C
CarolaLind
Sv: Specifik Träning. *Olle och Ägaren*
Precis.....
Preciiis..
Så kanon du har beskrivit det! Härlig inställning!
mackan skrev:Ja sen då, jag säger såhär:
för att kunna "visa" Olle på uppvisningen så måste Olles ägare bestämma sig för vad det är hon vill visa. Dvs hon måste sätta upp ett mål. Utifrån målet måste hon sen sätta sig in i och skaffa sig kunskap hur man bäst uppnår det målet..
mackan skrev:tex: vill hon öka Olles muskulatur? isåfall varför, dvs vilken prestation ska Olle utföra på uppvisningen, vart vill hon nå med honom. ..
Precis.....
mackan skrev:När Olles ägare bestämt sig för detta, så sätter hon sig in i hur hon bäst ska uppnå målet. Tex vill hon öka på Olles styrka och förmåga att använda sin vikt mer på bak, komma till lösgjordhet och harmoni? ja - hur vill hon då träna för att uppnå detta?
eftersom det inte finns bara en väg till att uppnå detta, så skulle Olles ägare sedan behöva bestämma sig för hur HON bäst anser att Olle kan ta till sig träningen och blomstra under den..
Preciiis..
mackan skrev:är hon klok, vilket jag hoppas hon är, så skulle hon kanske utgå från postionen hon och Olle befinner sig i idag. dvs hästen är riden enbart i skogen i två års tid, utan några närmare krav. Hon skulle då efter att ha satt sig in i hur hon kan jobba hästen ute, börja träna för att uppnå målen först och främst genom ridning ute, men med mera fokus på målet så att säga.
kliva i kuperad terräng ökar styrkan och sätter muskler i rygg och överlinje. klättra balanserat i långa mjukt sluttande backar nån gång i veckan. jogga på mjuka skogsstigar och försöka kommunicera mer aktivt med Olle i form av lyhördhet och lydnad. övergångar, tempo växlingar, avslappnad form..
mackan skrev:vill hon även introducera ridbana för Olle så går det också bra. där skulle jag börja på marken för att ytterligare stärka Olle och främja att han hittar sin egen balans först - via tömkörning. bomarbete kan bli ett senare moment om tömkörningen fungerar bra.
där stannar jag för tillfället.
Så kanon du har beskrivit det! Härlig inställning!