spinoff på pitbull-fördomstråden..

Slyntrollet

Trådstartare
jag och sambon "är" de flestas fördom:rofl:

vi är piercade,klär oss som svärföräldrarnas värsta mardröm OCH till råga på allt har vi en 7 månaders yrväder till "Pitbull".
Han är odräglig, vill hälsa på allt och alla och ibland vill matte bara slänga kopplet åt helvete när lillgrisen hittar ett duvlik och lyckligt springer i cirklar kring en...

Men, när ens kampgris går fot, trots förbipasserande, eller lydigt väntar på att få hälsa på alla roliga fyrbenta och tvåbenta..

då känns det så skönt när man ser terrier-tanter, golden-svenssons och övrigas hakor falla till marken:angel:(jag har inga fördomar jag inte..) när min LIVSFARLIGA MÖRDARHUND ignorerar deras ilsket skällandes och morrande gullegrisar (eller, lyckligt viftar på svansen för att få springa och leka...)

Jag är ingen expert, inte har jag ett tålamod av guld, men envisare, gladare eller gosigare hundar än amstaff, pitbull, eng.staff har jag aldrig mött^^
det är i fel händer som deras kamplust kan hetsas tillnågot negativt och oerhört farligt, men tänk om..

:idea:
Om man tog sig tid att propagera åt andra hållet?att föra ut till allmänheten om deras goda sidor, innan media får ett nytt vidrigt fall att gotta sig i.
Om man förde fram vilka löjliga gullegrisar det är, HUR macho skulle det då vara att ha en?? om alla ser på staffar som kelgrisar och barnälskare, vilken tuff ung kille skulle då vilja släpas efter en ouppfostrad pitbull?

tja, nu överdriver jag lite:angel:

men om man ser tillbaka..
En djurvårdlärare berättade för mig om hur hon bemöttes när hon skaffade schäfer på 80-talet, hur all ojade sig över vilken tuff och svår hund det var.
Den attityden förändrades, varför skulle vi inte kunna jobba för en attitydförändring gentemot kamphundarna?

fats nu kanske jag är en odräglig 20 åring som bara har min gris som försvar, speciellt duktig är han ju på att attackera grässtrån och löv här ute i höstmörkret....

Sv: spinoff på pitbull-fördomstråden..

Jag har också en pitbull och en bastard.
Bastarden (pb utan papper)lever med mig,sambon och fler hundar av mindre raser i hemmet. Har aldrig varit några som helst problem.
Vår Pb är dessutom med sambon för jämnan när han jobbar, och EN, har blivit rädd. Flera har varit tveksamma, men smält för hennes lagom klantiga uppsyn. Hon är typ lika snäll som en teddybjörn, tror att hon är en dvärgpinscher (dvs väger tre kilo) och älskar att pussas och allt på detta, smidig som ett kylskåp.
Sitter gärna i knät på folk, lagom tungt med 20 kilo gris i knät...
Hon har tillochmed charmat en hund rädd tös på 8 år, som inte vågat vara i närheten av hundar sedan något hänt henne (kommer inte ihåg). Det slutade med att Grisen och hon lekte i fyra timmar i sträck,sprang tafatt, dragkamp med grimskaft, kasta pinne osv. tills hunden var helt slut och gick och lade sig i bilen. :D
(tänk om hon kunde vara lika finkänslig när jag leker med henne, jag flyger som en vante i andra änden av repet när hon och jag leker.. :cool:)

Ärligt talat, hon är underbar, men jävligt envis när hon lägger den sidan till, men jag är lyckligtvis envisare.
Det är inte en hund för alla, jag tror inte att vår snälla hund hade varit så snäll i någon mindre kunnigs hand.
Just pga deras mentala och kroppsliga styrka.
Det roliga är att de faktiskt är rätt så veka, och vill över allt annat göra sina ledare till lags, riktiga ögontjänare.
Och bakom ryggen så tuggar de upp soffan för de har tråkigt en eftermiddag. *suck*

Något som är jäkligt positivt är lär sig fort att inte vara rädda för saker. Och att slappna av på de mest märkliga ställen.
Vi hade med henne påskogs rally när hon var liten, första bilen som kom var skit läskig, lät en massa osv. Fjärde bilen, ja då sov hon mitt bland främmande männsiskor, hög musik och vrålande bilar.
Mina andra hundar har då inte haft så lätt för att slappna av bland nya saker.

Ush, jag skulle kunna berätta en massa som är super bra med mina hundar, men kan lätt missuppfattas av mindra kunniga som kanske läser här tillfälligt, och tror då att det minsann inte är några som helst problem att skaffa och hantera en sådan här hund. Vilket är en rejäl lögn.
Det är speciellt med en terrier som är tjurig, barnslig,lättlärd ögontjänare. En hårfin balansgång hela tiden.

Jag älskar rasen, men när den dagen kommer då hon får vandra över till andra sidan, blir det ingen med PB.
Dels för att det inte är en erkänd ras i skk, och för denna kamphunds hysteri. Ibland skämms jag nästan, när jag borde vara stålt som har en underbar hund! (som dock drar i kopplet.. :o)

Allt är så jävla bak och fram med dessa hundar.
Finns underbara exemplar men även skit.
Just nu verkar trenden vara att importera Sk pitbull utan stamtavla från sydeuropeiska länder. Vilka endast är bakgårds avlade till kamp.
Så jag bara väntar på ett kamphundsförbud efter de rubriker det kommer komma... (hur ett förbud nu skulle se ut.. )( Jag gör mig då inte av med mina. ))

denna tråden kommer spåra ut som alla andra,så varför jag lägger ner tid och skriver lite, vet jag inte.. Men vill förmedla en liten gnutta, att det finns exemplar som är jätte trevliga, men det är som att leta vatten i öknen... Och det är fortfarande inte hundarnas fel, utan idioterna som köper dem.
Och ja, pitbull är en kamphund, och ja alla relaterade raser till den är också kamphundar. Även om de inte används till kamp.
Lika mycket är schäfern en vall hund.

Något annat som givetvis kommer tas upp är kamphundarnas agg mot andra hundar.
Min bastard har inga prolem, lekte senast i veckan med en tik aggresiv PB /Amstaff korsning.Gick jätte fint, då hon undviker bråk, och lät den andra tiken leka boss. Bara hon får leka och busa så är hon glad. (och nej hon är inte vek. Bara smart. )
Men hanen har allvarliga problem, då han har blivit attakerad ett flertalet gånger av lös springande hundar. Han kopplad alla gånger.
Sista gången strax innan han kom till oss som tvååring. Blev på flugen av en lösspringande schäfer/bernerssenen korsning, fick hela sidan sönderriven och blir skit rädd och vissar agg när främmande hundar springer mot honom. Men får han hälsa lugnt och försiktigt går det bra. Men jag har tänkt många gånger på hur det skulle gått för honom om han hamnade hos någon som inte var hund kunnig. Han tvekar inte på att bita en hund som kommer springande mot honom. Men kan man inte läsa en hund, så ser man bara agget som han visar. Inte rädslan. Jag hade ett rent helvete innan jag kom på hur han funkade. men nu funkar det bra.

Istället för att det ska bli en pajkastningstråd med vem som biter vad och bett statestik , kan vi inte fokusera lite på vad som faktiskt är bra med de små liven?
Fakto, de finns, och vad ska vi göra med dem?
Jag kommer med mina att älska dem till de inte längre finns i mitt minne. Vårda dem och göra allt i min makt för att inget ont ska hända dem. Och även de till att de sköter sig så jag inte bidrar till att ryktet förvärras.

Har skrivt lagom osammanhängande, är trött, men någon kanske förstår att jag älskar mina hundar, lika mycket som någon annan älskar sin hund. Alla hundar har olika bakgrund, olika drifter och olika sätt att vara. För fy vad tråkigt om det endast fanns fem raser att välja på.

*nattinatti*

jag och sambon "är" de flestas fördom:rofl:

Jag är ingen expert, inte har jag ett tålamod av guld, men envisare, gladare eller gosigare hundar än amstaff, pitbull, eng.staff har jag aldrig mött^^
det är i fel händer som deras kamplust kan hetsas tillnågot negativt och oerhört farligt, men tänk om..

Jag vill inte vara elak, och jag tänker inte debattera för eller emot "kamphundar".
jag har träffat 3, en trevlig och 2 vidriga.
Jag har dessutom själv piercing.
Men, det jag vill säga är att eran hund faktiskt bara är 7 månader, än är det alldeles för tidigt att säga att han alltid kommer att vara lika go.
Min hund var hemsk när han var 7 månader, nu är han världens bästa, så hundar förändras faktiskt med åldern.

Här är en till som har en kampgris, närmare bestämt en Staffordshire Bull gris :p

Hon är ju bara valpis än och älskar ALLT och ALLA :D

Men vi kommer utnyttja hennes vilja att lära sig och hennes enorma sammarbetsvilja och göra något bra av det.

Lydnad
Spår
Sök
Bruks

Vi håller även på att förbereda henne lite för livet som räddningshund, så kanske det blir den utgången om hon visar att hon är lämplig.

Lite OT:
Du Zizzy, nästnästa hund blir nog en lite fralla :D

En djurvårdlärare berättade för mig om hur hon bemöttes när hon skaffade schäfer på 80-talet, hur all ojade sig över vilken tuff och svår hund det var.
....

Bland icke hundfolk tycker jag den attityden hänger kvar, och i viss mån bland hundfolk också. Har hört mkt sånt se jag skaffade schäfer.

Och finns det något härligare än att somna till deras snarkningar, rapa ihop med dem efter maten eller prata med dem på deras egna grymtliknande språk :love:
Jag älskar min staffegris !

det finns inge bättre än att tänka "långnäsa på dig du" när deras "supersnälla lugna fina soffhundar" reser ragg och gör utfall, medans våra farliga kamphundar trippar så fint brevid och gör nada
:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka