Specifik Träning. *Olle och Ägaren*

C

CarolaLind

Olle är ett Hbl på 6 år med ordinära gångarter.

Olles stam vittnar inte om några sensationella framgångar utan även där, ganska ordinärt.

Olles kropp är den också ordinär. Lagom hals, mittemellan bäcken och kors, rak stark rygg, mittemellan manke, halsen ganska rak men lagom längd. normala rörelser i huvud,nacke och hals.

Bogarna i bra vinkel, skenorna färdigvuxna vilket vittnar om en färdigvuxen häst.

Hovarna är fina, torra och liksidiga. Olle går utan skor än så länge.

Olle har ingen historia vad det gäller skador, dessutom är Olle bara riden i skogen i 2 år, utan att blivit inramad,informad. Alla tre gångarterna sitter i ridningen, Olle lyssnar bra på hjälper och tar oftast rätt galopp.

Detta har gjort honom grundstark men ganska osmidig.

Olles ägare har en dröm, detta är att få visa upp Olle innan Jul på klubbens show.

Temat är Dressyr och såklart vill Olles ägare visa så mkt som möjligt.

Vill ni vara med och forma Olle? Hjälpa Olles ägare att nå hans mål?

Jag kommer att fråga, ifrågasätta och diskutera med er om era förslag, och jag är jeeeekligt nyfiken på hur ni skulle lägga upp en sådan här träning!!

Kom igen nu!!

:bump: :bump:

Sv: Specifik Träning. *Olle och Ägaren*

Vilka roliga trådar du skapar ;)

Jag skulel iaf råda Olles ägare att ta kontakt med en tränare i klubben som kan ge råd och tips på hur ägaren ska arbeta Olles mer effektivt i skogen och ngn gång för henne på bana för att få honom mer smidig och lösgjord. Mest kommer ju detta bli en träning för Olles ägare att sitta rätt och kunna använda sin sits effektivt för att få Olle att följa hennes hjälper, detta gör honom mer genomarbetad och han kommer visa mer gång ju sidigare och starkare han blir.

Nu hinner jag inte mer men jag är mkt nyfiken på andras svar! :bump:

the_connemara skrev:
Vilka roliga trådar du skapar ;)

Jag skulel iaf råda Olles ägare att ta kontakt med en tränare i klubben som kan ge råd och tips på hur ägaren ska arbeta Olles mer effektivt i skogen och ngn gång för henne på bana för att få honom mer smidig och lösgjord. Mest kommer ju detta bli en träning för Olles ägare att sitta rätt och kunna använda sin sits effektivt för att få Olle att följa hennes hjälper, detta gör honom mer genomarbetad och han kommer visa mer gång ju smidigare och starkare han blir.

Nu hinner jag inte mer men jag är mkt nyfiken på andras svar! :bump:

Ägaren ska inte ta kontakt med någon tränare alls, Ägaren ska klara det själv. Så berätta nu hur DU hade rått Ägaren att göra.:D

Hur sitter man rätt?

Hur använder man sin sits effektivt?

Vad är genomarbetad?

:bow:

Carola!
Jag väntar fortfarande på en beskrivning av hur du anser att man kan punktträna en muskle på hästen, utan att samtidigt träna andra muskler!!! :bow:

Det var därför jag startade denna tråden.....vi kommer till saken sas.

;)

CarolaLind skrev:
Detta har gjort honom grundstark men ganska osmidig.
Jag skulle börja med att titta och känna på vad Olle har lätt för att göra. Hur är det med balansen och koordinationen. Hur medveten är Olle om sig kropp?
Givetvis från marken där han får röra sig lös, lugnt och försiktigt.
Det är liksom början, att lära känna Olle.

Jag vill gärna veta vad Olle själv tycker är kul, vad han tycker är jobbigt och hur vi ska hitta ett samarbete som fungerar. Jag vill hitta nycklen till Olles energi.
Och sedan vill jag veta hur Olle reagerar på mina signaler och hur vi kan hitta ett sätt att kommunisera där både Olle och jag trivas och tycker att det är kul att samarbeta. ;)

Rikkan skrev:
Jag skulle börja med att titta och känna på vad Olle har lätt för att göra. Hur är det med balansen och koordinationen. Hur medveten är Olle om sig kropp?
Givetvis från marken där han får röra sig lös, lugnt och försiktigt.
Det är liksom början, att lära känna Olle.

Jag vill gärna veta vad Olle själv tycker är kul, vad han tycker är jobbigt och hur vi ska hitta ett samarbete som fungerar. Jag vill hitta nycklen till Olles energi.
Och sedan vill jag veta hur Olle reagerar på mina signaler och hur vi kan hitta ett sätt att kommunisera där både Olle och jag trivas och tycker att det är kul att samarbeta. ;)

Detta är väl värt att upprepa några ggr :bow:

Sen då?

Vad säger ni andra?

CarolaLind skrev:
Sen så skulle jag ta mig en rejäl funderare, en utvärdering, på hur jag fungerar och påverkar just denna hästen.
Hur är min energi, balans och koordination, hämmar eller utvecklar den?
Jag skulle sedan lägga minst lika mycket tid på mig själv som den tid jag lägger på hästen. För att känna att jag är rättvis.

Jag begär inte att hästen ska klara av något som jag själv inte kan utföra. Jag vill själv vara muskulärt rak, stark i både rygg och mage och kunna koordinera min kropp, vara smidig och balanserad.
Först när jag kan detta så kommer jag att känna en harmoni som jag länge letat efter, eftersom jag inte längre kräver att hästen ska kompensera för något som jag själv saknar.

När jag så är klar över hur jag fungerar, skulle jag arbeta mig igenom start, stopp, broms, back, skritt, trav och galopp i balans och harmoni lös.
Sedan skulle jag plocka fram tömkörningsselen och varva detta med kapson + tygel eller ett bett som passar bra. Och göra samma övningar från marken. Även longering med lina, främst för att träna galoppen, och där jag inte vill störa hästen för mycket i början men ändå kunna ge små förhållningar.

Men för att Olle nu inte ska tycka att detta blir för mycket detaljfrixering och tappa sitt goda humör så skulle jag varva detta med skogspromenader.
Där vi får tid att andas, kanske träna min andning och se hur hästen förhåller sig till detta. Låta hästen syresätta musklerna lugnt och harmoniskt och jag själv kan känna efter om träningen ger resultat i någon form.

Ja sen då, jag säger såhär:

för att kunna "visa" Olle på uppvisningen så måste Olles ägare bestämma sig för vad det är hon vill visa. Dvs hon måste sätta upp ett mål. Utifrån målet måste hon sen sätta sig in i och skaffa sig kunskap hur man bäst uppnår det målet.

tex: vill hon öka Olles muskulatur? isåfall varför, dvs vilken prestation ska Olle utföra på uppvisningen, vart vill hon nå med honom.

När Olles ägare bestämt sig för detta, så sätter hon sig in i hur hon bäst ska uppnå målet. Tex vill hon öka på Olles styrka och förmåga att använda sin vikt mer på bak, komma till lösgjordhet och harmoni? ja - hur vill hon då träna för att uppnå detta?
eftersom det inte finns bara en väg till att uppnå detta, så skulle Olles ägare sedan behöva bestämma sig för hur HON bäst anser att Olle kan ta till sig träningen och blomstra under den.

är hon klok, vilket jag hoppas hon är, så skulle hon kanske utgå från postionen hon och Olle befinner sig i idag. dvs hästen är riden enbart i skogen i två års tid, utan några närmare krav. Hon skulle då efter att ha satt sig in i hur hon kan jobba hästen ute, börja träna för att uppnå målen först och främst genom ridning ute, men med mera fokus på målet så att säga.
kliva i kuperad terräng ökar styrkan och sätter muskler i rygg och överlinje. klättra balanserat i långa mjukt sluttande backar nån gång i veckan. jogga på mjuka skogsstigar och försöka kommunicera mer aktivt med Olle i form av lyhördhet och lydnad. övergångar, tempo växlingar, avslappnad form.

vill hon även introducera ridbana för Olle så går det också bra. där skulle jag börja på marken för att ytterligare stärka Olle och främja att han hittar sin egen balans först - via tömkörning. bomarbete kan bli ett senare moment om tömkörningen fungerar bra.

där stannar jag för tillfället.

1.Mål-specifika mål med träningen. Delmål att uppnå inom en viss tidsaspekt.
2.Teoretisk lösning
3.Teoretisk undersökning om hur man uppnår målen
4.Påbörja arbetet med målen från marken med att balansera Olle, dels genom exvis tömkörningoch dels genom tempoarbete på lina. (med eller utan inspänning, jag föredrar något som hästen kan balansera lite innan rätt naturliga balans infinner sig)

Fortsätter gärna en annan dag...gillar att diskutera hur arbete läggs upp för hästar. Sprang bara förbi tråden därav den korta inledningen...

Precis vad jag behöver ju!! *Fia och Fodervärden*:D :)

Visste du att det där var en exakt beskrivning av min foderhäst?? Är du synsk med??:D

Senast ändrad:

Rikkan skrev:
Sen så skulle jag ta mig en rejäl funderare, en utvärdering, på hur jag fungerar och påverkar just denna hästen.
Hur är min energi, balans och koordination, hämmar eller utvecklar den?
Jag skulle sedan lägga minst lika mycket tid på mig själv som den tid jag lägger på hästen. För att känna att jag är rättvis.

Jag begär inte att hästen ska klara av något som jag själv inte kan utföra. Jag vill själv vara muskulärt rak, stark i både rygg och mage och kunna koordinera min kropp, vara smidig och balanserad.
Först när jag kan detta så kommer jag att känna en harmoni som jag länge letat efter, eftersom jag inte längre kräver att hästen ska kompensera för något som jag själv saknar.

När jag så är klar över hur jag fungerar, skulle jag arbeta mig igenom start, stopp, broms, back, skritt, trav och galopp i balans och harmoni lös.
Sedan skulle jag plocka fram tömkörningsselen och varva detta med kapson + tygel eller ett bett som passar bra. Och göra samma övningar från marken. Även longering med lina, främst för att träna galoppen, och där jag inte vill störa hästen för mycket i början men ändå kunna ge små förhållningar.

Men för att Olle nu inte ska tycka att detta blir för mycket detaljfrixering och tappa sitt goda humör så skulle jag varva detta med skogspromenader.
Där vi får tid att andas, kanske träna min andning och se hur hästen förhåller sig till detta. Låta hästen syresätta musklerna lugnt och harmoniskt och jag själv kan känna efter om träningen ger resultat i någon form.

:bow: :bow: Underbart!! Tack!!

Ska tänka på allt detta. Ganska omedvetet har jag jobbat ungefär såhär med min foderhäst. Bortsett från tömkörning (har ej utrustning än) och longering (ska få hjälp av en i stallet när vi har normalt underlag igen). Vi har varken ridbana eller ridhus, tyvärr...

Men skogspromenaderna, lära känna-tiden, utvärderingen och det rent fysiska för både hästen och mig har jag reflekterat över ungefär som du skrev!! Dock omedvetet, men jag kände igen mina tankar!!

Slänger in en aspekt till om det är ok!!

Det visar sig att Olle och Ägaren är svaga i samma sida, d.v.s vänster sida. Hur jobbar de bäst på detta så att det inte blir ett problem i ridningen? Dvs efter att det grundläggande jobbet från marken är klart, när själva ridningen börjar.

Olle, Olle och Olle!

Hur är det med ägaren? Är h*n kunnig behövs väl just inga råd, är det en okunnig person räcker det knappast med råd...

Har ägaren en ordinär kropp eller är h*n kanske en spastisk rullstolsbunden autistisk person som väger 157 kg? (För att riktigt skruva till frågeställningen.) Är det samma person som lullat runt i skogen utan att rama in eller är hästen nyinköpt eller är det en som tidigare utbildat flera hästar? Är det kanske en rätt vanlig ryttare som rider lite halvtaskigt men i alla fall klarar av att starta, stoppa och styra Olle och för det mästa inte stör honom mer än att han fattar önskad galopp?

Är hästen nyinköpt av den person jag just nu tänker på är rådet: Gör som du gjort med de andra två, så ska du se att det går bra!

Kan ägaren inte rida/utbilda återkommer jag till ett tidigare sågat råd:
Om du verkligligen vill detta ska du ta hjälp av någon som är duktig på utbildning!

:rofl: :bow: :rofl:

Äntligen en reaktion.

Ägaren är en på två ben gående Homo Sapiens med en stark högerhand, lite problematik i sin ländrygg och med en whiplashskada som stör ganska mkt.

Julle skrev:
Det visar sig att Olle och Ägaren är svaga i samma sida, d.v.s vänster sida. Hur jobbar de bäst på detta så att det inte blir ett problem i ridningen? Dvs efter att det grundläggande jobbet från marken är klart, när själva ridningen börjar.
Kanske sker det enklast genom att människan fixar sina problem och tränar sig själv rak och stark, parallellt med att den tränar hästen.
Så när markarbetet är klart, så har förmodligen redna julen passerat, men Olle är lika glad för det för nu har Olle en liksidig och balanserad människa som tänker börja rida på honom. :banana:

CarolaLind skrev:
Ägaren är en på två ben gående Homo Sapiens med en stark högerhand, lite problematik i sin ländrygg och med en whiplashskada som stör ganska mkt.
Är ägaran på rehab nu? Eftersom det är så tyst i tråden.
Eller vad häder?

CarolaLind skrev:
:rofl: :bow: :rofl:

Äntligen en reaktion.

Aaa Carola..har du skrivit en tråd om mig?;)

Jag tappade bara sugen lite då jag inte hade informationen från början att vi tittade på en ryttare med restriktioner fysiskt mer än "det vanliga". då blir liksom situationen och därmed svaren en helt annan sak, än om den informationen funnits med från början. förtar därmed lite av diskussionen runt själva frågeställningen i original casen av tråden ;)

mackan skrev:
Jag tappade bara sugen lite då jag inte hade informationen från början att vi tittade på en ryttare med restriktioner fysiskt mer än "det vanliga". då blir liksom situationen och därmed svaren en helt annan sak, än om den informationen funnits med från början. förtar därmed lite av diskussionen runt själva frågeställningen i original casen av tråden ;)

Måste säga att den problematiken tyvärr är ganska vanlig idag. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka