Spinoff på hjälmtråden.....

bigganl

Trådstartare
Det diskuterades här om varför så många westernryttare rider utan hjälm. Jag funderar vidare och undrar varför många westernryttare rider utan hjälm men MED säkerhetsväst. Det ser ganska konstigt ut. Ologiskt för mig. Jag skulle nog tänka på att skydda huvudet i första hand, men jag möter många ryttare som rider så här så jag antar att det finns en tanke med det. Vilken?

Sv: Spinoff på hjälmtråden.....

Jag kan tyvärr inte svara på frågan om varför en del använder säkerhetsväst men inte hjälm, själv har jag aldrig använt säkerhetsväst, men däremot hjälm.

Däremot red jag en gång i tiden för en amerikansk tränare som sa att han aldrig skulle sätta sig upp på en häst utan bältbuckla på bältet. Han hade suttit på en häst som rest sig och gått runt med honom på ryggen, knoppen på sadeln hade träffat bältbucklan och gjort en flera cm djupt märke. Den bältbucklan räddade enligt honom hans liv och numera pryder den spishyllan hemma, medan en ny bältbuckla fungerar som hans "lifesaver" om det skulle någon gång skulle behövas igen. ;)

Det är ju en tänkbar anledning. Sadelhornet vill nog ingen ha i magen.

Jag kan inte heller svara på din fråga för personligen rider jag både i hjälm och säkerhetsväst, jag har läst om så många olyckor som kunde ha undvikits om rätt skydd hade används och eftersom jag vet att jag har en kille som är lite sprättig så tänker jag inte chansa;)

Jag vet bara en enda som rider med säkerhetsväst, och det finns nog främst två anledningar:

1. Han säljer själv säkerhetsvästar, och gör reklam för dem på det sättet.

2. Han rider till och rider in hästar, och får gärna problemhästar på halsen. Har man som yrke att "riskera livet" med mer eller mindre crazy hästar så antar jag att man gärna sätter på sig en säkerhetsväst... :crazy:

Annars så är det väldigt ovanligt - i alla fall i mina kretsar - att man rider med säkerhetsväst. Jag kan inte komma på någon som gör det faktiskt... Men däremot så är det desto fler som rider med hjälm, i alla fall hemma och på träningar. Dom flesta tävlar dock i hatt.

På rodeon i USA så skulle ingen komma på tanken att rida utan väst. Hjälm har jag aldrig sett dock, hatten sitter där den ska tills den flyger av. Västen har räddat många bullriders från att bli stampade till döds.

kenneth skrev:
På rodeon i USA så skulle ingen komma på tanken att rida utan väst. Hjälm har jag aldrig sett dock, hatten sitter där den ska tills den flyger av. Västen har räddat många bullriders från att bli stampade till döds.
Faktum är att flera av tjur-ryttarna numer börjat använda hjälm och ansiktsskydd. Framförallt är det ryttare som fått ansiktet/huvudet illa tilltygat av hornen...bara ett litet tillägg;)

Vill inte ha hornet i magen...?

Alltså jag tar gärna hornet i magen och har hjälm på mig, än ingen hjälm och fastnar med hornet under säkerhetsvästen och hänger på sida/under hästen (eller var jag nu hamnar beroende på om sadeln rullar med runt, vilket han antagligen gör då jag väger betydligt mer än den) när den bockar, stegrar sig eller vad som nu inträffar...

:(

kenneth skrev:

Jag kan verkligen förstå, precis som jag skrev, att de som riskerar livet i ganska... extrema situationer skyddar sig med säkerhetsvästar osv. Jag skrev mitt inlägg med Sverige i åtanke, och vad jag vet är det ju inte särskilt vanligt att vi har rodeo i Sverige? ;)

Ja, jag vet ju inte. Det är därför jag undrar. För mig är det självklart att skydda huvudet och därför ser det lite konstigt ut med väst och ingen hjälm. Men jag är säker på att det finns en tanke bakom och därför ville jag veta vad.

Men jag menar inte rodeoryttare utan fritidsryttare. Vi har tex ett företag som har westernridning här i närheten. De kommer i lång karavan längs vägen ibland och ledarna sitter iförda väst men utan hjälm. jag tycker det ger fel signaler till dem som rider med. Sen undrar jag hur försäkringar täcker om en ryttare skadar sig och inte har haft hjälm? Gäller försäkringen då?

Alltså jag respekterar verkligen hästfolk som håller på med all form av unghästhantering proffesionellt... men jag var förra året på en clinic där denna unga herre höll på med inridning av en unghäst och red utan hjälm, men med väst.. jag fattar varför man har väst, men varför inte hjälm oxå, DET fattar jag verkligen inte!!! Det är ju bland det viktigaste och om man ändå funderar på att skydda sina inre organ lever etc. så varför inte tänka på det man tänker MED???

:smirk:

Nu känns det lite olustigt med hon som ligger i koma pga att hon red utan hjälm.Jag har alltid ridit med hjälm det känns bara naturligt att hjälmen åker på när man ska rida .Man får ju tänka på att även om hästen man rider e snäll så e dom flyktdjur o jag tycker inte att man kan lita till 100% på dom.

Jag håller med dig. Har man inte fysiska problem som gör att hjälmanvändande blir jobbigt så ser jag ingen anledning till att inte ha hjälm. Jag menar, hur jobbigt på en skala är det att ta på sig den?:smirk:

det har jag aldrig sett faktiskt! har nog inte sett någon seriös westernryttare med säkerhetsväst överhuvudtaget, hjälm eller inte

Jag är inte en oseriös westernryttare o bör då alltså klassa som seriös? O jag har säkerhetsväst när jag rider unghästar.

Nja, det stämmer inte med min bild. Den första jag såg är en känd tränare och tävlingsryttare i närheten. Han höll på med inridning av unghäst och det kan nog förklara saken, men jag tycker nog han skulle satt på sig en hjälm också.
Sen har jag ett westernridningsstall nära hemma. De har mycket grupper de är ute med och ledarna rider ofta (inte alltid) med säkerhetsväst men har inte heller hjälm. Så visst förekommer det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar