Speedcart QH - trä eller stål?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Katten Jansson
  • Startdatum Startdatum
K

Katten Jansson

Jag behöver en speedcart och funderar över om det är någon skillnad rent säkerhetsmässigt att köpa en begagnad i trä respektive stål. Vill helst ha en QH. Det jag är lite orolig över är ifall en begagnad trävagn kan vara försvagad eller rentav rutten fast det inte syns där qh-fästena sitter t.ex. Har gjort en sökning här på forumet men inte hittat något om just detta. Vad har ni för erfarenheter och vilka fördelar och nackdelar finns det med trä respektive stål?

Sv: Speedcart QH - trä eller stål?

Jag känner mig säkrare med järnvagn, sen beror det väl kanske lite på vart man kör, om man kör mest på bana eller i skogen..
Beg järnvagn så får du kolla så inte skalmarna är sneda.

Jag hade en med träskalmar innan, den gillade jag otroligt mycket men den sänkte jag genom att spänna slaggjorden för löst så att hästen fick benet över skakeln och sen gav sig skakeln som tur var.

Om jag haft en järnvagn då hade troligen hästen gått sönder mera.

Nu har jag två med stål, en Hudik och en Gullabo. Gillar båda förutom att sitsen är stenhård och materialet lite vekt i Gullabovagnen.

På en tävling i Boden var det så illa att en häst knäckte en trävagn. Tacka fan för stål.

Ja fast gåt träet AV så kan som spetsa hästen i stället, stålet/järnet brukas böjas... Om man nu ska tala om olyckor

Det är som med hagar, det finns för- och nackdelar med både för starka och för svaga material.

Om jag haft en stålvagn och inte min pålla fått tillbaka benet, vad hade gått av då?

Precis..jag har varit med om samma olycka med järnvagn o benet höll :D
Om den riktiga olyckan ska vara framme så är den det vad man än har...

Jag har både och, en Hudik i järn och en Custom i trä. Jag föredrar att köra i trävagnen på sommaren tycker att det är mera "svikt" i den och den är lätt (i vikt) att hantera. När det kommer snö, kör jag i Hudikvagnen, den går stabilare i snön och ligger kvar bättre på vägen om det är lite halt.

Vissa hästar kör jag bara i järnvagnen, de som är lite lätta i baken och har andra hyss för sig, känns tryggare, samt när illbattingarna skall i vagn första gången...:D:D:D

Det finns för och nackdelar med båda vagnarna. Om man köper ny vagn ska det inte vara någon fara med hållbarheten hos någon av dem men om man köper beg, så kan det vara lika illa med både trä och järn. En del järnvagnar har ju varit med sen dackefejden och järn kan ju oxå bli utmattat och svagt. Det man ska se upp med är "hemmagjorda" QH fästen i vagnen, det är inte alltid det blir bra.

Men skulle jag bara ha en vagn fick det nog bli en järnvagn trots allt, fast det är skönare att köra i trävagn.

Tack alla för kloka synpunkter! Det lutar åt en trävagn, mest för att jag har hittat en till salu som är tillräckligt stor och dessutom på lämpligt avstånd. Men jag ska absolut kolla upp så att det inte är "hemmagjorda" qh-fästen på den, det tänkte jag aldrig på att fråga!

Liknande trådar

Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 936
Senast: evis
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 820
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈