Spenförändring vid könsmognad?

L

Lisabet

Har tagit hand om en lösspringande katt i ett fritidsområde. Kvarlämnad och dumpad. Hon är ung, verkar inte ens fullvuxen. Vi trodde att hon var dräktig, men börjar tvivla nu.
Min fråga - kan spenarna förändras, dvs bli rosa och aningen förstorade, i samband med könsmognad?

Inte ens en erfaren kattuppfödare kan säga om ungar är på väg eller inte, rimligen borde hon nu varit gravid i minst 6 veckor. Den här lilla kraken har placerats i ett bra hem, men tyvärrr fungerade det inte där, så nu är hon tillbaks hos mig. Som redan har tre katter och en hund...
 
Sv: Spenförändring vid könsmognad?

Du kan ta henne till veterinär för ett ultraljud för att se om hon är dräktig. Är hon det och inte för långt gången så går det bra att kastrera henne och ta bort ungarna.
 
Sv: Spenförändring vid könsmognad?

Nej, könsmognaden ger inte större och rosa spenar, så skynda dig att kastrera, är mitt råd.
 
Sv: Spenförändring vid könsmognad?

Hon har antagligen en unge eller två i magen, inte fler för då hade hon ju varit rund nu. Jag tycker det är alldeles försent att kastrera då hon är sex veckor på väg eller mer. Låt henne föda och så kan kastrera sedan.
 
Sv: Spenförändring vid könsmognad?

Tack ska ni ha, allihop! :bow:
Jag tänker absolut låta henne föda, om hon nu är dräktig. Håller henne inne tills dess jag vet säkert, så att ungarna inte föds utomhus någonstans i något uthus eller i skogen. Men ut vill hon.
Jag bara närde en stilla förhoppning om att kanske, kanske, kanske att könsmognad kunde medföra rosa spenar under en period.
Om jag sedan behåller henne (och självklart kastrerar) beror på hur hon kommer överens med mina tre kastrerade hankatter. Med hunden är det inga problem - de är redan vänner... :)

Det blir nog bra det här - men nog fasen undrar jag hur folk är skapta som bara kan dumpa en liten katta så där... :mad:
Två av mina hankatter är för övrigt hämtade från katthem för några år edan. Dumpade, även de.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp