Specialfoder till fångponnier?

F

Frågvis

Vår b-ponny har haft fång och jag är hela tiden orolig för att hon ska få det igen... vi gör allt för att förebygga... och så hittade jag en annons i Stallmagasinet om en produkt som förebygger och motverkar fång. Den heter Laminator och kommer från Equimins. Jag har aldrig hört om det här märket eller produkten innan, någon som använder det? Där står även att det har funktionsgaranti!? Skulle den fungera så skulle det ju vara helt under bart!

Sedan är ju frågan om man ska blanda in mer foder till en ponny som redan är känslig... fast detta är ju ett tillskott.

Vi var på djursjukhuset i Halland för en månad sedan och fick då en del tips och råd om vad vi skulle ge eller undvika till vår ponny. En fånghäst skulle inte äta betfor, havre eller korn. Helst skulle den äta bara hö och olja (rapsolja 1dl/dag/100 kg). Behövde den mer så kunde man ge Fiber-L sa hon.

Vi ger hö (och fri tillgång till halm), olja, Fiber-L och ett kraftfoder från Dodson & Horrell för just fångponnier(kommer just nu inte ihåg vad det heter) samt B-vitaminer och mineraler.

Halm får hon för att höet är sent taget på sommaren och vi fick rådet att inte ge henne för mkt hö i början då det behövde ligga ett tag först... det var något med procenten torrsubstans!? Någon som hört ngt liknande?

Sedan undrar jag även om det är ngn risk med att ge vitaminer och andra tillskott till just fångponnier?
 
Sv: Specialfoder till fångponnier?

Finns inget i det medlet som det ens finns anledning att tro att det skulle förebygga fång.
När det gäller fångponnier måste man skilja på "vanlig" fång o insulinresistens.
Vid vanlig fång är det viktigt att kolhydrater inte kommer ner i grovtarmen o orsakar störningar, korn som ger mkt kolhydrater till grovtarmen bör undvikas havre kan man använda försiktigt o betfor är OK. Vid IR skall man undvika lättlöslig stärkelse som höjer blodsockret tex från havre,här är korn troligen bättre, betfor är bra om man sköljer bort sockret.
Alla foderbyten måste ske försiktigt.
PL
 
Sv: Specialfoder till fångponnier?

Nä, jag tyckte att det lätt lite väl mkt som hokus pokus... synd :cry:
Jag förmodar att vår ponny har vanlig fång då hon fått det pga gräs. Vilka foder är det som ger mkt kolhydrater till grovtarmen, då förutom korn?

Vi är osäkra på hur försiktiga vi ska vara... har en känsla av att vi kanske överdriver lite... vi ökar kraftfodret en gång i veckan med en dl (uppdelat på alla målen) för att om ca en månad till vara uppe i den givan hon ska ha. Därefter så ska vi lånsamt börja vänja henne vid mer olja... Tyvärr lär vi väl inte få upp henne ordentligt i hull förrän hon vants helt och hållet vid fodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 456
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 448
S
Foder & Strö Vad ska man utfodra sin häst med vid pälsfällning? Jag är en ganska nybliven förstagångs hästägare och detta är en djungel för mig...
Svar
1
· Visningar
1 906
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp