag med "sporrar" som bara var den böjda metalldelen runt hälen :D Såg lite knasigt ut och var helt onödigt men måste man så måste man :D
vad bra, var inte säker på om det var sant eller inte. jag ska också skaffa mej ett par såna!! hästen bockar nämligen så fort han känner sporren, en aning pinsamt :o

På lokal tävling är det valfritt, på regional och högre måste man ha sporrar.
För ponny är det max 1,5 cm som gäller i alla klasser.
På häst finns inga begränsningar ang längd.
För bägge gäller att sporrarna ej får vara vassa, och måste bäras rättvända dvs peka rakt bakåt eller nedåt.

Tack, det låter väldigt rimligt:)

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka