spinn off på köpa häst osedd

Seabaz

Trådstartare
Det är ju många trådar om folk som funderar på att köpa häst men inte kan åka och titta på den för den står för långt borta.

Dessa trådskapare får alltid olika svar, att det finns de som blivit bra och även de som blivit dåliga och vi kan nog vara överens om att det är i det enkilda fallet man får se till.

MEN det jag undrar nu då, vad är det för hästägare som säljer sin häst till någon man inte träffat öga mot öga?
Svindlare i telefon måste det ju finnas åt "båda hållen"?

Jag har aldrig sålt någon häst men tror knappast jag skulle kunna göra det?
Är det mestdels hästhandlare som gör detta eller även privatpersoner??

Sv: spinn off på köpa häst osedd

Jag skulle aldrig köpa en häst osedd. Inte heller sälja, bryr man sig om sin häst vill man ju veta var den hamnar, eller? Det gäller i båda riktningarna.

har faktikst inte tänkt på det sättet, men jag skulle heller ALDRIG sälja min häst till nån jag aldrig träffat.

Men ofta är det väl inte privatpersoner som gör så utan dom som har försäljningstall... jag menar verkligen inte att dom bryr sej mindre om hästarna men det kanske blir mindre personligt?
fast man borde ju ändå vilja veta vem som ska ha ens häst....

Jag vet inte vem som säljer på det sättet, själv skulle jag inte drömma om att sälja en häst utan att ha träffat köparen först.
Jag skulle mycket väl kunna backa på en köpare om det inte känns rätt, har jag kommt till punkten att sälja så måste även det ske under ansvar. Vi talar ju inte om att avpollitera eller avveckla, utan att en vän ska flytta och få ett nytt hem.

Jag sålde faktiskt en unghäst osedd... *hukar mig i bänkarna*

Men det efter låååånga samtal med köparen, där vi pratade om allt möjligt både om hästar och annat. Kom fram till att vi är lite "soulmates" faktiskt :angel:

Hon bor lååååångt bort och var bara helt förälskad i min "unge". Av det hon berättade om sin unghästvana osv tyckte jag mig förstå att hon skulle klara av min bebis på bästa sätt.
Hon har nu första året haft honom uppstallad hos en duktig tränare och fått hjälp med inridningen osv, precis som hon sa att hon skulle.
Hon var också beredd att åka halvvägs och hämta honom, så vi i alla fall skulle träffas live.

Ja, jag föll för denna köpare och kände mig övertygad om att hon talade sanning. Kanske naivt och dumt, men denna gången gick det bra.

Dock tror jag inte jag skulle sälja en ridbar häst osedd. När det finns något att provrida osv tycker jag man ska göra det, men denna unghäst var ju nästan ohanterad som jag sålde. Lite svårt att "pröva" honom.

Så gjorde jag, och fick en ny fin vän på köpet faktiskt :love: Vi ska till henne på semestern och träffa lillbebisen :love:

Har både köpt och sålt häst osett, MEN vid köp har jag alltid åkt och hämtat hästen själv (oavsett avstånd) och vid försäljning har köparen själv kommit och hämtat eller så har vi transporterat hästen till köparen.

Jag skulle aldrig sälja min häst osedd till en köpare, såvida det inte handla om ett fall där jag kände till var hästen skulle hamna och att jag tidigare haft kontakt med dem som är intresserad av hästen jag ska sälja, dvs att man "små känner personen"

Hästhandlare köper väldigt många osedda hästar, helt klart. Men jätte många privatpersoner också.

Jag hade kunnat köpa en osedd häst, om den var ifrån utlandet och att man på något sätt fått se papper på att hästen är frisk from den dagen hästen skickas till mig osv, hur det fungerar har jag dock ingen aning.

Annars skulle jag aldrig, aldrig, aaaaldrig sälja en häst som köparen inte varit och tittat på, det har för mig den största betydelsen att se personen som faktist ska ta hand om min bästa kompis.

Jag har faktiskt köpt totalt fyra hästar osedda...alla från samma säljare men vid två olika tillfällen.

Det har vid båda tillfällena handlat om avelsston med föl vid sidan. Stonas "prestation" i form av avkommor är ju lätt att kolla och säljaren och jag har en gemensam bekant som kunde gå i god för oss båda.

Eftersom som första affären avlöpte till bådas belåtenhet var det ignen av oss som ens tvekade en sekund att genomföra ytterligare en affär. Det kändes, och känns fortfarande som om vi vid det laget kände varandra väl trots att vi ännu idag inte träffats rent fysiskt.

Allt, hästar, transporter, papper, betalningar, kvitton..ja verkligen ALLT har fungerar helt friktionsfritt och hur enkelt som helst.

Alla hästarna har absolut varit allt jag önskat och till och med lite till vad det gäller det ena stoet.....men tusan vet om jag skulle våga igen..:)))

jag köpte faktiskt en 2-åring för ett par veckor sedan utan att ha sett den.....(bara på bild)...:) :) hade dock pratat mycket med ägaren (försäljningsstall), hon hade varit inne och läst om mig på min hemsida www.piczo.com/baddy96 och hon var noga med att hästen skulle få det bra eftersom det var en egen uppfödning.....måste erkänna att både min pappa och jag var nervösa när vi åkte och hämtade henne....men hon var bara för söt...och jättetrevlig att hantera.....Säljaren och jag kom överens om att om jag nån gång skulle sälja henne så skulle hon få förköpsrätt...

skulle däremot aldrig kunna köpa en riden häst eller en dyr häst utan att först kolla på den.....och jag kan hålla med om att det egentligen är konstigt att nån vill sälja sin häst utan att ha träffat köparen...men, men...jag fick en underbar liten ponny.....

CopyofPICT2753.jpg

Jag har köpt 2 hästar utan att titta först. båda var inridna. En ifrån galoppen och en annan. Inga probs med någon av dem. Dock inga svinaktigt dyra hästar, då hade jag tittat och provridit först.

Min madam såldes osedd till mig, och hon betydde oerhört mycket för sin förra ägare (privat). Ibland så ringer hon och frågar hur det går, jag skickar bilder, skriver brev och har även kommit i kontakt med damens förra fodervärd.

Jag trivs som handen i handsken med Carissa, men jag kommer nog aldrig köpa osedd igen - god lycka är inte tillför att uttnyttjas.

Jag köpte ju min osedd från island, det är ju väl egentligen en annan sak, fast hade känts mycket bättre om jag hade fått träffa honom först, men ändå. Men om jag skulle sälja min häst nu, och någon som bor i malmö som jag inte känner vill köpa honom men är "för lat" för att åka upp och provrida och så, så skulle jag inte sälja honom till den peronen. Det är ju ändå ett liv man säljer. :crazy:

*KL*

Och jag köpte ju welshåringen osedd. Jag har inte ens pratat i telefonen med säljaren, bara mailat. Hästen är född och uppvuxen hos en person jag känner 'hyfsat' och litar på (och hon känner mig lika hyfsat, och litar på mig. Jag har haft hennes häst här), och jag litade helt sonika på hennes omdöme. Och när det gäller så små (åringar) så är det inte så himla mycket att 'titta på', mer än om de är korrekta i benen, exteriör osv.

En av de mest 'skumma' hästaffärer jag gjort faktiskt. Och fort gick det med, från första kontakt tills han stod här var det två dygn.. *hukar mig*

Än så länge är jag utmärkt nöjd med den lilla dock, och han är precis som utlovat/förväntat.

RIDEN häst skulle jag aldrig köpa osedd dock, och jag tror inte jag ska prova 'utmana ödet' igen och köpa en åring osedd heller ;)

Jag skulle både kunna tänka mig att köpa och sälja häst så.

Men med försäljning så vill jag ha referenser. Tränare/stallplats mm mm och har inga problem att lämna ut sådana referenser om jag skulle köpa en häst osedd.
Riden häst skulle jag nog inte köpa osedd men åring/fölsto/promenadhäst
har hittils inte köpt någon osedd häst men är inte främmande för tanken

Jag köpte mitt arabsto osedd som unghäst. Hon är dansk import men uppfödarna ville nog gärna veta var hon hamnade så de körde helt enkelt hem henne åt mig för en billig penning. På så sätt fick de ju både träffa mig och se stallet hon skulle stå i.

De hade ju kunnat vägra lasta av hästen, ge tillbaka handpenningen (jag betalade resten vid leveransen) och ta med sig hästen hem i värsta fall.

Senast ändrad:

Å andra sidan lyckas väl hästskojare luras även om man träffas, så vad fasen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar