Spola ben, hovskägg, mugg?

Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Hade en clydesdale förut med mycket hovskägg.
Långt, tjockt och väldigt tätt. Han har aldrig haft minsta antydan ens till mugg. Trots leriga hagar, avspolade ben osv.
Inte kbl travaren jag hade förut heller. Mycket hovskägg även där.
Hävdar att hovskägget snarare skyddar karlederna mot fukt och skit.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Ang mugg vet jag att SLU gjorde någon studie på mark/jorbakterier och uppkomsten av mugg.

Läste den aldrig sedan när den var klar, men slutsatsen skulle vara att visa bakterier ,vilka förekomm rikligare på vissa platser, var den stora boven i dramat. Hade hästen då ett pytte sår där bakterien kund ekomma in=mugg
ingat sår= ingen mugg
sår, men inga bakterier= ingen mugg

ja, ni fattar.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Mer än många andra hästar dock. Min går ute max 4 h per dag, sedan börjar hon staketvandra.

Detta och det du har skrivit längre ner låter helt otroligt! Det är klart att en häst måste kunna vara ute i hagen. Jag tror som ngn annan att det inte är sant!!!

KL
Men för att återgå till mugg.
Vi har en travare som har haft mugg till och från. Det har försvunnit helt på honom sedan min häst fick fång och jag började vara väldigt uppmärksam på hur hon och då även de andra fungerar i magen. Jag har också läst att problem med tarmar kan vara en av orsakerna till mugg (tror inte att jag kommer ihåg var det stod).
Våra hästar går ute i leriga hagar. De har kanske inte jättemkt hovskägg men jag klipper det inte, spolar dem inte utan borstar min häst när det har torkat. Ingen av dem har mugg.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Vad som gäller spolning och liknande beror nog mycket på hästen, samt fuktigheten i hagen.
Min fjording fick pyttelite mugg när hon stod här, det behandlade jag inget särskilt alls.
Smorde oregelbundet på lite helosan bara. Det blev aldrig värre av att jag "inte skötte" det, utan det var lite mugg som försvann så fort det torkade upp..

Min nuvarande häst däremot blir ingnodd i mugg om jag inte sköter det på ett par dagar.
Jag sköter det dock oregelbundet även där, för jag upplever det att det blir värre om jag sköljer och smörjer varje dag. (Vätan gör det ju bara sämre, iom att det är det som frambringar muggen).

Men våra hästar går just nu i extremt leriga och blöta hagar. (Det är sjö i hagen pga det höga vattenståndet).
De flesta hästar i den hagen hat fått mugg och alla sköter det olika så jag tror inte spolning etc har någon större betydelse.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Vissa är sånna från början, inte den första hästen jag sett som är sån.

Om hästen är så från början har den allvarliga uppväxtproblem.
Nära på vanskötsel?!
För unga hästar är det snarare tvärtom; De börjar klättra på väggarna om de får vara inne för mkt.

Att tro att ens häst inte kan vara ute mer än x antal timmar beror ju enbart på okunskap, eller möjligtvis ovilja att lära sig hur sin häst fungerar.
Om hästen inte tivs i hagen måste man ju ta reda på orsaken. (Precis som hos hästar som väver eller krubbiter)
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Jag har faktisk stött på några exemplar som staketvandrar. Inget konstigt i uppväxten och oberoende av vilken /hurdan hagen varit.

Till största delen har detta varit hästar som "vill vara med" och "ha koll på läget"
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Jag klipper alltid hovskägget på min New forest valak.
Jag har aldrig spolat benen på honom p.g.a. lera utan borstar så mycket det går!
Han har aldrig haft mugg eller något! Fast att han går i en ganska lerig hage nu när det är så dåligt väder. och i sommras på sommarbetet var ca hälften av hagen under vatten men fick ändå inte mugg! :smirk:
Jag tror att det dels har att göra med att karlederna torkar ganska snabbt då det inte finns så mycket päls/hovskägg som blir vått och svår att hålla rent! :idea:
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Tro mig, jag hade gärna velat ha ute henne längre. Men jag ha hellre ute henne 4 h med vetskapen om att hon är lugn, än att jag har ute henne 8 h och hon är stressad och staketvandrar. Och har hon väl blivit stressad tar det lång tid innan hon slappnar av.

Jag kompenserar bristen på utegång så mycket jag kan genom att ha henne i skrittmaskin, skrittar/rider ut ofta, har henne lös i manegen, går på promenader etc. Detta är den bästa lösningen, även om det såklart inte är optimalt.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Okunskap och vanvård? Du tycker inte att du går lite väl långt nu?
Tror du att elitens hästar går ute 12 h om dagen? Är det vanvård? Mår de hästarna dåligt?

Det tror inte jag. Jag har som tidigare skrivit konstaterat att detta är den bästa lösningen för min häst och mig. Ta reda på varför hon inte trivs i hagen? Jo förvisso, men eftersom att det har varit så här på alla ställen hon stått på så har jag svårt att se hur jag ska ta reda på det.

Sen kan jag ju också tillägga att det är aldig så att hon bara står i sin box 20 h och sedan är ute 4h. Jag motionerar henne varje dag, alltid. ska hon vila då skrittas hon i en timme och sedan pysslar jag med henne extra länge för att få henne att spänna av. Det är mycket klyddd med henne och många extratimmar jag behöver lägga ned på henne för att hon ska må så bra som möjligt, och de timmarna lägger jag gärna ned så att komma och prata om vanskötsel det kan du glömma.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Jag har faktisk stött på några exemplar som staketvandrar. Inget konstigt i uppväxten och oberoende av vilken /hurdan hagen varit.

Till största delen har detta varit hästar som "vill vara med" och "ha koll på läget"

Precis så är det med henne. Hon ska alltid ha koll på alla, och jag tror ofta det är grunden till staketvandrandet.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Nej tyvärr får dom inte vara ute i hagen mycket. Dessutom står dom i spiltor. Det brukar bli mer på helgerna, då släpper jag ut dom igen efter 13. Men synd är det :/

( Ville bara tilllägga att denna tråden inte handlar om hagvandring mm.? :P )
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Min ponny går i en lerig hage. Han har ganska mkt hovskägg.
Jag brukar inte spola av. (kanske gjort det 4ggr den här vintern, men då för att hovslagaren/ET skulle komma eller för att jag trodde det fanns något sår). Borstar av så gott som det går.
Halmen i boxen brukar hjälpa till att skrubba bort det mesta också :p
Har inte haft tillstymmelse till mugg än så länge -peppar-peppar- :)
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Mina hästar går leriga dygnet runt just ni i denna hemska årstid. Dom har rätt mkt hovskägg och får aldrig benen avspolade och dom har inga problem med mugg. Med tanke på att dom har så mycket hovskägg gör det nog bara saken värra att spola av.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 840
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Jag upptäckte i torsdags att min häst är alldeles mjällig i karleden på ena bak. Han har ganska mycket hovskägg och har tidigare under...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Isabel-
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Tarantino
·
Hästvård Upptäckte igår på hästen stora "bulor" på magen på vänster sida undertill. Direkt bakom sadelgjorden är det två stora bredvid varandra...
Svar
16
· Visningar
3 036
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp