Spola ben, hovskägg, mugg?

Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

och till TS: Min häst har klippt hovskägg, iom med att vi har så pass fin hage utan någon lersörja, den är perfekt :smirk: spolar aldrig benen på henne, utan borstar.
Även då jag har haft mina hästar i leriga hagar så har jag bara borstat och har aldrig haft en häst som haft problem med mugg,
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Det där tror jag inte det minsta på!
Om en häst tas in efter 12 (eller mer) timmar i hagen varje dag från att den är ung eller ev. lösdrift så tror jag inte att dom bara blir "hagvandrare", det beror ju helt på hur dagsrutinen sett ut för hästen.

Du kan ju börja spekulera varför hästen vill in så tidigt? är det rutinen den alltid haft? har den nån hagkompis? har den fri tillgång till grovfoder?

En häst är inte gjord för att stå i box, matas med kraftfoder, ha täcke på sig, ridas på osvosv och jag tycker att man ska försöka begränsa vissa saker för att ge en lite mer naturlig hållning för hästen som den är gjord för.
Visst jag kör, rider, har täcke på min häst (vid "BEHOV"). MEN hon får iaf vara ute 16-17 timmar varje dag och har fri tillgång till grovfoder, det tycker jag är viktigaste.

Min häst blev en riktig hagvandrare när vi stod på ridskolan. Men han blev inte bättre när han kom in så han gick runt i boxen då ist. Och våra hästar stod ute från 7-19.
Men nu när vi flyttat därifrån så finns inte minsta tillstymmelse till att hag vandra. HAN TRIVDES INTE HELT ENKELT!!
Han hade hagkompis osv så det fannns inget att klaga på.
Ska kanske tillägga att min häst då var 16 år.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Okej. Har en kompis som hade sin häst på en anläggning där hästen gick ute ca 6 h per dag i en liten hage. Eftersom hästen stod högt i blod, och var allmänt av den stirriga typen så ville hon ju ha ute den mer. Hon provade då att ha ute hästen i en stor hage med hästkompisar som hästen kände sedan tidigare. Vad gjorde hästen? Jo den staketvandrade runt runt hela hagen. Den var svettig när den kom in, det gick inte att vänja av detta beteende.

Min häst går inte att ha i en stor hage länge för att då springer hon ihjäl sig. Hon får ALLTID rejält med grovfoder i hagen, men eftersom att hon har svårt för att slappna av är det inte alltid hon äter. Jag har då hellre ute henne kortare och att hon slappnar av inne, än att hon ska stirra upp sig och rusa runt i hagen och kanske tom skada sig.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Mina hästar går ute ca 14 timmar/dag. Hagarna är leriga, men de kan gå på gräs om de vill. Är vädret dåligt står de oftast i leran vid staketet och trycker :smirk:

Jag har aldrig haft mugg på någon häst. Har haft shettis, korsningsponny, nordsvenskar, vbl, araber... Som synes olika mkt hovskägg. Är inne på min andra skimmelarab men inget mugg ännu.

Brukar inte hålla oftanligt rent, borstar rent om det är torrt, är benen blöta och leriga kan jag anstränga mig lite mer efter ridturen (ingen idé innan, blir ju lerig igen i skogen) och skölja rent om hästen ska stå inne för natten sen. Har haft en mugghäst i vårt stall som fick det på sitt enda vita ben, fbl/connemara korsning.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

som tidigare har skrivit. Hennes/hans häst började hagvandra för att den inte trivdes. Du kanske ska prova ett miljöombyte.

Olyckor kan hända hela tiden, men en häst är endå en häst, som behöver mycket utevistelse. Min häst galopperar omkring som en tok i hagen tills hon blir svettig vissa dagar, men jag tar inte in henne för det, hon är ung och ofta på bushumör och som sagt skador kan bli när som helst, hästen kan skada sig i boxen också.

Jag vet en häst som hoppade över hagar ständigt, var agressiv & väldigt svår att hantera och man försökte allt möjligt, folk höll sig många meter ifrån han och man hörde folk prata om hur hemsk han var osvosv, men sen bytte han stall och nu är han världens goaste, hur lugn som helst.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

precis vad jag reagerade på.

En häst föds inte till hagvandrare, utan ibland BLIR oftast pga ägaren.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Eftersom detta verkar vara ett aktuellt ämne tänkte jag höra era synpunkter på spolning, klippning av hovskägg osv.

Kan ju börja med mig själv, har en shettis och en new forest, dom går i samma leriga hage 9-13 varje dag. Dom har alltså ganska mycket hovskägg, men inte jättemycket. Jag spolar inte benen på dom, utan är dom leriga (som dom brukar vara, till knäna ibland :P ) borstar jag bort så mycket som går innan jag rider (inga benskydd och lindor om dom är leriga högt upp) och efter ridningen så borstar jag noga i karleden och på kotan då det brukar ha torkat lite mera. Ingen av mina hästar har haft någon antydan till mugg under dom 2 och 4 åren jag har haft dom. :smirk:

det beror på att din hästar har så mycket hovskägg klip ej de utan tvätta
och sen undrar jag står de bar mellan 9-13 på dagen resten i stallet
mvh kärn
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Jag har ett fjordsto som blev rejält sur om hon fick gå i enligt henne för liten hage, så fort hon såg mig så galopperade hon längs med staket o skrekgnäggade för att få min uppmärksamhet, däremot när hon fick gå mycket stor o kuperad hage så var hon meganöjd.

Jag har nu flera unghästar, som går i mycket stor kuperad hage med skydd enligt regler, men även en mycket fin skog, där dom kan ta skydd om dom vill, dessa går fortfarande ihop med sina dräktiga mammor, både ett o två o treåringar. Stona har sagt ifrån för länge sedan att ettåringarna inte får komma nära, så mjölken har sinat och det kommer att bildas ny till det nya fölet.

Jag tror att vi människor tror att vi guds allsmäktiga som vet bäst, men djuren sköter mycket själva om vi låter dom vara.

Kan ju tillägga att inga hästar hagvandrar och dom är alla otroligt gosiga när man går in i hagen, då dom ju ser mig som ledare, inga hästar springer iväg när man ska ta dom, utan dom kommer alltid fram och hälsar.

Jag skulle önska att vi bara skulle få ha sådana hästar i Sverige
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Jag har ett fjordsto som blev rejält sur om hon fick gå i enligt henne för liten hage, så fort hon såg mig så galopperade hon längs med staket o skrekgnäggade för att få min uppmärksamhet, däremot när hon fick gå mycket stor o kuperad hage så var hon meganöjd.

Jag har nu flera unghästar, som går i mycket stor kuperad hage med skydd enligt regler, men även en mycket fin skog, där dom kan ta skydd om dom vill, dessa går fortfarande ihop med sina dräktiga mammor, både ett o två o treåringar. Stona har sagt ifrån för länge sedan att ettåringarna inte får komma nära, så mjölken har sinat och det kommer att bildas ny till det nya fölet.

Jag tror att vi människor tror att vi guds allsmäktiga som vet bäst, men djuren sköter mycket själva om vi låter dom vara.

Kan ju tillägga att inga hästar hagvandrar och dom är alla otroligt gosiga när man går in i hagen, då dom ju ser mig som ledare, inga hästar springer iväg när man ska ta dom, utan dom kommer alltid fram och hälsar.

Jag skulle önska att vi bara skulle få ha sådana hästar i Sverige


:bow::bow:

Skulle vilja ha min på lösdrift också, men finns ingen möjlighet, dina hästar verkar ha det bra!
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Jag tror inte det finns någon patentlösning på hur man ska göra med spolning och klippning för att förebygga/bota mugg.
Min häst får fr a mugg och rasp när hon står länge i blöt snö, hon är inte lika känslig för lera utan det är vätan. Har hon väl fått mugg måste man ju tvätta bort leran, men mest av allt försöker jag hålla torrt.
I år och förra året har hon klarat sig utan mugg/rasp. Jag spolar nästan aldrig av henne, vill inte blöta i onödan.
Vad gäller hovskägget har jag alltid tidigare haft kvar det eftersom jag hört att det skyddar. I år är det klippt efter en operation och fördelen är ju att det torkar snabbare.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Min kompis häst började redan när den var 6 mån, den har stått på diverse olika ställen och det som har fungerat bäst är att låta den gå ute mindre och i en liten hage och istället får man ju då kompensera med att skritta ut oftare, släppa i ridhus etc.
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Jag har ett fjordsto som blev rejält sur om hon fick gå i enligt henne för liten hage, så fort hon såg mig så galopperade hon längs med staket o skrekgnäggade för att få min uppmärksamhet, däremot när hon fick gå mycket stor o kuperad hage så var hon meganöjd.

Jag har nu flera unghästar, som går i mycket stor kuperad hage med skydd enligt regler, men även en mycket fin skog, där dom kan ta skydd om dom vill, dessa går fortfarande ihop med sina dräktiga mammor, både ett o två o treåringar. Stona har sagt ifrån för länge sedan att ettåringarna inte får komma nära, så mjölken har sinat och det kommer att bildas ny till det nya fölet.

Jag tror att vi människor tror att vi guds allsmäktiga som vet bäst, men djuren sköter mycket själva om vi låter dom vara.

Kan ju tillägga att inga hästar hagvandrar och dom är alla otroligt gosiga när man går in i hagen, då dom ju ser mig som ledare, inga hästar springer iväg när man ska ta dom, utan dom kommer alltid fram och hälsar.

Jag skulle önska att vi bara skulle få ha sådana hästar i Sverige

:banana::bump:
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Min kompis häst började redan när den var 6 mån.

ha! det tror jag inte ett smack på, iallafall inte att den bara blev hagvandrare "pangboom" utan något som helst anledning, isf skulle jag säga att det var ägarens fel. Kan du berätta för mig exakt hur rutinen sett ut för denna häst tidigare? (innan 6 mån ålder)
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Delvis knapplån

Jag trodde att tråden handlade om ifall man spolar benen, klipper hovskägget och om hästarna får mugg. Inte att man ska tjaffsa om att en persons häst hagvandrar. Isåfall kan ni väl pma om det eller starta en annan tråd om hagvandrig (det kanske redan finns sådana, jag har inte kollat efter). Tjaffset skapar en dålig stämning i denna tråden.

Hagarna som tillhör stallet jag håller till i är inte speciellt leriga och om Bisse är jättelerig om fötterna någon dag så spolar jag av dom. Han är aldrig lerig särskilt högt upp. Vad det gäller hovskägget så är det oklippt, och mugg får han heller aldrig :)
 
Sv: Spola ben, hovskägg, mugg?

Det är lugnt, det kändes bara som att det blev så dålig stämning (a)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 840
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Jag upptäckte i torsdags att min häst är alldeles mjällig i karleden på ena bak. Han har ganska mycket hovskägg och har tidigare under...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Isabel-
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Tarantino
·
Hästvård Upptäckte igår på hästen stora "bulor" på magen på vänster sida undertill. Direkt bakom sadelgjorden är det två stora bredvid varandra...
Svar
16
· Visningar
3 036
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp