Specialtecken S??

Ela

Trådstartare
Såg att det i programmet fanns flera hundar som hade specialtecken S och inte får tävla om cert.

Varför får de inte det? vad kan det finnas för möjliga orsaker till att en hund får specialtecken S?

Bland Briarderna var det flera stycken som hade specialtecken S, men om jag förstod det hela rätt så får de tävla om cacib men inte cert?

Sv: Specialtecken S??

Om jag förstått det rätt så är hunden redan champion då och kan alltså inte tilldelas cert.
Har jag fel så rätta mig gärna, men det är det enda vettiga jag kommer på då det står så för min hund och hon är svamp.

Rättar mig själv: hunden är alltså SVENSK utställningschampion och kan inte tävla om cert men däremot om CACIB för att bli internationell champion.

Senast ändrad:

Det är precis som du skriver, ett tecken på att den inte får tävla om cert. Antingen är hunden redan champion, eller så är det en ras med krav på arbetsmerit av något slag för att få certen men att just den hunden med specialtecken S inte har arbetsmeriten. Fast... det där med jakt-/bruks-meriter har väl tagits bort? eller det var prat om det?

Det är precis som du skriver, ett tecken på att den inte får tävla om cert. Antingen är hunden redan champion, eller så är det en ras med krav på arbetsmerit av något slag för att få certen men att just den hunden med specialtecken S inte har arbetsmeriten. Fast... det där med jakt-/bruks-meriter har väl tagits bort? eller det var prat om det?

Kollade upp det på SKK nu och vad jag kunde hitta så är hunden antingen fullcertad (se uch) eller så är det en ras som kräver arbestmerit för att kunna ta cert, och briard står under den kategorin att de ska ha bruksmerit, så det är tydligen kvar:)

Jaktmeriterna kvarstår - i min ras åtminstone. Det som är nytt är däremot att ett ck i jaktklass likställs med ett cert vad gäller championatet. Du kan alltså bli champion i min ras om hunden har plockat tre ck i jaktklass (och alltså inte har ett enda cert). Knepigt värre. Jag ställer ju Hatjo med specialtecken S - just för att han inte har något jaktprovsresultat (än..).

Det som är nytt är däremot att ett ck i jaktklass likställs med ett cert vad gäller championatet. Du kan alltså bli champion i min ras om hunden har plockat tre ck i jaktklass (och alltså inte har ett enda cert). Knepigt värre.

Justja, det var så du sa att det var :D (Jag satt där när jag skulle svara och försökte verkligen komma på hur du förklarat det, men hjärnan var tom..)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
499
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka