spin off på sluta röka-tråden

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som röker eller har rökt tidigare.
Hur har era tankar gått när ni börjat röka? Vad fick er att prova och att fortsätta?
Finns det något som hade kunnat fått er att låta bli, den där gången då de första blossen drogs?
Var det grupptryck som fick er att testa? Var det i skolan, i stallet eller på fritiden utanför stallet? (jag vet att en del rökning sker just i stallmiljö och minns själv när mina kompisar satt bakom klubbrummet och rökte på min barndoms ridskola - tror/hoppas dock att det är annorlunda nu) Och, vid vilken ålder började ni?

Ja, nu har tankarna snurrat hos ameo igen och jag försöker än en gång förstå något som för mig är helt obegripligt. Det luktar illa, borde smaka lika j***a illa, det är giftigt och kostar en massa pengar - hur försvarar man det inför sig själv?
Jag tror att mina barn blev tillräckligt avskräckta för att aldrig ens tänka tanken på att börja röka, när de såg sin mormor i sjuksängen, som knappt fick luft då bronkerna var igentäppta av tumörer - högst sannolikt orsakat av mer än ett halvt sekels rökning. Men finns det några ytterligare argument att använda för att avskräcka dem? Eller åtminstone få dem att tänka ytterligare ett varv.

Åh, det såg coolt ut. Munstycke och hatt med flor, och rökringar. Så cool var jag i tonåren.
Första tre-fyra tvingade jag i mig tillsammans med min kusin sittandes i kyrkparken mitt i vintern, sen var det bara att fortsätta.
Jag slutade när jag blev gravid med första BARNET, det smakade pyton redan knnan jag visste om att jag var gravid.
Jag har inte börjat igen, kan ta en cigarill då och då sommartid men aldrig cigaretter.

Och nej, mig kunde man Inte avskräcka.
Blotta hoppet om att nikotin minskade hunger var morot nog att börja röka för en 14-åring med ätstörningar.
Numer tycker jag cigaretter luktar satans illa.

Jag började aldrig ordentligt men var bra nära. För min del var det, något otippat, passiv rökning. Jag var utan bostad under ett par vinterveckor och fick bo hos en kompis som kedjerökte inomhus. Utan att ha rört en cigarett själv så hade jag ett ordentligt nikotinsug när jag väl flyttade ut :o Hade jag varit yngre hade jag troligen fastnat, nu hade jag tack och lov hjärnan med mig och det stannade vid feströkning under något år.

Jag kan fortfarande röka cigaretter helt utan problem och tycker faktiskt att det smakar rätt gott. Men ju äldre jag blir desto mer sällan blir det och nu var det nog ett par år sedan jag rökte senast. Det hela är ju bara ruggigt onödigt, för att säga det milt.

Jag rökte nog 3 paket under hela högstadiet, typ inget. Som Hyacinth sa var det för chansen att minska hungerkänslor.
Slutade pga av jag fick reda på att mamma rökte även när hon var gravid med mig och blev direkt äcklad av cigaretter och rökning överhuvudtaget. Det här stör mig än, hur fan kan man göra så mot sitt barn.

Idiotiskt grupptryck och att det var "coolt" att stå bakom gympasalen i högstadiet och röka. Vad som hade kunnat hindra mig var nog annat umgänge.

Sen fortsatte jag på gymnasiet för det var också "coolt". Ren idioti. Sedan fortsatte jag "bara för att". Slutade dock när jag började på universitetet. Dyrt och kallt var det att röka och csn var inte rökvänligt. Nu fattar jag inte hur jag någonsin kunde röka. Så jäkla dumt!
Jag var aldrig någon storrökare men rökte varje dag, 4-5 om dagen en normal dag. Mer vid fest eller om jag umgicks mycket med rökare.

Tycker helt ärligt att cigaretter borde bli olagligt och sluta säljas. Det gynnar inte någon och är bara äckligt och dumt!

Grupptryck rätt av. Var 13 år när jag började. En bidragande anledning till att jag fortsatte var att det var lugnande och tog bort hungerkänslorna. Slutade röka när jag var 20 och nu kan jag inte fatta hur jag tyckte det var gott.

Slutade pga av jag fick reda på att mamma rökte även när hon var gravid med mig och blev direkt äcklad av cigaretter och rökning överhuvudtaget. Det här stör mig än, hur fan kan man göra så mot sitt barn.
Min syster är gravid och röker fortfarande (v. 20), helt ofattbart för mig. Jag blir arg bara jag tänker på det. Den enda trösten är att hon har minskat ordentligt, men hon har inte slutat:rage:

Jag tror inte att du ska förlita dig på att mormors sjukdom avskräcker dem. När man är ung har man inte det tidsperspektivet, man kan inte föreställa sig att det man gör idag skulle påverka en så där långt bort i livet. Isåfall skulle ingen börja röka - alla vet att det kan leda till förfärliga sjukdomar senare i livet. Men när man är ung tänker man ofta på sig själv som osårbar.

Jag tror att jag var 15 när jag började. Det såg coolt ut. Sedan var jag fast.

Jag har slutat två gånger i vuxen ålder. Nu har jag inte rökt på snart 12 år. Det kommer inte att hända igen.

Hmm...det var nog för att det var tufft och p.g.a. umgänget som jag började röka.
Provade första gången i början på högstadiet. Sedan hade jag/vi ett sommarjobb med mycket dötid, och "fri tillgång" på cigaretter, så då satt vi där ute och övade oss på att dra halsbloss. Lite sporadisk feströkning efter det.
Sedan efter högstadiet en ny skola där rökpauserna var en ganska stor del av det sociala, så då blev det mer och mer, och till sist var man en fullblodig rökare. Slutade för några år sedan och har inte rökt en cigarett efter det.

Det var inte direkt grupptrycket som gjorde att jag provade första gången, utan snarare tillgängligheten till cigaretter.
Nu när jag i efterhand ser bakåt så var jag ganska så barnslig ganska länge (tyckte man ju inte då förstås:p) men hängde med de lite "tuffare", så när det fanns någon drivande som skaffat cigg så var steget att prova mycket lägre.
Självklart var det ju bara mitt eget val att röka, skyller det inte på någon annan, men i ett annat umgänge, där prova-på-nyfikenheten varit lägre så skulle jag kanske varit äldre när jag provade första gången.
Det här var sådär 15-20 år tillbaka i tiden, så då var synen på rökning lite annan än idag också.
Ursäkta om det är lite svamligt, har lite svårt att sortera tankarna idag :p

Jag var 13-14 och det var coolt. Min bästa kompis mamma rökte så vi snodde cigg av henne och gömde oss på rasten. Tyckte det smakade rätt gott från början. Fortsatte sedan att feströka och sen när jag började jobba blev det mer och mer för att få en godkänd paus.

Jag har sett bilder på lungor och så vidare men nej mig gick inte att skrämma. Cancer och skit får man ändå.

Gick över till snus senare för det var mer praktiskt när jag fick ett jobb som gjorde det krångligt att gå i väg att röka och sedan blev jag gravid så då slutade jag tvärt. Har försökt sluta och gjort uppehåll i perioder tidigare men alltid ramlat tillbaka.

Jag 'tentarökte' under stor delar av högstadiet och gymnasiet plus att jag feströkte. Det funkade alldeles utmärkt så länge det fortfarande fick säljas små paket. För om jag hade säg två eller tre cig kvar efter en fest så big deal att hiva paketet men när det helt plötsligt var 12 eller 13 kvar. Då kändes det att kasta paketet efter en kväll. Så då fick hag röka upp det. Sen var det dags för nästa fest/utekväll och plötsligt var bumpo vanerökare.

Jag har alltid gillat smaken, eller nej jag har alltid gillat smaken på VISSA cig, och visst finns kanske en predisposition för det hos mig mtp att båda mina föräldrar rökte när jag var liten och mamma även rökte när hon väntade mig. Vilket jag inte dömer eftersom råden faktiskt såg olika ut då. Och ser annorlunda ut nu igen. Uppenbarligen ska en inte sluta tvärt om en blir gravid. (Sidospår bumpo åter till ts)

Jag vet också att det går att sluta: jag kan t ex inte längre frammana en mental bild av min pappa rökande så länge har han varit rökfri (heja världens bästa pappa :love: ) och både jag och mamma har haft långa uppehåll. Jag vill väl egentligen sluta men just nu är det faktiskt inte ett alternativ. Så jag gör så gott jag kan för att minimera mitt rökande istället. Men damn vad gott det är.

Och for the record: hag försöker visa så mycket hänsyn jag bara kan när jag röker bland andra människor.

Får jag skjuta in en fråga? Varför feströker man?
För min del röker jag ibland på fest och ibland vid vissa andra tillfällen dels för att det är gott och dels för den sociala biten.

Måste inflika att vissa klarar inte av att ta en cigg då och då utan att falla tillbaka, men jag kan utan problem röka en kväll och sen inte igen på 2 månader.

Min syster är gravid och röker fortfarande (v. 20), helt ofattbart för mig. Jag blir arg bara jag tänker på det. Den enda trösten är att hon har minskat ordentligt, men hon har inte slutat:rage:

Min mormor berättade att när mamma var 16 år och hemma och var sjuk så åkte min morfar ut köpte cigaretter till henne, hur tänker man då?
Jag blir så arg.

Jag började röka när jag var 14-15. För mig var det nog en blandning mellan grupptryck och en intensiv längtan av att tillhöra vuxenvärlden på riktigt. Alla vuxna jag såg upp till i min omgivning rökte och hade gjort så under hela min uppväxt. Jag rökte både på skolan och i stallet.

Jag är nu 28 och har inte rökt på "riktigt" på 5-6 år och slutade feströka för 3 år sedan. Jag känner mig som en påse skit dagen efter. Dessutom går jag en utbildning där jag på nära håll fått se rökningens baksidor. Jag visste såklart att rökning är farligt innan jag började min utbildning. Men.. ja, förmågan till självbedrägeri är väl stark antar jag.
´

tack för era svar!
Det är alltså möjligt att tycka att det smakar gott att röka???
För mig helt obegripligt :wtf: men, smaken är ju uppenbarligen olika...
(jodå, jag har testat - sittande hemma vid köksbordet, med min mor skrattande i rummet bredvid.... det var INTE min grej....)

Jag tyckte det var gott att röka och det var den sociala delen kring rökandet i gymnasiet som gjorde att jag fortsatte.

Jag kan fortfarande tycka att det luktar gott om jag står ute och pratar med någon som röker men vet att skulle jag ta ett bloss nu skulle jag tycka att det smakade illa, därför börjar jag inte igen.
Rökte i 15 år med något uppehåll. Nu är det fyra år sedan jag slutade helt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka