spola tårkanalerna

vildros

Trådstartare
Vi ska till veterinären och spola tårkanalerna på vår perser om några veckor. Jag bara undrar lite om hur det går till?

Veterinären söver katten (det borde han/hon åtminstone göra, annars finns risk för kattens ögon). När katten sover, använder man en tunn fin kanyl i form av ett L och går in i tårkanalerna. (Om katten inte sover finns risk att man råkar rispa hornhinnan med kanylen, inte bra!)
Man spolar igenom tårkanalerna med natriumklorid (koksaltlösning) tills det inte är stopp längre.
Därefter väcks kisse och kan gå hem (i alla fall på kliniken där jag är).

Kan man göra detta på kattungar?

Jag har 4 stycken perserkatter som nu är 23 dagar gamla och den ena rinner det lite grann ur ögonen på. Pratade med en kompis och hon sa att om det fortsätter ska jag ta honom till veterinären. Hon är själv djursjukvårdare och sa att så länge det inte är gul/grönt så är det ingen fara.

Någon som vet om det är ovanligt att så små bebisar rinner i ögonen eller om det förekommer ofta eller med jämna mellanrum iaf. Rinner bara lite, nästan ingenting men iaf.

Tack på förhand!

Vad jag vet kan man spola tårkanalerna på kattungar, men på så unga djur så vet man inte direkt orsaken på en gång.
Kanske det bara är en ögoninfektion (fast då brukar det vara gult/grönt som din kompis sa). Men det skadar inte att ta kisse till en veterinär för att vara på den säkra sidan!

Pratade med fabror doktorn nu på morronen och de sa att vi ska avvakta en vecka ytterligare...det växer förmodligen bort under veckan som kommer.... (HOPPAS HOPPAS)

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
315
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
379
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
587
Senast: Liten
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka