Spikmatta för häst!

N

Nina85

Antingen är jag blind eller så är jag bara lite smått dum i huvudet.

Spikmatta till häst, finns där en tråd om detta redan? I sådana fall har jag missat den. Sak samma, vad har ni för resultat att komma med? Använder ni er utav den? funkar det osv?

Jag köpte själv min första förra veckan och måste säga att jag är grymt nöjd, även hästen verkar väldigt nöjd. Från att ha en liten hetsig häst i stallgången så har jag nu de två ggr jag använt mattan en häst som står helt o hållet stilla och bara njuter! Jag upplever att hon har släppt sina spänningar som suttit vid korset ( ihop med lite massage och upplösta låsningar av kiropraktor såklart) och har fått en bättre cirkulation i kroppen då hennes stelhet är som bortblåst.

Det jag undrar med denna tråd är väl mer, hur ofta ska/kan man använda mattan? Har ni några erfarenheter? Är den dålig? ja ni hajjar! :P

Sv: Spikmatta för häst!

Skriver då jag gärna vill följa tråden.
Har aldrig hört om att de finns till häst men jag har en själv och är super nöjd. :)

Visste faktiskt inte heller att det fanns förrens en på jobbet ( djursjukhus) sa till mig på lunchen för två veckor sedan att de har fått in på hästavdelningen. Så då tänkte jag att det måste ju prövas. :O)

Jag sitter här och tänker nu. Är jätte nyfiken på att prova :p
Kan man använda sin egen till hästen? Hur använder man den? Måste ju va någerlunda tryck på den och ganska jämt. :)

Muninn : Ha ha ha :P Jag lägger den utanför boxen medan hästen äter sin mat.

Okey jag ska försöka förklara hur jag har blivit tillvisad att man ska göra. Tillvisad? är det ens ett ord? hehe Nåväl.

Denna spikmatta som jag köpte som är utformad till häst är något mindre än den man har till sig själv.( ska försöka fota den och visa)
Eftersom min häst har lätt att bli stel och få knutor vid korset så använder jag den främst på hennes kors/rumpa. Det viktiga är att man lägger den och inte drar den ( som med en sadel). Nu i början har jag sedan lagt en gelpad ovanpå mattan och sedan ett vanligt stalltäcke över hela hästen och låtit henne stå i stallgången. Jag började med först 20min och sedan kan man trappa upp. De rekommenderade ( veterinären) att den skall användas max 40 min åt gången då den sätter ordentlig fart på blodcirkulationen.

När man vant in hästen med detta så kan man öka tyngden på mattan, exempel är att lägga en bilmatta ovanpå så man får ett någorlunda jämnt tryck över hela spikmattan/ behandlingsområde. Men man kan ju såklart lägga kanske ett tyngre vintertäcke / yllefilt and so on.

Eftersom jag själv är ny med detta så kan jag inte svara så mkt mer. En del säger att man ska använda den efter ridning och en del säger att man ska använda den före ridning. Alltså jag tror man kan använda den lite hur som. Jag har använt den de dagar hon vilat än så länge mest för att hon bara ska stå och få njuta och vänja sig. Däremot kan jag se en enorm skillnad på henne, hon är lugn, står och sover och lixom bryr sig inte så mkt om att den ligger där på hennes rumpa.

Jag tror säkert man kan använda den som är utformad för människor, spikmatta som spikmatta känner jag. Jag är i alla fall väldigt nöjd och det ser min kära häst också ut att vara!

Låter ju jätte bra. Måste testa de. Har bara positivt att säga om den själv ju så varför skulle det inte funka på hästen med försiktighet. :) Min ena dam står gärna o slår i boxen. Kan kanske få bort detta om man använder den..:confused: Om inte så är det iaf värt ett försök.:laugh:
Min andra dam har på senaste tiden blivit en riktig sur kärring och jag kan inte förstå vad det är, kan även här se om de händer något.

Jag ska försöka fota och visa hur hela min häst blir som en avdankad kärring. Hon som alllllllltid gnäggar och håller koll vilka hästar som går in och ut från stallet bryr sig inte ens längre. Hon är så söt när hon står där och sover typ.

Såklart man kan testa, det är ju inte direkt farligt. Det enda man ska tänka på är att inte använda den om hästen har feber eller andra infektioner i kroppen.Fast det vet man ju redan :O)

Det står typ lite instruktioner med när man köper mattan. Två ex som jag skrattar lite åt och undrar om det verkligen finns folk som gör det är.
1. Använd inte spikmattan på öppna sår! Eh vem skulle göra de?
2. Använd inte spikmattan under ridning. Hur fan får man mattan att ligga kvar under ridning om man inte placerar den under sadeln? Och vem är så blåst i huvudet som hade tänkt ha den under sadeln?

aja det roade mig i alla fall men min humor är ju som den är.

Sesååå nu prövar vi alla dessa spikmattor - vi rider med dem :P

Å jag skulle vilja ha en nack-variant till min häst som ridits i fel form under flera år, det skulle hon gilla, men hur fäster man den och lägger tryck då?

Man ska INTE använda sin "egna" spikmatta på hästen!

Jag pratade med en gubbe under FB som sålde dessa täcken.
Han sa att man skulle köpa det som "färdigttäcke" för det var jääätte farligt om man la någon av spikarna på fel ställe.
Det täcket jag kollade på var ett helt vanligt täcke med "spikarna" utsatta på speciella ställen. Fanns även en rejäl instuktionsbok till hur man skullle använda det, när & var man INTE skulle använda det & när man INTE kunde använda det osv..
För jag tänkte själv att det var ett billigt allternativ att använda min egna matta till hästarna....
Men vågar inte riskera något!

Fast vad är det för täcke som sitter tok fast på hästen då? Även det måste ju röra sig fram och tillbaka. Och vad skulle vara farligt med att lägga spikarna på fel ställe?

Väntar på foto!
Låter som en jättsmart sak, har ju två själv och det gör så gott för rygg och axlar.
Kanske får modifiera den ena till hästen då?!
Kommer ihåg att man själv skulle vänja in kroppen med 15min pass dom första gångerna och sen trappa upp.
Min pappa sover middag på sin, 30 min till en timme varje dag.
Bör ju vara likadant för hästen.

Nu minns jag inte exakt vad han sa eftersom det är ett tag sen.
Men det var något i stil med att den inte fick ligga imot ryggraden för där var nerverna extra känsliga?
Somsagt minns inte exakt men det är bara att ta i kontakt med någon som vet.
Vet man inte vad man gör så kan det göra mer skada än nytta!

Efter en snabbsökning så fick jag fram att det är viktigt var man lägger mattan för att inte skada hästen.
Ställen där det INTE får vara på är:
Ryggraden,höfter & tornutskott.

Woo herreguud, ni får inte skriva så mkt när jag jobbar jag hinner knappt att läsa! :P

Felizia: Vad är det för täcke du pratar om? Detta är en liten matta som inte är stor alls! Den är halvt så stor som en vanlig spikmatta för människor. Sen tror jag att hästen måste vara fruktansvärt smal och omusklad och rent av ett benrangel om dessa små små små spikar ska trycka sönder och förstöra något vid ryggraden. Eftersom det var en veterinär(RegionDjursjukhuset i Helsingborg) som tipsa mig om detta så har jag svårt att tro att det skulle vara farligt.

Men jag ska inte säga något, jag är en glad nybörjare som bara sett grymma resultat på min häst.

Men man använder spikmattan som i ett behandlingssyfte och jag samtalade faktiskt i eftermiddag med en hästsjukgymnast som sa att jag skulle till en början med köra 20min varannan dag för att få hästen att få igång sin cirkulation och sina avslappningsnerver ordentligt.

Här har ni en adress till en film som visar hur man gör med spikmattan.

http://ruborrehab.com/equi/?page_id=86

Det är exakt den jag har och jag gör exakt som hon.

Woo herreguud, ni får inte skriva så mkt när jag jobbar jag hinner knappt att läsa! :P

Felizia: Vad är det för täcke du pratar om? Detta är en liten matta som inte är stor alls! Den är halvt så stor som en vanlig spikmatta för människor. Sen tror jag att hästen måste vara fruktansvärt smal och omusklad och rent av ett benrangel om dessa små små små spikar ska trycka sönder och förstöra något vid ryggraden. Eftersom det var en veterinär(RegionDjursjukhuset i Helsingborg) som tipsa mig om detta så har jag svårt att tro att det skulle vara farligt.

Men jag ska inte säga något, jag är en glad nybörjare som bara sett grymma resultat på min häst.

Men man använder spikmattan som i ett behandlingssyfte och jag samtalade faktiskt i eftermiddag med en hästsjukgymnast som sa att jag skulle till en början med köra 20min varannan dag för att få hästen att få igång sin cirkulation och sina avslappningsnerver ordentligt.

Här har ni en adress till en film som visar hur man gör med spikmattan.

http://ruborrehab.com/equi/?page_id=86

Det är exakt den jag har och jag gör exakt som hon.

hahah fan förlåt, avslappningsnerver??? jag är nu full tror jag, jag menar såklart att de ska lära sig att slappna av i sina muskler

Verkar intressant! Ska ta och köpa mig en liten spikmatta och prova på min sak som kan vara väldigt spänd i musklerna kring korset

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 444
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 466
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 438
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka