Spondylos på häst *långt inlägg*

Leah

Trådstartare
Jag skulle vilja veta om det är några av er bukare som har erfarenhet av spondylos och benpålagringar i rygg på hästar?

Jag har ett femårigt sto som gick omkull riktigt illa tidigt i våras. Hon fick samtidigt ett sår som gjorde att hon stod i ca 3 veckor. Efter vilan kändes hon fräsch och jag satte igång henne. Hon kändes dock rätt snart ostadig och började ömma något vid ena höftknölen och upp över ländryggen. Min equiterapeut som behandlat hästen tidigare kände igenom henne och fann att hon var sned i bäckenet och att hon ömmade en del över SI-led. Hon behandlade med bland annat akupunktur och massage. Hon återkom ett par gånger under sommaren och till slut kändes hästen fin. Jag satte så smått igång henne men tog det väldigt lugnt med ridningen (red mindre än varannan dag och markarbetade mycket). Hon började i augusti kännas märklig och det var något som inte kändes rätt. Hästen fick stå och i september fick magkänslan styra och vi åkte in på klinik. Hon har nu behandlats för kotledsinflammation två gånger och vid tredje återbesöket var hon fortfarande 2 grader halt initialt vid böjprov. Vi blev remitterade till en annan klinik för ultraljud och röntgen av rygg då både jag och veterinär trodde att kotledsproblematiken kom därifrån.

Där hittade de följande:
Hon har kort avstånd mellan tornutskottstopparna på sista och näst sista ländkotorna, en stor nabbformad benpålagring på höger sida på sista ländkotan vid sista diskleden vilket de tror är ett tecken på spondylos.
Hästen blev behandlad med kortison i fasettlederna på båda sidorna, korsleder båda sidor samt interversalleden på höger sida mellan sista ländkotan och korsben. Hon äter även Metacam nu i 12 dagar.

Givetvis har jag fortfarande kontakt med veterinär och vi ska på återbesök i november. Jag känner dock att hoppet och styrkan börjar svikta och jag vill ha mer åsikter och erfarenheter än vad veterinärerna har kunnat ge mig.
Någon som vet något om detta?

Veterinären lät allt annat än positiv sist jag pratade med dem just på grund av att hästen är så ung och ska behöva leva med det i många år framöver.. :cry:

Sv: Spondylos på häst *långt inlägg*

Det här kan vara svårt att svara på, jag känner iofs flera hästar med spondyloser i ryggen som lever i allra högsta välmåga, och de rids också dagligen utan problem. Har jag uppfattat det korrekt så har din häst en sponylosbildning bakom sadelläge, vilket innebär att området ej kommer att bli utsatt för belastning MEN antagligen kan hästen komma att bli styvare i den bakre delen av ryggen. Oftast brukar det inte vara ett problem mer än för ögat, men självklart ingen garanterad prognos då allt kan hända vi dessa sammanhang.

Ja, vad jag förstått så är det mesta i länd och korsrygg.
Hästen är förövrigt väldigt pigg och glad och rör sig obehindrat för ögat. Allt det här upptäcktes (tack vare?) att hon fick ett struttigare steg vilket visade sig vara kotledsinflammation.

Hon är så ung så det gör ont i hela kroppen på mig att hon redan har så mycket problem i kroppen. Det ger iallafall lite hopp att du träffat hästar som klarat livet bra även fast de haft spondylos. Antar att det dock beror på hur kraftig och var det sitter.

Nej oftast beror det på användningssättet, det är här det skulle kunna uppstå begränsningar.

Jo. Det är ju meningen att hon ska ridas i westernridning. I stort sett prova på de flesta grenar men bara lätta klasser. Hon har redan innan begränsningar (iom tex ras) så några högre klasser har aldrig varit tilltänkta.

Usch.. man känner sig så elak när man känner frustration över att hon kanske inte kommer kunna göra de grejer som man vill göra.

Det vet du inte ännu, med min lilla kunskap inom western så behöver det inte bli något problem. Däremot kan det bli problem om du te x skrivit dressyr, här har vi en gren som är för ögat en bedömningssport och där te x en styvare rygg skulle kunna ge begränsningar.

De hästar som jag känner till med spondylos, har inga fysiska problem dock räcker de inte till på tävling i vissa fall just därför att de skulle få lägre poäng genom betraktarens ögon. Spondylosen i sig behöver inte betyda att hästen är slut, ofta är den här typen av överbryggning starkare än originalet och det är kanske det som kan ge problemet.

Tack för svar!
Även om man inte alls kan säga hur det går för min häst ännu så är det skönt att få höra att det kan gå (att det inte är helt dödfött redan från diagnos liksom). Det är lätt att bara snöa in sig på det negativa annars.

Var på återbesök igår och tyvärr så verkar behandlingen inte ha tagit så som vi hoppades. Hon reagerade mycket vid provokation av lederna. Främst på det stället där hon har en överbryggning (spondylos) mellan näst sista och sista ländkotorna. Min annars så snälla polle visade tydligt att det gjorde jätteont även fast veterinären knappt tog i henne.. :cry:

Nu ska vi ge henne en månad av rörelse och sedan får vi se. Prognosen är i det här läget mycket dålig och jag börjar inse att nog är dags att börja förbereda sig på att ta bort henne.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 205
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 222
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama