Spin off - pengar, hur hade du delat med dig?

Dresden

Trådstartare
@Karma funderade över konsumtionshets och jag håller med, att tävla med grannar och vänner om det bästa man kan ha är verkligen inget för mig.

Men nu har jag sålt ett hus och fick en liten summa över (hus i värmland är inte så dyra så det är inga miljonsummor vi talar om, men mycket för mig) och jag började fundera över hur jag kan hjälpa vänner att få något de vill ha utan att så att säga skriva det på näsan på dem.
När jag inte hade pengar själv var jag extremt noga med att allt skulle vara rättvist och att ingen skulle bjuda mig på något, verkligen inte. Nu vill jag själv hjälpa mina vänner utan att såra dem, även om de säkert förstår vad jag håller på med så kan de ju inte gärna argumentera om jag får något eget, bra av värde tillbaka? ;-)

En vän som säljer smink köpte jag en stor uppsättning från, femtusen gick det på och hon får hälften.
En annan underbar vännina fick precis en bebis och till henne skickade jag ett jättegrattis och eftersom jag inte visste hennes adress (skyddat boende) så fick hon en tusenlapp till blommor, choklad, champagne eller vad hon vill.

Sånt är ju jättebra!
Hur kan man mer hjälpa vänner utan att de tar illa upp? Det är en sån extremt ny sits för mig, men just därför vill jag hjälpa de få vänner jag faktiskt har. Skulle vilja köpa hö till min hästgranne, men jag tror inte att hon skulle ta emot det, hon har samma stolthet som jag hade (och fortfarande har om man ska vara ärlig, ha ha)

Om du hade kommit över en större summa pengar, hur hade du delat med dig till dina vänner?
Hade de förstått och tagit emot?

Om jag hade "kommit över" en större summa pengar så hade mina barn fått en del av dessa, ett fåtal vänner som jag vet verkligen behöver hjälp och som dessutom skulle tacksamt ta emot sådan hjälp skulle få en del och resten skulle jag behålla själv för att känna ekonomisk trygghet.

Om jag vunne en mycket stor summa, skulle jag dela med mig, men då hade jag kunnat göra det som gåvor, eftersom det inte skulle ha varit svårt att ta emot dem, när någon har vunnit mycket pengar.

Om jag "bara" hade sålt ett hus, skulle jag vara mer försiktig, men hjälpa någon som eventuellt behövde. Annars skulle jag spara pengarna.

Det finns en anledning att vara försiktig med gåvor. De riskerar att skapa en obalans. Det finns till och med en risk att någon drar sig undan, därför att vederbörande inte kan återgälda gåvan och känner tacksamhetsskuld.

Det där med större summa pengar är ju lite olika hur man tänker, för mig är 300.000:- jättemycket. Kanske för att jag inte någonsin haft så mycket tillgängligt förut och just därför vill jag dela med mig.
Sen ser jag små summor som 1000-3000 som väldigt uppskattade hos de som inte har (som jag inte hade extra förut), så det är kanske olika hur livet ser ut.

Men hur väljer man vem man vill ge pengar? Behov eller förtjänst?

När jag inte hade pengar själv var jag extremt noga med att allt skulle vara rättvist och att ingen skulle bjuda mig på något, verkligen inte. Nu vill jag själv hjälpa mina vänner utan att såra dem, även om de säkert förstår vad jag håller på med så kan de ju inte gärna argumentera

Hur kan man mer hjälpa vänner utan att de tar illa upp?

Jag förstår att du menar väl men jag tycker du ska överväga detta väldigt noga. Du har själv varit noga med att göra rätt för dig och jag tror inte att du skulle ha uppskattat att en vän t ex köpte produkter som hen inte ville ha bara för att du skulle få betalt. Det skulle förmodligen få dig att känna dig väldigt illa till mods.

Rekommenderar att du istället funderar lite över varför du har ett så stort behov av att hjälpa dina vänner utan att de har bett om det - så stort att du trots att du misstänker att de skulle ta illa upp vill göra det i smyg!

Respektera dina vänner och gör inget bakom deras rygg. Om du bjuder på ett sätt de inte kan bjuda tillbaka hamnar ert jämlika förhållande i obalans och du riskerar att förstöra vänskapen.

När jag har blivit bjuden "för mycket " av någon vän har det gjort att jag inte känner mig bekväm att umgås med personen. Som att jag och det jag kan erbjuda inte duger.

Det finns en anledning att vara försiktig med gåvor. De riskerar att skapa en obalans. Det finns till och med en risk att någon drar sig undan, därför att vederbörande inte kan återgälda gåvan och känner tacksamhetsskuld.

Det där är något jag tänker mycket över, jag vill inte snedfördela något i vänskapen med de vänner jag har...

Jag hade tänkt efter både en och två gånger innan jag började dela ut gåvor.

Nu vet ju inte jag vilket belopp det handlar om, men jag kan prata utifrån hur jag ser på det. Om jag hade fått ett överskott på, säg, några hundra tusen, hade det varit ganska mycket pengar för mig, men jag hade inte sett det som att jag hade mycket pengar. Då hade jag nog valt att sätta in det på ett sparkonto, kanske köpt litegrann till mig själv och möjligen bjudit närmsta vännerna/familjen på en finare middag eller något, men inte mer. Sedan skulle jag väl möjligtvis kunna ge någon finare present vid födelsedag, julafton, bröllop eller liknande.
Några hundra tusen är som sagt mycket pengar för mig, men jag är också medveten om att skulle jag till exempel ha ett arbete och bli arbetslös, om jag blev sjuk, något oväntat skulle hända helt enkelt, så kan några hundra gå åt väldigt fort. Och börjar man köpa och ge bort saker så försvinner pengarna gärna snabbare än man förstår i början.

Jag tror det väldigt lätt kan bli obekvämt i relationerna om man börjar dela ut gåvor.

Jag förstår att du menar väl men jag tycker du ska överväga detta väldigt noga. Du har själv varit noga med att göra rätt för dig och jag tror inte att du skulle ha uppskattat att en vän t ex köpte produkter som hen inte ville ha bara för att du skulle få betalt. Det skulle förmodligen få dig att känna dig väldigt illa till mods.

Ang min sminkvän så har jag längtat efter att kunna köpa ett helt komplett sett länge så jag tror inte att jag gör något fel. Tidigare hade jag en annan väninna som sålde samma serie och då kunde jag bara köpa något litet billig, nu tog jag ut svängarna rätt rejält. Det är dryga produkter så jag får valuta för pengarna. Men jag kunde ju ha köpt samma saker i någon butikshylla.

Rekommenderar att du istället funderar lite över varför du har ett så stort behov av att hjälpa dina vänner utan att de har bett om det - så stort att du trots att du misstänker att de skulle ta illa upp vill göra det i smyg!

Respektera dina vänner och gör inget bakom deras rygg. Om du bjuder på ett sätt de inte kan bjuda tillbaka hamnar ert jämlika förhållande i obalans och du riskerar att förstöra vänskapen.
Det handlar egentligen inte om att göra något bakom deras rygg, mer att hjälpa folk utan att få dem att känna att de måste ge något tillbaka.

Det jag är mest nyfiken på är hur ni andra skulle hjälpa närstående om ni hade chansen. Med eller utan att de visste!
Bara rent spekulativt ;-)

Men hur väljer man vem man vill ge pengar? Behov eller förtjänst?

En gåva ges därför att givaren vill ge. Det kan handla om behov, men inte om förtjänst. Om du känner att du vill ge, kan ett fadderbarn vara ett alternativ. Själv betalar jag en palestinsk flickas skolgång. Det skapar ingen obalans med någon vän.

Jag skulle varit väldigt försiktig. Rent krasst, det är inte sådana överflödspengar egentligen. Tänk om du skadar dig och inte kan jobba?

Ge små gåvor när det passar sig (dvs upp till en 1000-lapp) men annars skulle jag sätta undan för regniga dagar på ett räntekonto.

Det är skillnad när man har miljoner över.

En gåva ges därför att givaren vill ge. Det kan handla om behov, men inte om förtjänst. Om du känner att du vill ge, kan ett fadderbarn vara ett alternativ. Själv betalar jag en palestinsk flickas skolgång. Det skapar ingen obalans med någon vän.

Jo, jag har två fadderbarn, en pojke i I pojke norra Indien och en flicka i Chile.
De är jämgamla med mina barn och vi skriver och delar med oss av vad som händer rätt mycket, jag tror det är bra för både mina barn och mig.

Jag skulle varit väldigt försiktig. Rent krasst, det är inte sådana överflödspengar egentligen. Tänk om du skadar dig och inte kan jobba?

Ge små gåvor när det passar sig (dvs upp till en 1000-lapp) men annars skulle jag sätta undan för regniga dagar på ett räntekonto.
Det är skillnad när man har miljoner över.

Det där är jättebra att höra, även om det är mycket pengar för mig och mina vänner är det det ju inte i verkligeheten framöver.

Men om du hade stora summor över, med vem skulle du dela dem då och hur?

Hade jag vunnit mycket pengar så hade jag gladeligen hjälpt närstående med sånt de saknar. I ditt fall hade jag inte velat kliva in sådär liksom. Då hade jag nog mer gjort vardagssaker typ bjudit på middag, erbjudit skjuts utan att ta betalt, bjudit på bio. Men om någon fyller år kan man såklart ge en del.

Jag hade bidragit till hästägaren där jag är medryttare tex, köpt mat och lite sånt. Jag hade inte åkt hem till min kompis med hö däremot. Känns konstigt. Jag tror inte jag hade velat ha pengar sådär av en vän. Att bli utbjuden hade jag uppskattat, eller typ "om du följer med på den kursen så betalar jag för dig så jag slipper åka själv".

De har tackat och tagit emot. Och kallat mig tokig. :) (Vill inte berätta mer om vad jag gjort, summor osv).

Åk och res vetja, spendera pengarna på upplevelser :love:

Det är ju just såna där funderingar som @purity_666 skrev som är roliga att höra.
Vad fungerar, vad kan man bjuda på utan att det blir konstigt och vad är det bättre att hålla sig ifrån?

Det där är jättebra att höra, även om det är mycket pengar för mig och mina vänner är det det ju inte i verkligeheten framöver.

Men om du hade stora summor över, med vem skulle du dela dem då och hur?

Hade jag haft EXTREMT stora pengar över (nu snackar vi miljoner efter att jag själv inte har några lån) hade jag fört över en större summa till min särbo att göra med vad han vill. Ingen av mina släktingar hade fått något (förutom mamma om det hade behövts, hon är dement och bor på ett hem).

Jag hade tyvärr inte gett till något annat. Jag har en kronisk sjukdom och är egen företagare (dvs jag får nästan inget för mina skattepengar) så jag hade lagt undan resten som säkerhet för när jag inte kan jobba.

Det handlar egentligen inte om att göra något bakom deras rygg, mer att hjälpa folk utan att få dem att känna att de måste ge något tillbaka.

Det jag är mest nyfiken på är hur ni andra skulle hjälpa närstående om ni hade chansen. Med eller utan att de visste!

Men VILL dina vänner ha hjälp på det sättet? Inser du inte att det förändrar balansen i relationen? Oavsett hur väl du menar och hur gärna du vill hjälpa hamnar din vän i ett underläge som hen kanske inte alls vill vara i. Och som påverkar relationen både nu och längre fram i livet. Jag förstår att du känner dig rik nu och vill dela med dig men hjälp man inte har bett om kan kännas väldigt jobbig och kvävande oavsett hur väl du menar.

När jag hjälper tänker jag att personens egna förmågor och behov avgör vad som är en bra hjälp och när den ska ges. Oavsett om det handlar om gåvor, hjälpinsatser, hundvakt, pengar eller ett lyssnande öra. Det stämmer också överens med hur man idag tänker kring bistånd länder emellan - det är mottagarlandet som avgör, inte givarlandets behov av att känna sig god.

Jag fantiserar ofta om vad jag skulle göra om jag plötsligt vann mycket pengar. Så mycket folk som jag skulle vilja dela med mig till! På liten skala skulle jag vilja bjuda släkt och vänner på en stor fest. Lite större skala en resa med extra allt. Ännu större hjälpa dem med dyrare grejer de behöver, för nån är det körkort, nån annan renovering av hus. Om det var ännu mera, betala deras lån åt dem, CSN, bil eller hus.

Just nu är jag glad om jag har råd att bjuda en kompis på fika nån gång, men snart snart ska jag också ha en egen inkomst!

Jag fantiserar ofta om vad jag skulle göra om jag plötsligt vann mycket pengar. Så mycket folk som jag skulle vilja dela med mig till! På liten skala skulle jag vilja bjuda släkt och vänner på en stor fest. Lite större skala en resa med extra allt. Ännu större hjälpa dem med dyrare grejer de behöver, för nån är det körkort, nån annan renovering av hus. Om det var ännu mera, betala deras lån åt dem, CSN, bil eller hus.

Just nu är jag glad om jag har råd att bjuda en kompis på fika nån gång, men snart snart ska jag också ha en egen inkomst!

Det är just det här, det måste inte vara verkligt utan just vad jag skulle vilja göra för vänner. Jag kan kanske inte göra något jättestort, men varje liten börda man kan lätta på....

Min fråga är med sån, vad skulle du vilja kunna hjälpa dina vänner med?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka