Spinoff på hjälptygelstråden

Centaur

Trådstartare
Väldigt många beskrivar att dom använder gramanen på hästar som är spända, går för högt och behöver hjälp att slappna av. Det är nog också det syftet jag själv skulle kunne tänka mig att använda en graman, om jag visste varför hästen verkade mer avslappnad. Min fråga lyder:

Varför blir hästen lugnare när den sänker huvudet?

Det lär ju finnas en fysisk orsak till det. Dessutom har jag för mig att jag läst att ett av skälen bakom Ankys rollkur var just att hennes hästar var spända och hetlevrade och dom kom på att om dom reds med huvudet väldigt lågt så blev dom lugnare och såg inte lika många spöke.

Sv: Spinoff på hjälptygelstråden

Hästen utsöndrar endorfiner (tror att det är det, den utsöndrar något i alla fall) när den sänker huvudet och slappnar av. Det är samma med människor.

Oj nu har jag lärt mig nått nytt idag! :D

Tvingar man ner en häst så måste den även där slappna av för att det inte ska bli obehagligt för den.
Kan inte förklara hela den process som uppstår inuti hästen för det är inte mitt område.
Men vid avslappning så utsöndrar den ett ämne som är lugnande.

Det handlar om avslappningen inte när den får ner huvudet.
Även om du får ner huvudet på ett lite hysterisk häst så blir den inte lugn för den slappnar av.....så man kan inte tänka att "får jag bara ner huvudet så lugnar den sig" utan det är avslappningen som gör det.

Alltså den utsöndrar inte ämnet bara för att den sänker huvudet.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 097
Senast: Migo
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 884
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama