*Spinoff* Hur transportera sto med föl?

Saigon

Trådstartare
Hur gör ni när ni kör sto och föl?

Har ni mellanvägg i eller inte?

Lägger ni fölet framtill och stänger med halmbalar?

Om ni inte har mellanvägg i, är ni inte oroliga för att stoet ska råka trampa på fölet? För även om man kör lugnt och fint så att inte stoet ska behöva tappa balansen, så kan man ju råka ut för olyckssituationer där man är tvungen att tvärbromsa eller gira (pratar då om extrema situationer). Och då måste ju risken vara stor att stoet råkar trampa fölet. Men å andra sidan så blir man ju tvungen att ha fölungen framtill om man har mellanväggen i, vilket ju kan bli ganska trångt i vissa transporter.

Hur resonerar ni?

Hur lastar ni fölungarna? Bär ni in dem (tänker då främst på dem som har dem längst fram) eller går ni in med dem och sedan stänger för? Går ni in samtidigt med stoet eller väntar utanför tills fölungen är på plats? Om i så fall, hinner inte fölisen bli orolig då och förflytta sig innan stoet kommer in?

Sv: *Spinoff* Hur transportera sto med föl?

Jag tar bort mellanväggen och låter fölet vara löst i transporten. Stoet är bundet. Jag har alltid transpoterat sto och föl på detta sättet och det har aldrig hänt några olyckor, utan det har gått bra.

Det är viktigt att man stängen den övre luckan bak, för jag har hört att vissa föl försökt hoppa ut där och det är inte så lyckat om de lyckas och ramlar ut i farten.

Vissa fölungar går på transporten utan att man behöver bära in dom, men ett vi har här hemma nu har vi fått backa in varje gång för han är enormt envis. Min sambo står sedan och håller i honom inne i transporten och därefter går vi in med stoet, stänger bakluckan och that´s it. :)

De flesta kör nog med fölet löst och utan mellanvägg. Det skulle jag själv aldrig riskera, stoet kan mycket riktigt trampa på fölet.

Jag har mellanväggen i och sätter en skiva under bommen framtill och en skiva baktill bakom fölet. På så sätt är fölet löst men ändå "fast" i den lilla spiltan. Jag har gjort så flertalet gånger och inget föl har någonsin kommit till skada under färd. Ingen grimma på fölet och väggarna (de extra) måste fästas noggrant, jag har bundit fast mina.

Jag tar ut allting i kärran och kör stoet uppbunden, men fölet löst, och så massor med bädd och mjukt underlag så fölet inte halkar.

Hur jag lastar beror lite på individen, men normalt fölet först och sen in med stoet.

Vi har kört vårt sto + föl ett antal gånger fram - tillbaka från seminstationen. Stoet har innan haft panik när man har lastat, galopperat mot mellanväggen. Efter mkt lastträning är det problemet borta. Vi har nu alltid kört med mellanväggen borta (med fölet), stoet uppbundet och fölet lös i transporten med spån i. Risken finns ju såklart att stoet man trmpa fölet, men om stoet är en bra mamma så händer inte det. En människa trmpa ju inte på sitt barn, eller hur?

Än så länge så ahar detta funkat utmärkt, självklart har vi luckan uppe, och så leder vi ner fölet.

Risken finns ju såklart att stoet man trmpa fölet, men om stoet är en bra mamma så händer inte det. En människa trmpa ju inte på sitt barn, eller hur?

Nej, de undviker det så klart om de bara kan. Och får man bara köra lugnt och fint utan någon inblandning från andra så ska det ju gå bra. Men det har hänt mig mer än en gång att bilar har missat oss och kört rätt ut i vägen så att man har blivit tvungen att bromsa hårt för att undvika kollision. Likaså så skulle man ju inte fortsätta köra rakt fram om en älg eller en människa el dyl skulle springa ut på vägen. Då blir man ju tvungen att gira. Och det är i den typen av situationer som det ju måste bli snudd på omöjligt för stoet att inte trampa på fölet. Förvisso händer de situationerna inte ofta -men de kan ju inträffa. Och då vill man ju gärna ha mellanväggen som skydd. Men så länge inget sådant inträffar så tycker jag ju också att det borde vara bättre utan mellanväggen.

Men jag velar fram och tillbaka. Det är därför som jag är nyfiken på hur ni andra gör och hur ni resonerar.

De flesta kör nog med fölet löst och utan mellanvägg. Det skulle jag själv aldrig riskera, stoet kan mycket riktigt trampa på fölet.

Jag har mellanväggen i och sätter en skiva under bommen framtill och en skiva baktill bakom fölet. På så sätt är fölet löst men ändå "fast" i den lilla spiltan. Jag har gjort så flertalet gånger och inget föl har någonsin kommit till skada under färd. Ingen grimma på fölet och väggarna (de extra) måste fästas noggrant, jag har bundit fast mina.

Och stoet har inte blivit oroligt av att inte ha den i sin direkta närhet?

Under alla år jag har kört eller varit med och kört sto med föl har vi alltid kört utan mellanvägg och med stoet uppbundet. Luckan bak stängd och skötardörren spärrad så att den inte kan gå upp om fölet råkar stöta i den.
En av anledningarna är att fölet ska kunna dia under resan. Det kan det ju inte om man stänger in det för sig själv.
En enda gång har vi behövt panikbromsa med sto och föl i släpen. Stoet trampade inte på fölet utan gjorde allt för att inte göra det och vrickade sig själv. Var bra igen på några dagar.

Ingen mellan väg, stoet står bundet oh fölet är lös.
Vi lastar stoet först, sen blir det oftast lite "putt på" fölungen
Alltid funkat bra för oss:) Fölet har nog grimma på sig, länge sedan vi körde föl, eller om vi tar på innan vi lastar ut

Hon har fölet i sin direkta närhet, hon kan vrida huvudet och nosa på det när hon vill under resan. Fungerar super.

Kör utan mellanvägg, fölet löst utan grimma, stoet bundet. Lastar stoet först, fölen brukar följa efter väldigt smidigt, vid något tillfälle har det dock krävts att man lyft fölet lite under rumpan. Inga skydd på stoet (risken finns att ett busigt föl biter och drar i dem), ser till att spärra skötardörren utifrån. Inget hönät eller annat att trassla in sig i.

Jag har alltid kört utan mellanvägg. Stoet fast och fölet löst. Ingen grimma på fölet.
Inga transportskydd på. Har man skydd på stoet så är det svårt att känna fölet och större risk för tramp.
Är fölet väldigt litet har jag lagt halmbalar fram för att slippa få in dom där fram. Det är så svårt att få ut dom igen om dom lagt sej:crazy: Hände en gång... som tur är hade jag då transport med fronturlastning och vi fick baxa ut henne där. Hon var inte mer än en vecka och hade senkontraktur så hon hade svårt att att sej upp.

Nu står alla mina ston väldigt bra när jag åker. (undrar ibland om jag glömt lasta in;))
Men jag tror många gånger stona står mer still med föl i.
Brukar ha grimma på fölet vid i och urlastning. Har också hört om föl som försökt hoppa ut så jag brukar vara noga med att någon håller fölet när luckan ska öppnas. Sen kan dom gärna få gå ut själva om dom följer stoet bra. Annars leds dom.
ofta följer fölen mamman in om man har ett lättlastat sto.
Sist fick jag bära in fölet och hålla kvar det där medans kompis tog in stoet. Gången efter följde hon med stoet, men då hade vi bra infångat och två som gick bakom.
Tror det är bra om man är några stycken första gången innan man vet hur föl och sto beter sej. Brukar vara bra om man är två som tar varandras händer bakom fölet "på var sida" och föser in det efter stoet. Alltså ytterligare en på stoet och någon som kan stänga.

Oj vad långt det blev!

Nu ska jag kolla film med ungarna:p

Lycka till!

Jag har ett sto som är snäll att lasta men som skrapar mycket med frambenen under färd.
Då jag har möjligthet att få låna en liten lastbil har jag gjort så, första gången utan mellanvägg var stoet väldigt oroligt. Fölet stod blickstilla, dock nu på väg hem från seminstationen hade vi mellanvägg i och både sto & föl stod jättefint.
Jag har inte haft grimma på fölet någon gång.

Har man ett coolt sto skulle jag köra i trailern, men jag törs inte det då det finns för stor skaderisk på fölet när mitt sto skrapar.

Jättesöt fölis du har:love: Mitt ena sto har oxå en bocelli bebis:)

När jag kör fölisar tar jag ut mellanväggen lägger in en spånbal sen halm över så det blir som en mysig box:). Lägger halmbalar framtill så inte fölis lägger sig och fastnar mellan mitt sadelskåp och väggen. Sen tar vi alltid in fölet först, min sambo ( föser, bär) in det och håller kvar den därinne sen lastar jag in stoet, binder henne och fölis är lös.
Gjorde tvärt om första gången jag lastade ett sto med föl, jag tog in stoet först, varpå fölis inte förstår vart mor tar vägen och sprang runt i stallet helt förtvivlad och stoet kastar sig ut och situationen blev väldigt rörig och stressad. Sen hade vi ett helsike att få in stoet igen även fast fölis stod där inne.
Så jag lastar ALLTID in fölis först sen stoet ,det går väldigt smidigt och framförallt lugnt till.
Jag körde ca 25 mil när jag hämtade mitt sto med föl och körde dom till seminstationen för någon vecka sen då va fölis 2 v och 5 dagar. Dom stod som ljus hela vägen:laugh: Han la sig inte ens ner, han stod i samma färdriktning som mamma sin längst bak jättenöjd.

Va och hämtade dom idag från seminstationen och upprepade proceduren och allt går väldigt lungt och smidigt till. Man kör ju väldigt försiktigt, i alla fall jag:laugh:

Senast ändrad:

Jag kör alltid med mellanväggen i, då mitt sto brukar vara lite orolig under resan och står stadigare med stöd av väggen. Skruvar bort hantaget på insidan av dörren, utifall fölet skulle gå fram dit. Strör mera på "föletssidan" med spån och kort halm. Tar in fölet först, en puttar och en håller i grimmskaftet och tar sedan in mamman efter det (den som leder in fölet står kvar och håller i tills luckan är stängd), ingen grimma på fölet under resan. Fölet har hitills stått stadigt med rumpan mot baklämmen och stoet har koll på vart fölet är. Har gått suveränt hitills!

*kl*
Vi kör alltid stoi med föl utan mellanvägg. Stoet fastsatt och fölet löst i trailern. Framför bommen lägger vi höbalar så fölet inte kommer under eller kommer åt dörren i fram.

Har aldrig haft problem på det här sättet. Föl har till och med lagt sig för att sova en stund och mammorna är väldigt duktiga på att hålla koll på hovarna kring sina små.

Om lastning: Vi går in med mamman först, en medhjälpare puttar in fölet direkt efter/samtidigt om det inte springer in själv. Är mamman liute orolig vid lastning så backar vi upp emot stallet så hon lättare har koll på ungen under lastningen. Det har fungerat lugnt och problemfritt hittills.

*kl*

När jag körde mitt sto & föl så lastade vi fölet först, sen fick två st hålla fölet medans stoet gick in (hon kan kasta sig några ggr). Stoet fastbundet & fölet löst, ingen mellanvägg.

Måste bara ställa en fråga: Hur gör ni med precis avvanda fölungar? Säg att de är mellan 5-8 månader gamla när de vänjs av och ska direkt till en ny ägare, hur gör ni då?

//Diana

*kl*

När jag körde mitt sto & föl så lastade vi fölet först, sen fick två st hålla fölet medans stoet gick in (hon kan kasta sig några ggr). Stoet fastbundet & fölet löst, ingen mellanvägg.

Måste bara ställa en fråga: Hur gör ni med precis avvanda fölungar? Säg att de är mellan 5-8 månader gamla när de vänjs av och ska direkt till en ny ägare, hur gör ni då?

//Diana

Vi har kört även dem lösa, utan mellanvägg, utan grimma. Skötardörren spärrad utifrån, frambommen i högsta läget och massor med halmbalar framför. Har hittills gått väldigt bra

Etersom vi har/hade sto ej står still om vi tar väck mellan väggen får den vara i. å sedan så lägger vi halm balar framtill så bebbe står på en sida å stoet på andra sidan. funkar kalas. stoet står uppbundet som vanligt å bebbe står samma som stoet men ej bunden.

*kl*

//Diana

Jag gör likadant som Boccia, det har gått jättebra:)

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
414
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: Masse
·
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 135
Senast: eldkyss
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 180
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka