Spinoff på andra åsktråden: åska under ridning?

hier

Trådstartare
Jag skulle personligen inte vilja rida i åskväder, i synnerhet inte om det är nära. Men ponera att man blir överraskad av ett kraftigt åskoväder när man är mitt ute i skogen, långt från stallet :nailbiting:

Vad gör man?
 
Lite småmuller hade jag nog inte brytt mig så mycket om, men kanske inte dragit iväg längre från stallet än nödvändigt. Börjar det däremot komma nära skulle jag vänt hemåt och tagit mig hem så snabbt det går utan att visa hästen att jag är orolig. O är det väldigt nära hade jag hoppat av och gått bredvid, min häst skulle nog inte klara ett blixtnedslag och rejäl åska precis i närheten. Bättre hoppa av och vara lugn då.
 
Hem, fort! Ponnyn brukar vara stabil i sig så henne skulle det inte bekymra. Däremot skulle den stora vilja hem och detnär fort.
 
Är det långt bort bekymrar jag mig inte, men är det nära ser jag nog till att rida mot hemåt. Oftast drar ju åskoväder förbi snabbt så man hinner ju sällan hela vägen hem.
 
Jag har stor respekt för åska och rider inte om det mullrar. Skulle det börja medan jag är ute skulle jag ta mig hem så snabbt jag kan. Hästen är inte åskrädd men matte är ;)
 
Jag är lite åskrädd, en gång har jag blivit "fast" ett rejält oväder, det blixtrade och smällde samtidigt, hästen brydde sig inte alls men jag fick lite panik så det blev full galopp hem i nån hukande sits (som om det skulle hjälpa).
 
Har jag varit ute och det börjat åska så har jag tagit den "säkraste" vägen hem. Dvs inte kanske den kortaste över öppna fält osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 815
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 998
Senast: Svartkatt
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp