Spinna på spinnrock

monster1

Trådstartare
Idag impulsköpte jag en spinnrock på röda korset, den var vackert kornblå och jag har surfat för mycket på amerikanska stick och virkbloggar där de spinner sitt eget garn :o. Så nu återstår frågan, är det någon som vet hur man spinner eller har någon bra sida som beskriver de olika delarna på en spinnrock samt möjligen hur man trär den..?
Framförallt behöver jag veta om den innehåller alla delar samt om det är möjligt att på något sätt komplettera den. Hur avgör man om det är en spinnrock för ull eller om det är en spinnrock för lin?
 
Sv: Spinna på spinnrock

Samma spinnrock kan användas för ull och lin, men när du spinner med lin behöver du ett linhuvud. Ull är lättare, så börja med det. Är det en högrock, som har snurran över hjulet eller en långrock där hjulet är vid sidan?
 
Sv: Spinna på spinnrock

Nu har jag släpat hem den också, det är en högrock allt verkar sitta ovanpå hjulet. Det är möjligt att jag har ett linhuvud/rockhuvud. Jag verkar dock sakna rockpinne (pinne som skall sitta i spinnvingen för att hålla reda på tråden). På ena sidan av spinnvingen är det piggar men på den andra är det hål.
 
Sv: Spinna på spinnrock

Bra att det är en högrock, det är lite enklare :-) På de spinnrockar jag spunnit på har det suttit krokar på båda sidorna av spinnvingen. Man lägger tråden runt en krok och spinner, när det blidats lagom mycket tråd under den kroken flyttar man tråden till nästa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp