Spö eller inte?

B

Beauty_Boss

Hej! När du tränar dressyrprogram, har du spö då, eller rider du utan? Jag har alltid ridit utan, men ska nog börja med att rida med spö och strunta i hälsningen.
Elin

Sv: Spö eller inte?

jag rider aldrig med spö, pga häst med märkliga idéer.......men hade jag en häst som kunde ridas med spö skulle jag nog inte göra det iaf...

Aha, jo, det är ju kanske bra att alltid rida program utan spö.. Men man kan ju variera :)
Elin

Nej. Har alltid tränat dressyr utan spö. I synnerhet vid programridning, eller träning inför tävling. Någon gång har jag fått låna ett av tränare, att peta med för att fixa något speciellt, eller så har tränaren petat, men det är sällan.
De problem man kan stöta på får man leta upp rätt "knappar" eller "nycklar" för att lösa efterhand. Istället för "quick fixes" måste man då leta upp orsaken till felet och åtgärda det. Saknas styrka, balans eller vilja hos hästen? Kanske en pustpaus är allt som behövs? Lite omväxling i arbetet, mer vilodagar? Lite tydligare eftergift och belöning?
Saknas det något hos mig, i min hjälpgivning, balans, sits? Är det sadeln eller sitsen som hindrar hästen att röra sig som jag vill? Är jag hård i handen nu igen eller andas jag fel?
Ju mer man kämpar längs vägen destu bättre tränad är man nog för alla eventualiteter som kan dyka upp på banan.

Eftersom hästen måste fungera för lätta hjälper och utan spö på banan, så blir det liksom halva poängen att träna på förfiningen, den korrekta hjälpgivningen, den ömsesidiga förståelsen. Att samspela istället för motarbeta varann, att förklara vad man vill på samma sätt utanför tävlingsbanan som på den blir ju ganska självklart lättare för hästen att förstå. Och motivation vill jag ha pga annat än ett spö...

Det är väldigt olika beroende på hästen. Men min nuvarande häst har jag aldrig ridit med spö och kommer aldrig att göra det heller, det finns inget behov av det.

Jag har alltid ridit utan, men ska nog börja med att rida med spö och strunta i hälsningen.
Tänker du på träningar så rekomenderar jag dig att rida utan då du inte blir beroende på samma sätt av ridspöt.
Stallbacken; " Spö får man ha på framridningen, men inte medan man rider programmet. Spöets längd får vara högst 1,10 m för häst och 1,00 m för ponny."
Detta gör att jag hemma använder mitt 140cm spö bara för att komma åt att peta in bakdelen på hästen medan på tävling använder jag mitt 110cm spö kanske 1-3 min för att sedan rida utan det vid framridningen.

Senast ändrad:

Aha, men jag har lite problem med fattningarna, så det är mest därför jag har spöt :p
Elin

Okej då kan det vara bra med ett ridspö :p men använd inte det för mycket utan träna mycket på fattningarna även utan ridspöt så att du inte blir "beroende" av det, vilket jag inte tror att du skulle bli men varnar ändå ;)

Lite olika. Hemma tränar jag med bara sporrar (gud va hemskt det låter, men det är för att hästen inte ska få tokspel på tävling :crazy: ) men inte med spö om jag tränar inför tävling.
Av någon underlig anledning har det dock blivit så att för tränare rider jag med spö, men utan sporrar.

Salinero skrev:
Okej då kan det vara bra med ett ridspö :p men använd inte det för mycket utan träna mycket på fattningarna även utan ridspöt så att du inte blir "beroende" av det, vilket jag inte tror att du skulle bli men varnar ändå ;)

okej :p
jo, jag ska tänka på det ;) haha, men det går iaf bättre och bättre :D
Elin

Jag behöver typ aldrig spö på min häst när vi dressyrar, så därför har jag aldrig det. Dessutom kan jag inte rida med spö, handställningen blir helt fel för mej.. :p

Okej, ja, behöver man inte, så varför använda det? ;)
Elin

Jag använder ibland spö och ibland inte, just nu. Har innan alltid haft spö eftersom jag håller på att lära hästen en massa. Ett spö är en perfekt pekpinne att visa hästen med, när den inte förstår. Och ibland kan det ju vara lite si å så med viljan också. :D

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: Sryoqwe
·
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
605
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 687
Senast: Häst_
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
491
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka