Speciellt till islandshäst?

Tibra

Trådstartare
Hej..
jag undrar om islandshästen behöver något mer än vad alla andra hästar behöver (alltså något foder) typ mer mineraler eller något liknande.
Eller är den byggd precis som alla andra pållar?
Något viktigt den behöver få i sig?
/L

Sv: Speciellt till islandshäst?

Det stämmer inte
Vet inte alls om Islänningar behöver någon extra mineral eller liknande. Men de flesta är tåliga hästar som klarar sig på mindre energirikt foder. Ungefär som en ponny kan man säga!
Det finns givetvis skillnader mellan individer, men ska man generalisera kan man säga att islänningen är en lättfödd ras.

Vuxen islandshäst, 350 kg i normalt hull, medelhårt arbete:

62 MJ

375 g smrp

26 g Ca

19 g P

9 g Mg

Uträknat efter uppgifter i Hästens näringsbehov och utfodring. Källa: Islandshästar av Ericson, Frey, Lennartsson.

OBS! Detta är alltså riktvärden. Anpassas efter individen.

Det låter mycket, men medelhårt arbete är kanske hårdare än mina hästar går.
50 MJ och 300 g srp brukar jag ha som riktvärden på ridhästar.

Islandshästen är en något bättre grovfoderomvandlare än "vanliga ridhästar", typ halvblod. Det beror på att den i förhållande till sin storlek har längre tjocktarm och därmed kan ta upp mer näring ur grovfodret - kanske ett resultat av att den i tusen år bott i ett land där spannmål inte är direkt lättodlat....

Rent praktiskt betyder det att islandshästen sannolikt är aningen mera lättfödd än de flesta andra hästar. I många foderberäkningsprogram drar man av ca 10% av behovet för "lättfödd ras". Att grovfodret (och analysen av det!!!!!) är viktigt säger väl sig självt - har man ett BRA grovfoder kan det t.o.m. räcka med det för att hästen skall få i sig det den behöver.

Vad gäller behov av mineraler så gäller samma sak för islandshästar som för andra hästar - man analyserar grovfodret och kompletterar med det som saknas/finns för lite av. Det finns inget mineral som islandshästar har större behov av än andra hästar, även om tillverkare av diverse olika "mirakelmedel mot eksem" gärna vill få oss att tro det....

Det är också så, enligt de veterinärer jag pratat med (och apropå "mirakelmedel mot eksem"), att hästar själva INTE kan reglera intaget av mineraler. Det är bara behovet av salt hästen själv kan reglera genom att slicka på en saltsten (som alla hästar givetvis skall ha tillgång till).

Fast det där med att islandshästar skulle vara bättre foderutnyttjare finns mig veterligen ingen som kunnat bevisa.

Samma sak gäller för islandshästar som för övriga raser:
De är individer
Man justerar utfodringen efter behov. Blir hästen för mager ökar man fodret, blir den för rund minskar man. Vid beräkning av foderstaten finns riktlinjer att utgå ifrån.

Gäller detta med bättre foderutnyttjare, längre grovtarm pga anpassning till land där man inte kan odla spannmål för andra lättfödda "naturponnyraser" som levt relativt orörda som tex russ, fjordingar, kanske shettisar oxå?

Det kan jag inte svara på...

Det enda jag läst i forskningsväg är ett abstract (d.v.s. en kortare sammanfattning av en studie) där ett lag forskare konstaterat att islandshästar (det lilla antal de studerat) hade större grovtarm.

Dock angav de inte större än VAD, vilket gör att jag inte blev mycket klokare. Det beror liksom på om de jämförde med en shettis eller ett halvblod, och om de på något sätt relaterade hästens kroppsstorlek till tarmstorleken...

Det ska finnas forskning om islandshäst på gång att publiceras, men jag har inte bevakat det.

Roheryn skrev:
Det är också så, enligt de veterinärer jag pratat med (och apropå "mirakelmedel mot eksem"), att hästar själva INTE kan reglera intaget av mineraler. Det är bara behovet av salt hästen själv kan reglera genom att slicka på en saltsten (som alla hästar givetvis skall ha tillgång till).

Jag har också kontakt med en forskare på ultuna som forskat/ar just om hästar och foder, och också enligt henne har hästarna ingen känsla för om de har behov av mineraler, enbart salt. Undrar om det är samma med oss människor? Folk säger ju att om man blir toksugen på något så är det något kroppen behöver...

em76 skrev:
Det låter mycket, men medelhårt arbete är kanske hårdare än mina hästar går.
50 MJ och 300 g srp brukar jag ha som riktvärden på ridhästar.
Min ligger på 70 Mj och 450g srp och rids inte jättehårt (tror jag) 360 kg isis och han går inte upp på det. Så nog är det olika.

Ja, dina siffror står under "lätt arbete".

Mina får som dina. Men det är ju olika. Stoet får mer, hon är lätt i typen o lägger aldrig ut som valackerna gör.

Det lär skall vara samma med oss människor, ja. Alltså att vi, precis som hästarna då, INTE kan känna att vi behöver det ena eller det andra mineralet och se till att få i oss det. Har däremot hört (nej, inga pålitliga källor här, inte....) att man kan bli sugen på "konstiga saker" om man har järnbrist, dock inte nödvändigtvis sugen på sånt som innehåller järn.... Detta skulle ju t.ex. kunna förklara vissa gravida kvinnors plötsliga sug efter något speciellt.

För att återgå till hästarna, så är det ju förvisso så att de snabbt glufsar i sig innehållet i diverse mineralspänner, men det behöver ju inte bero på att de BEHÖVER just detta, utan lär snarare bero på det höga innehållet av melass i de flesta sådana produkter.... Sött och gott, mao!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
536
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama