Spolmask hos föl och beteshygien

athena

Trådstartare
Jag har i dagarna maskat båda mina föl med Fyrantel efter att ha misstänkt spolmask (de har gått på rena beten hemma men varit på seminstation i omgångar, nu har åtminstone en av dem blivit ruggig och tunn).

Den ena hade stooora mängder mask (fy för den lede så äckligt), den andra har jag ännu inte kunnat utröna, men det verkar som han haft lite mindre (de är kvar på bete/lösdrift).

Hur gör man för att hindra smittspridning så bra som möjligt? Ska jag mocka ut alla fölhögarna nu de närmaste dygnen? Spelar det roll? Nu är det iofs så superäckligt att ha högarna med mask liggandes så de kommer jag att ta bort i vilket fall... Men det är väl ägg som är smittspridare.

Och hur/när/var kommer äggen? Eftersom medlet bara tar vuxna maskar lär det ju finnas ägg kvar? När kommer de ut?

Betet kommer nästa år att betas av nöt men mina hästar kommer gå där fram till fölning i slutet av maj (inte årets föl dock, de åker nog på bete tidigare).

Planen är sen att maska igen om fyra veckor med samma preparat.

Sv: Spolmask hos föl och beteshygien

Spolmaskägg lever läääänge och överlever det mesta. De kan sitta i boxväggar och sånt också. Det är i det snaraste omöjligt att bli av med det, och är väl mer regel än undantag att stall med föl har spolmasksmitta.

OK. Ingen större mening att göra nåt alltså, utan helt enkelt räkna med att man får lov att maska föl och ev åringar?

Så följdfråga: När ska jag ta träckprov på bebbarna? De maskade i veckan och nästa gång blir då månadsskiftet okt/nov.

Januari skulle jag ta prov. 6 mån efter första smittan så har de normalt utvecklat eget motstånd mot spolmasken.

Vi har får, nöt och häst på vår gård. Här kör vi växelbeten. Framför allt har jag på fårsidan och nötsidan blivit lärd att den fålla som fåren/nöten gick på hösten/vintern ej släppa tackor/kor med lamm/kalv på våren.

Jag tycker att artikeln om avmaskning på Hippocampus var läsvärd och den tycker jag alla borde läsa.

Min/vår regel är alltså inga tackor/kor med lamm/kalv på bete där det gick djur på hösten/vintern.
Skörda i stället dessa beten om de är bete på åker mark. Hagmarksbeten där kanske du kan låna in får/nöt för en första avbetning.

Du har all chans att nu under hösten göra en god betes planering inför 2008. Har du rena beten till fölmärrarna använd dessa och släpp nöt på de "smittade".

Lycka till

Vi växelbetar med nöt på de beten jag har använt de senaste två säsongerna. Problemet är när märrarna är på betäckning, där är ju massor av föl och det är omöjligt att undvika smitta. På så sätt drar man även hem smittan. Som Madick säger så överlever spolmaskarna väldigt länge, så det hjälper knappast att beta med får/nöt en säsong. Men för övriga parasiter är det ju positivt så visst ska man göra det!

Liknande trådar

Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 073
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare