Spola kraftigt inflammerad knäled

H

Helan

Hej!
Har lämnat kvar mitt sto på hästsjukhuset pga kraftigt inflammerad led. Dom tog prov på ledvätskan (som i övre framknäleden sprutade kraftigt en meter ut när kanylen sattes i, ledvätskan nästan som vatten i konsistensen).
Provsvaren visade på 92000 blodkroppar mot 1000-1500 i normala fall. Med andra ord en kraftig inflammation. Har haft inflammation i samma led tidigare och inte blivit helt bra. Då har hon behandlats med både tuppkam och kortioson. Detta blev dock en akut åkomma med kraftig svullnad och feber, det har hon inte haft förut.

Nu ska hon sövas och leden spolas och jag vill gärna ha några svar på mina frågor då veterinären var tämligen stressad.
* Vad spolar man med? Koksalt?
* Nybildar hästen egen ledvätska eller blir det torrt som en öken där inne?
* Hur brukar prognosen vara efter en ledspolning?
* Hur brukar uppföljningen bli? Återbesök?
* Konvalecenstid?
Vore himla tacksam för svar. Hästen blir kvar minst en vecka och jag sitter över 20 mil bort och funderar.
Helena

Sv: Spola kraftigt inflammerad knäled

Detta har jag även tänkt göra på min häst...om han inte visar sog bli bättre. Han har kronisk inflammation i bakknät...
har du fått någon uppgift på vad ingreppet kommer att kosta?? Skulle vara intressant att veta, för min vet nämnde något om att gå in och återställa i leden, och då nämnde han siffror på 10 000....
Men jag har oxå hört att koksalt är vad som används, men det kanske var det min vet menade oxå....

Nu ska hon sövas och leden spolas och jag vill gärna ha några svar på mina frågor då veterinären var tämligen stressad.
* Vad spolar man med? Koksalt? Ja, säkert även antiinlammatorisk medicin.
* Nybildar hästen egen ledvätska eller blir det torrt som en öken där inne? Ledvätskan nybildas.
* Hur brukar prognosen vara efter en ledspolning? Beror på orsak
* Hur brukar uppföljningen bli? Återbesök? Individuellt men säkert åb inom 6 vek
* Konvalecenstid? omöjligt att svara på 'distans'
Vore himla tacksam för svar. Hästen blir kvar minst en vecka och jag sitter över 20 mil bort och funderar.
Helena

Lycka till !! Hoppas du ser svaren blev lite kluddigt..

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte säga ngt om din häst men däremot har jag haft en passhäst som fick en spark precis på framknät så leden punkterades och vätskan rann ut. Spolade leden med koksalt, vätskan återbildas och sedan ganska lång boxvila ( minns inte riktigt runt 2-3 veckor...). Sprutade pencillin ca 10 dagar om jag inte minns fel. Hur som helst., detta var ingen trevlig häst att ha att göra med, bet och slog mot människor, vilket gjorde att vi inte satte igång henne lugnt under boxvilan utan tvingades släppa henne i hage först. Lugnande var inte att tänka på efter de sprutor hon fått med pencillin var hon ganska otrevlig att spruta. IAF det jag skulle säga var att hästen blev helt återställd och tävlade under ett par år trots att vi var lite oförsiktiga med hennes igångsättning.... Det finns hopp!!! Lycka till!!!

TACK för era svar.
Jag hoppas också att hon blir bra. Jag resonerar som så att veterinären inte skulle göra detta ingrepp om dom inte trodde på att det skulle hjälpa.
Hon har varit 2-3 grader halt på samma knä tidigare och som sagt inte svarat på behandling. Detta är ett nytt sjukhus, ny veterinär och nya behandlingsmetoder. Hoppas att detta är rätta utvägen och att hon äntligen kan bli bra. Ska inte bli någon tävlingshäst, bara skogsmulle (jag har slutat hopptävla, fyllt 30:angel: ). Hon är 10 år och ska inte behöva sluta sitt liv ännu. Jag är nöjd om hon bara kan få lufsa i hagen som sällskap åt mitt avelssto och vara extramamma åt avvänjda föl.

Till Molle2: 3 veckors boxvila är nada för oss. Min har ett gulhjärta, problemen börjar först med all livsenergi när man ska promenera igång. Då behövs både träns, hingstbett (på ett sto) och hjälm och skyddsväst.

Zandrah: Jag har ingen aning om kostnaden. Det kommer att gå på försäkringen tack och lov. Måste gå på upp emot 20000:-.

Till Molle2: 3 veckors boxvila är nada för oss. Min har ett gulhjärta, problemen börjar först med all livsenergi när man ska promenera igång. Då behövs både träns, hingstbett (på ett sto) och hjälm och skyddsväst.

Jag tänker på dig!!!!! Jag lovar!!!! Håller tummarna.....kanske dags att börja nu med att öva upp din spänst?;)

Jag tänker på dig!!!!! Jag lovar!!!! Håller tummarna.....kanske dags att börja nu med att öva upp din spänst?;)

Tusen tack. Behöver nog träna musklerna snarare än spänsten...:banana:
Emellanåt är det förenat med livsfara att leda runt på tottan men kan man banna glädje? Brukar dock gå att lura med att ha inspänningstyglar fästade i longerjorden och arbeta henne vid hand i form. Iaf en liten bit...

Känner mig orolig för hur allt ska gå. Detta känns som sista utvägen just nu. Blir hon inte bra blir det himlen tyvärr. Har inte någon här på Buke haft häst som spolats i leden?

Hej igen!

Lite uppdatering sen sist:
Hästen blev spolad i leden i måndags och hade EFTER det högre värden än innan, dvs sämre:cry:
Idag gick dom in med artoskopi/titthålskamera och plockade ut "grums"-klumpar (vad det nu är??? bildades tydligen i ledvätskan vid inflammation och drog till sig extremt mycket bakterier). De kunde ej se några direkta skelettförändringar iaf. Bakterieproverna inte klara än så hon blir behandlad med ett brett spektrum medicin.
På fredag kommer dom att antingen spola leden igen eller göra om artoskopin för att ta bort mer "grums".
Efter detta en mycket lång period med antibiotika och säkerligen massa återbesök.
Vad anser ni om att söva hästen så många gånger (3:e på fredag)?
Dom säger att hästen inte verkar nämnvärt berörd över allt dom håller på med men även hästar har väl känslor? Mår dom inte illa när dom vaknar upp etc?
Hon är visserligen försäkrad men det drar iväg på pengar och om det går över försäkringsgränsen på 120000:- blir det inte så kul.Innan operationen idag hade det gått på 30000:-.
Samtidigt vill jag att det ska vara så etiskt bra mot hästen som möjligt. Vill inte utsätta henne för min egen vinnings skull. Till saken hör att hon inte direkt är halt eller har ont för tillfället, i lördags innan vi åkte var hon lite halt men jättesvullen och ville ej böja upp benet. Nu får hon ju iof säkert smärtstillande...
Lite feedback tack. Jag är orolig och villrådig.
:confused:

Låter inte kul, men jag hoppas att hon blir bättre.
Veterinärerna vet säkert vad de håller på med. Du har ingen möjlighet att ringa och höra och kunna ställa dina frågor?

Lycka till!

/Sanna

Är lite nyfiken på artoskopin och detta "grums". Menar de att leden på ett par dagar kommer att bilda "grums" igen eftersom de vill göra om artoskopin och eventuellt plocka ut mer? Har varit in och kollat i ett framknä en gång och denna häst hade ngt som liknade "sjögräs" i leden dvs trådar och flikar som sedermera togs bort. Är det detta som är "grums" ? Bäst prognos, gissar jag, är det förmodligen om de bara spolar rent leden igen och hittar rätt antibiotika efter bakterieodlingen. Men jag är ingen veterinär som sagt var... Har varit med och sövt många hästar, de brukar vara ganska medtagna efteråt och det är ju aldrig kul att behöva söva dem, men samtliga har vaknat upp...
Har inga tips eller råd att ge dig utan du har nog gjort vad du kan och du har ju dessutom kunniga människor runt hästen. Hoppas allt blir bra och håll oss uppdaterade!

Låter inte kul, men jag hoppas att hon blir bättre.
Veterinärerna vet säkert vad de håller på med. Du har ingen möjlighet att ringa och höra och kunna ställa dina frågor?

Lycka till!

/Sanna

Veterinären ringde upp och vi pratade rätt länge men när man blir "tagen på sängen" och lite ledsen och nerväs samtidigt så är det svårt att uppfatta och komma ihåg vad som sagts. Det var ganska sent och de skulle just in för att operera en kolikhäst så jag ville inte tjata för länge. När vi pratade hade hon fortfarande inte vaknat än. De skulle ringa om det blev några komplikationer och jag sitter PÅ telefonen just nu och ett tag framöver.

Är lite nyfiken på artoskopin och detta "grums". Menar de att leden på ett par dagar kommer att bilda "grums" igen eftersom de vill göra om artoskopin och eventuellt plocka ut mer? Har varit in och kollat i ett framknä en gång och denna häst hade ngt som liknade "sjögräs" i leden dvs trådar och flikar som sedermera togs bort. Är det detta som är "grums" ?

Svar: De fick tydligen inte ut allt när de höll på. Hon förklarade det som klumpar (fybrin, fabrim?? kanske det hette, jag kommer faktiskt inte ihåg, tror att det var nåt på F). Nä, trådar och flikar tror jag inte att det var. Lät mer som om det var nåt som åkte runt.

Bäst prognos, gissar jag, är det förmodligen om de bara spolar rent leden igen och hittar rätt antibiotika efter bakterieodlingen. Men jag är ingen veterinär som sagt var...

Svar: Jag HOPPAS att de bara behöver spola, men det kanske kan vara bra tt plocka ut resten av klumparna också när hon ändå är sövd.

Har varit med och sövt många hästar, de brukar vara ganska medtagna efteråt och det är ju aldrig kul att behöva söva dem, men samtliga har vaknat upp...

Svar: och jag som har hört att det finns hästar som inte vaknar upp. Kanske inte behöver vara så nervös då..

Har inga tips eller råd att ge dig utan du har nog gjort vad du kan och du har ju dessutom kunniga människor runt hästen. Hoppas allt blir bra och håll oss uppdaterade!

Svar: Tack för dina ord. Jag försöker intala mig att jag gör rätt. Det är en magkänsla jag går efter. Kan man ge hundar cytostatika och strålbehandling för obotlig cancer kan väl jag unna min häst att bli kvitt en ledinflammation.

Visst. jag skriver mer när jag vet hur det går.

Först måste jag börja med att klargöra. Din häst har inte en ledinflammation utan en ledinfektion. Detta är en akut, livshotande åkomma orsakad av att bakterier kommit in i leden. Ger kraftig hälta, svullnad över leden och hög feber. Behandlas med antibiotika i stora doser samt ledspolning.

En ledinflammation är en överansträngning och ger inte feber och samma akuta smärta. Behandlas med antiinflammatorium ex tuppkam även kortison. Injektion i led som med tuppkam kan föra med sig bakterier in i leden och ge en ledinfektion, andra orsaker till infektion kan vara lednära sår eller så kommer bakterierna med blodet till leden.

Behandling som sagt spolas leden med steril koksaltlösning i stora mängder vilket måste ske med sövd häst och oftast genom artroskopi vilket möjliggör att se övriga skador i leden samt att åtgärda dem. Antibiotika både i leden samt intravenös tre gånger om dagen i minst 10 dagar därefter intramuskulärt. Innan baktodlingen kommit används bredspektrum antibiotika därefter anpassas behandlingen efter vad för bakterie som påvisas.

Som sagt är ledinfektion ett livshotande tillstånd som kräver snabbt insatt behandling. Att söva en häst är aldrig riskfritt men nödvändigt, det är viktigt att få bort ALLA bakterier och behandling upprepas tills man uppnått detta. Förutom att hästen kan stryka med skadar bakterierna ledbrosket och bryter ner det vilket kan ge bestående skador.

Hoppas du fick lite klarhet och LYCKA TILL!!

Tack för ditt klargörande. Inte så lätt med begreppen alltid. Fast... hon har väl både ledinflammation OCH infektion samtidigt?

Förstod att det var allvarligt men det är ändå skönt att få veta av någon som kan lite mer.

Ang.intravenös behandling med antibiotika: innebär det att hon måste stå kvar på sjukhuset 10 dagar? Och är det i så fall räknat efter sista spolningen?

Hur snabbt kan man få fram svar på en bakteriodling? Proverna togs i lördags och ännu hade det tydligen inte visat sig något.

Hade hon en ledinflammation från början som behandlades genom ledinjektioner? I vilket fall som kan ledinfektion ge även inflammation men infektion är det primära problemet och det som är viktigast att få bukt på.

10 dagars antibiotika räknat från första dagen det gavs minimum oavsett vad proverna visar eller hur hästen svara på behandling måste ske på sjukhuset ja och kan/bör inte sättas ut innan symtomfrihet.

Bakterieodling tar runt en vecka och det händer att den är negativ trots att hästen har en aktiv ledinfektion.

Hade hon en ledinflammation från början som behandlades genom ledinjektioner? .

Japp, men det var i slutet av förra året som hon sprutades med kortison och tuppkam. Ohalt under vintern då vi red igång i skritt i två månader, halt igen i slutet av maj. Veterinären ville inte spruta om då utan hon fick gå på bete istället. Blev ohalt i skritt och trav men reagerade på böjprov. Skulle just börja ta korta skrittpromenader.

Kan dra mig till minnes att en veterinärassistent då hon sprutades fingrade lite oförsiktigt på området där hon injicerades och fick en skarp tillsägelse av chefsveterinären som såg detta. Vet ej om det innebar något alls, vad som eg hände, men det kan ju ha blivit något då som legat och grott?

Det andra är att jag haft Back on Track bandage på henne och att hon blev lätt skavd av detta för ett par månader sedan. Avslutade då och när pälsen växt ut igen köpte jag tjockare B.o.t paddar och fortsatte linda. Dessa har hon inte fått skav av men de påverkar ju kroppen på ett eller annat sätt sägs det.
Jag letar orsaker som du förstår...

Min ponny har också inflammation i knäna. Fast i båda bakknäna + pålagringar. Är jätteorolig.. :/ Är rädd för att det ska bli kroniskt och komma tillbaka osv.. :confused:

Om det är så länge sedan hon sprutades låter det inte sannolikt att det är det som orsakat infektionen. Även om det är av precis den anledning vetrinärassistenten du beskriver fick sig en tillägelse. Bakterier växer till på några få timmar om de har kommit in i leden och kan inte ligga latent under längre tid.

Dagsrapport:

Ingen feber
Inte så halt/går bra
Äter
Pigg

Ska spolas igen imorgon fredag om inte provsvaren visar på något annat.

HURRA vad jag är glad!:D Provsvaren på ledvätskan idag var mycket bättre så hon behövde inte sövas och spolas. Fick en injektion i leden (vet inte med vad) och de ska ta nya prover på måndag.

Nu håller jag tummarna för att hon blir bra.
Kram till alla som tänkt på oss.
Helena (med liten tår i ögonvrån)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka